شناسهٔ خبر: 37790680 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

وضعیت بورس در دو ماه پایانی سال چگونه خواهد بود؟

صاحب‌خبر -

وضعیت بورس در دو ماه پایانی سال چگونه خواهد بود؟

گروه بانک، بیمه، بورس- بازارسرمایه در شرایط فعلی بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و آمارها می‌گویند که حجم ورود نقدینگی به این بازار به شدت افزایش یافته است. امسال برای سرمایه‌گذاران بورس سالی رویایی بوده است. سالی که اکثر خریداران سهام توانستند به وضع مالی مناسبی دست پیدا کنند. در سال‌جاری همچنین شاخص کل بورس رکوردهایی استثنایی را برجای گذاشت و همین امر موجب شد تا توجه همگان به این بازار جلب شد. بازارسرمایه در هفته‌ای که گذشت در مجموع توانست رکورد خود بهبود بخشد و حالا سؤال این است بازار بورس در دو ماه پایانی سال چه وضعیتی خواهد داشت؟ دو ماه سرنوشت ساز که انتخابات مجلس در دل آن جای دارد.

بیم صعود و سقوط شاخص

شرایط بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا و مسکن باعث شده سرمایه‌گذاران از بازارسرمایه استقبال بیشتری کنند و نقدینگی‌ها به سمت این بازار برود و درنتیجه شاخص کل آن صعودی شود. در این بین برخی از تحلیل‌گران بازار بر این باورند که دامنه این صعود تا آخر پاییز سال آینده ادامه دارد و برخی دیگر نیز می‌گویند باید تحلیل‌های بازارهای مالی عمق بیشتری پیدا کند؛ چراکه ممکن است تحولاتی رخ دهد که روند صعودی بازار را معکوس کند.

اهمیت ثبات ارز

در این میان برخی کارشناسان به قیمت دلار و فلزات در سال آینده اشاره کرده و می‌گویند با توجه به نرخ دلار و رشد ۱۰ درصدی قیمت فلزات جهانی، شاخص کل تا پایان بهار سال آینده می‌تواند به ۴۷۰ هزار واحد هم برسد که ۳۰ هزار واحد این عدد از محل سود تخمینی شرکت‌ها برای سال ۱۳۹۸ است؛ بنابراین شاخص ۴۲۰ هزار واحدی برای امسال حباب نیست. این درحالی است که برخی دیگر نیز بر این باورند که این روند ممکن است متاثر از تحولات مختلف معکوس شود؛ بنابراین نمی‌توان با اطمینان گفت روند بازار سرمایه همواره طی ماه‌های آتی افزایشی خواهد بود.

دلیل ترغیب مردم به بازار سرمایه

در این زمینه علی‌اکبر امین‌تفرشی، تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه و عضو هیأت مدیره شرکت بورس در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، با اشاره به روند رو به رشد شاخص کل بازار سرمایه اظهار کرد: رشدی که بازار سرمایه تجریه می‌کند، بیش از همه نمایانگر این است که نقدینگی که در سطح اقتصاد کلان کشور سرگردان است، در بازار سرمایه مطلوبیت پیدا کرده و عمده آن جذب این بازار می‌شود. این رویه در سال‌های گذشته اتفاق نمی‌افتاد اما اخیرا گرایش به بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است. شاید دلیل این موضوع این باشد که در سایر بازارها در اقتصاد کلان کشور مانند بازار مسکن، طلا، ارز و امثال آن به دلیل روندی که بخشی از آن امنیتی و بخشی دیگر نتیجه سیاست‌هایی است که در اقتصاد کشور وجود دارد، آرامش حاکم شده است و سرمایه‌گذاران امکان رشد را بیشتر در بازار سرمایه قابل تصور می‌دانند و به همین دلیل گرایش به طرف این بازار بیشتر شده است.

ممکن است روند معکوس شود!

این عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه ممکن است روند روبه رشد بازار سرمایه معکوس شود، توضیح داد: به همین ترتیب هم باید انتظار داشته باشیم اگر اتفاق منفی که در بازارهای مالی تأثیرگذار باشد، رخ دهد، روند روبه رشد بازار سرمایه معکوس شود. بنابراین نمی‌توان با اطمینان گفت روند همواره طی ماه‌های آتی افزایشی خواهد بود، بلکه این روند مرتبط با رویدادهایی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد و سطح تحلیل‌گری برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی باید عمق بیشتری پیدا کند. البته چند عامل مانند افزایش قیمت نفت و تأثیر آن روی محصولات پتروشیمی، افزایش نرخ دلار، انتظاارت تورمی ‌و نظایر آن باعث می‌شود توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بیشتر از قبل شود.

صعود شاخص فرابورس

در فرابورس نیز وضعیت در سال‌جاری بسیار مطلوب بوده است و شاخص فرابورس نیز توانسته بارها رکوردشکنی کند به طوری که شاخص فرابورس (آیفکس) در نخستین ماه زمستان امسال، با رشد ۱۶ درصدی به کار خود پایان داد. همچنین ارزش بازار فرابورس در پایان ماه گذشته از مرز پنج میلیون و ۵۸۰ هزار میلیارد ریال عبور کرد و بازدهی ۱۷ درصدی نسبت به ابتدای ماه و ۱۱۷ درصدی نسبت به ابتدای سال را در تاریخچه آماری بازار سرمایه ثبت کرد. در طول این ۲۱ روز کاری ماه گذشته، میانگین ارزش روزانه کل معاملات ۱۸ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال بود که از این میزان حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات سهام، حدود شش هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات اوراق بدهی و ۸۵۰ میلیارد ریال آن سهم ETF‌ها بوده است. همچنین میانگین روزانه حجم کل معاملات نیز در این ماه، یک هزار و ۹۲۹ میلیون ورقه بود که یک هزار و ۸۷۰ میلیون آن مربوط به معاملات سهام، شش میلیون آن مربوط به معاملات اوراق بدهی و ۵۲ میلیون ورقه سهم ETF‌ها بود. در پایان ماراتن دی‌ماه فرابورس، تمام بازارها در تمام شاخصه‌های ارزش، حجم و تعداد معاملات روندی مثبت نسبت به دی‌ماه سال ۹۷ را به ثبت رساندند، با این حال بیشترین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط به بازار SME بود و در هر سه شاخصه ذکر شده به ترتیب ۶۸۳، ۶۵۴ و بیش از هزار درصد رشد داشت. همچنین در ماه گذشته بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با حدود ۱۴۰ هزار میلیارد ریال، بیشترین سهم را از کل معاملات به خود اختصاص داد و با فاصله‌ای اندک، بازار دوم فرابورس با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در رتبه دوم قرار گرفت. بازار پایه فرابورس نیز با حدود ۷۷ میلیارد ریال معامله در جایگاه سوم قرار گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شاخص کل بورس می‌تواند به روند مثبت خود تا پایان سال ادامه دهد یا این که عواملی همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ و یا تنش‌های سیاسی این بازار را از رونق خواهد انداخت.

نظر شما