شناسهٔ خبر: 37790727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دستمالچیان: تشکیل کابینه لبنان، تیر خلاص بر پیکره سعودی‌ها بود

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: چالش پیش‌روی دولت جدید لبنان مبارزه با فساد است، اما باید توجه داشت که یک شبه نمی‌توان با این موضوعِ ریشه‌دار مقابله کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به تشکیل دولت جدید لبنان و آرایش کابینه این کشور در تشریح چالش‌های پیش‌روی نخست‌وزیر لبنان عنوان کرد: بعد از فشار‌های بسیار زیادی که مخالفان داخلیِ تشکیل دولت در لبنان پدید آوردند و همچنین با گذشتن از فشار‌های خارجی کشور‌های مخالف صلح و ثبات در لبنان (به خصوص عربستان سعودی)، بالاخره شاهد آن بودیم که کابینه لبنان به رهبری حسان دیاب با ۲۰ وزیر که شش وزیر آن زن هستند، اعلام موجودیت کرد.

مهم نیست که چه تعداد زن یا مرد در این کابینه وجود یا اینکه آن‌ها به کدام جناح وابسته هستند؛ چراکه تمام وزرای دولت لبنان مورد تایید پارلمان این کشور هستند و رئیس جمهوری لبنان هم آن‌ها را تایید کرده است. این به خوبی نشان می‌دهد که ماهیت دولت جدید لبنان به‌رغم میل بسیاری از اشخاصی که در داخل و خارج لبنان وجود دارند، قانونی است و همه آن‌ها به دنبال مرتفع کردن مشکلات و در وضعیت فعلی هستند.

وی ادامه داد: باید متوجه بود که آمریکایی‌ها و برخی از شرکای منطقه‌ای آن، با سناریو‌های مختلف نه تنها به دنبال به هم ریختن اوضاع لبنان، بلکه در صدد ایجاد و تزریق بحران در عراق، سوریه و حتی ایران بودند، اما نتوانستند آنگونه که می‌خواهند مانع از تشکیل دولت لبنان شوند. این موضوع را باید به فال نیک گرفت و تشکیل کابینه را باید یک پبروزی بزرگ برای نخست‌وزیر لبنان دانست. در این میان رفتار سعودی‌ها (خصوصاً در عرصه رسانه‌ای) نشان می‌دهد که آن‌ها از تشکیل دولت لبنان خوشحال نیستند و در این میان اسنادی وجود دارد که نشان دهنده تحرک عناصر وابسته به ریاض در بیروت است که هدفشان به هم زدن مجدد اوضاع و امنیت فعلی بیروت نقطه‌گذاری شده است؛ تا جایی که حتی پس از معرفی کابینه، شاهد آشوب‌ها و اعتراض‌هایی در خیابان‌های بیروت و طرابلس بودیم که باعث شد بسیاری از مقام‌های این کشور علیه این مساله موضع بگیرند. به عبارتی دیگر مجریان سناریو‌های عربستان در لبنان همچنان به دنبال تزریق و بحران و به هم زدن سطح و عمق امنیت عمومی هستند.

این کارشناس مسائلی منطقه با بیان اینکه سعودی‌ها در موضع انفعالی قرار گرفته‌اند، گفت: تشکیل دولت لبنان باعث شد تا تیر عربستان، ایالات متحده و حتی اسرائیل به خطا برود و تمام سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها برای عدم تشکیل کابینه لبنان به بن بست رسید. از این منظر معتقدم که اوضاع تا حدودی آرام خواهد شد، اما همانگونه که رئیس جمهوری لبنان و وزیر دارایی جدید این کشور اعلام کردند، مشکل فساد و ناکارآمدی برخی از مدیران به قوت خود باقیست و دولت جدید باید با جدیت مشکلات را پیگیری و حل و فصل کند. واقعیت این است که متاسفانه بحث فساد در لبنان به ساختار پوسیده این کشور باز می‌گردد که در زمان عقد توافق سایکس پیکو در سال ۱۹۱۶، پایه گذاشته شده است. لبنان در آن موقع تحت قیمومیت و نفوذ فرانسه بود و به همین دلیل فساد از آ نموقع تاکنون ریشه‌کن نشده و هر دولتی که سر کار آمده است عزم جدی برای مقابله با فساد و اصلاح امور در پیش نگرفته است؛ لذا مبارزه با فساد باید در دستور کار دولت فعلی لبنان قرار گیرد تا بتواند پاسخ اعتراض‌ها را بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم شفافیت در قوه مقنن و فعالیت مخرب لابی‌هایی که در گوشه و کنار کشور لبنان و نهاد‌های این کشور همچنان فعال هستند باعث تعمیق مشکلات شده است و حالا دولت لبنان باید این میراث مخرب را ساماندهی کند. از این رو دولت، تازه بر امور جاری استقرار پیدا کرده و کمی فرصت لازم است تا بتواند اوضاع را مدیریت کند. در همین راستا برخی از طیف‌هایی که حتی قبل از تشکیل این دولت با آن و وزرایش مخالف بودند، همچنان بر طبل اختلاف می‌کوبند و شک نکنید که همین طیف اختلاف‌ها را تشدید می‌کند و دستور کار خود را بر ایجاد هجمه‌های چندضلعی علیه حسان دیاب وکابینه وی معطوف خواهد کرد. با تمام این تفاسیر و حتی با توجه به سنگ‌اندازی‌ها فعلی و آینده که توسط کشور‌های خارجی انجام خواهد شد، به نظرم دولت فعلی می‌تواند امور را مدیریت کند و می‌توان چشم‌انداز مثبت برای بیروت در نظر داشت.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما