شناسهٔ خبر: 37790060 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کلاهبردار ایرانی، دختر چینی را نقره داغ کرد

مردان ایرانی با این ادعا که می‌توانند پول‌های دختر چینی را به حسابی در چین منتقل کنند، او را فریب دادند

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، دختر چینی که در ایران تجارت می‌کرد، وقتی می‌خواست ۲.۵میلیارد تومان به‌حساب پدرش در چین واریز کند، در دام صراف غیرمجازی گرفتار شد که نقشه کلاهبرداری کشیده بود.

۱۸ دی‌ ماه امسال دختر ۲۵ساله‌ای از اتباع چین که مدت‌هاست در ایران زندگی و تجارت می‌کند راهی کلانتری۱۳۷ تهران شد و گفت که در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده است. دختر جوان توضیح داد: مدتی قبل از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با مردی آشنا شدم که خودش را سهراب معرفی می‌کرد. 

او می‌گفت که صراف است و کارش انتقال پول از ایران به دیگر کشورهاست و مشتریان زیادی دارد. مدتی بعد از آنجا که می‌خواستم ۲.۵میلیارد تومان را تبدیل به ارز و به‌حساب پدرم در چین واریز کنم، با سهراب تماس گرفتم. او نشانی صرافی‌اش را داد و گفت که چون کارش حساس است، حتما باید از قبل وقت بگیرم و با هماهنگی به صرافی‌اش بروم. به این ترتیب یک روز صبح و با وقت قبل راهی آدرسی شدم که او داده بود.

شاکی ادامه داد: دفتر سهراب حوالی گیشا بود و در ساعتی که گفته بود به آنجا رفتم. ابتدا باید زنگ ساختمانی را می‌زدم و وقتی هویتم تأیید شد، در باز شد و به طبقه بالا رفتم. ۲مرد آنجا بودند که ظاهرا از همکاران سهراب بودند و از قبل برای انجام کارم با آنها هماهنگی شده بود. بعد از اینکه ۲.۵میلیارد تومان به‌حساب آنها واریز شد، گفتند که همه کارها را انجام داده‌اند و این پول ظرف ۲روز به‌حساب پدرم واریز خواهد شد. اما ۲روز بعد وقتی پدرم تماس گرفت و گفت خبری از پول نشده، با سامان تماس گرفتم اما او جوابم را نداد و فهمیدم که وی از من کلاهبرداری کرده است و تصمیم گرفتم از او شکایت کنم.

با شکایت تبعه چینی، پرونده با صدور دستور قضایی به اداره ۱۴پلیس آگاهی تهران فرستاده شد. مأموران در نخستین اقدام نشانی صرافی را از شاکی گرفتند و راهی آنجا شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که صرافی مورد نظر هیچ‌گونه مجوز قانونی برای فعالیت ندارد و به همین دلیل گردانندگان این دفتر برای اینکه لو نروند از سیستم‌های امنیتی استفاده می‌کردند و هرکسی اجازه ورود به آنجا را نداشت. مأموران با دریافت دستور قضایی وارد این دفتر شدند و ۲مرد را در آنجا دستگیر کردند. آنها همان افرادی بودند که پس از گرفتن پول‌های دختر چینی، از او کلاهبرداری کرده‌ بودند.

متهمان در بازجویی‌ها گفتند: طراح اصلی نقشه کلاهبرداری سهراب بود. او با اجاره این دفتر اقدام به راه‌اندازی صرافی کرده بود و کار اصلی‌اش را در فضای مجازی انجام می‌داد. او با شناسایی افرادی که قصد انتقال پول به خارج از کشور را داشتند، مدعی می‌شد که قادر به انجام این کار است و پس از شناسایی مشتریان، آنها را به دفتر می‌فرستاد و ما هم کارهای انتقال پول را انجام می‌دادیم. اما سهراب وقتی دختر چینی را شناسایی کرد، گفت که به راحتی می‌توانیم پول‌هایش را بالا بکشیم و برای همین وقتی پول‌هایش را گرفتیم، به جای انتقال آن به‌حساب پدرش بین خودمان تقسیم کردیم.

به گفته سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران، با اعترافات متهمان، حساب آنها مسدود و برایشان قرار قانونی صادر شد و تحقیقات برای دستگیری سردسته باند و همچنین شناسایی دیگر افرادی که احتمالا فریب این باند را خورده و هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما