شناسهٔ خبر: 37789645 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بر خط جامعه؛ از خسارات سیل تا آسیب‌های کودکان کار

گروه جامعه ــ سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت، همچنان متأثر از سیل سیستان و بلوچستان بود، همچنین مسئله کودکان کار و حجاب و عفاف از جمله خبرهای مهم سرویس در این هفته بود.

صاحب‌خبر -

بر خط جامعه؛ کودکان کار، حجاب و عفافبه گزارش ایکنا؛ سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت، خبرهای گوناگونی منتشر کرد که در ادامه به اهم آنان پرداخته می‌شود؛

خانوادگی شدن سفر اربعین

حجت‌الاسلام ‌حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به افزایش چشم‌گیر حضور بانوان در مراسم اربعین، گفت: حالت برگزاری اربعین خانوادگی‌تر شده است و این مسئله اقتضائاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با اعلام این مطلب که برنامه‌ریزی برای مراسم اربعین سال آینده در حال انجام است، گفت: اقدامات انجام شده در اربعین سال جاری مورد بررسی قرار گرفت و آسیب‌ها، کاستی‌ها و ظرفیت‌های موجود بررسی شد و به زودی این اقدامات در قالب برنامه‌های اربعین سال آینده تدوین می‌شود. تمام نهادهای مسئول و جریان‌های مردمی فعال، در حال برگزاری جلسات مربوط به اربعین سال آینده و تهیه اهم رویکردهای آن هستند.

سیل سیستان و بلوچستان، خسارت‌های وارده و کمک‌های ارسالی

سیل سیستان و بلوچستان که از پنجشنبه هفته قبل آغاز شده بود، در این هفته نیز همچنان در صدر اخبار بود؛ مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: طبق گفته ارزیابان بیش از هزار مدرسه در سیل استان سیستان و بلوچستان دچار آب گرفتگی شده‌اند، ولی میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست.

درباره میزان خسارات وارده به مدارس مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: همه مدارس مناطق سیل‌زده دچار آب گرفتگی شده‌اند و آسیب‌های جدی دیده‌اند و نیازمند تعمیرات اساسی هستند. آب‌گرفتگی به تمام بخش‌های مدارس سرایت کرده و تمام تجهیزات آن‌ها داخل آب رفته و تقریباً قابل استفاده نیست. موتورخانه‌ها و وسایل دیگر که در مجاورت آب آسیب می‌بینند، به تعمیرات اساسی نیاز دارند.

از سوی دیگر کمک‌های مختلف به این استان همچنان ارسال می‌شود، در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه، از اسکان سیل‌زدگان جنوب شرق کشور در بقاع متبرکه، پخت غذای گرم و اجرای برنامه‌های فرهنگی در آن مناطق خبر داد.

وی درباره امدادرسانی این سازمان به سیل‌زدگان اظهار کرد: طی روزهای گذشته، مدیرکل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در سفری سه روزه، به نمایندگی از سازمان اوقاف و امور خیریه در مناطق سیل‌زده حاضر و ضمن احصای مشکلات، خدمات مورد نیاز مردم را در جلسه شورای اجتماعی سازمان مطرح کردند. بعد از این، بلافاصله ارسال کمک به مناطق سیل‌زده آغاز شد.

وی افزود: کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی به سیل‌زدگانِ سه استان کشور، یعنی سیستان و بلوچستان، کرمان(نواجی جنوبی) و هرمزگان، در دو هزار بقعه متبرکه کشور در حال جمع‌آوری است، البته بخشی دیگری از کمک‌ها نیز از محل موقوفاتی که واقف اجازه داده است، صرف چنین اموری شود، جمع‌آوری می‌شود، اما بخش اعظم کمک‌ها، کمک‌های مردم نیکوکار کشورمان است که در بقاع متبرکه و مساجد، تحویل همکاران ما می‌دهند.

حجت‌الاسلام نوروزپور ادامه داد: از محل این کمک‌های نقدی، برخی از اقلام ضروری و مورد نیاز سیل‌زدگان تأمین می‌شود، نکته حائز اهمیت این است که دوستان ما در صحنه هستند و آنچه را که نیاز ضروری و اولویت‌دار سیل‌زدگان است، تهیه می‌کنند. علاوه بر اقلام مورد نیاز که بیشتر پتو، لباس گرم، کنسرو و ظروف غذاخوری است، در وهله بعدی به یخچال، تلویزیون و بخاری نفتی و برقی نیاز است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. همچنین در حال حاضر، کمک‌های نقدی هم به آسیب‌دیدگان انجام می‌شود. قرارگاه امام رضا(ع) نیز که در قالب گروه جهادی، در استان سیستان و بلوچستان مستقر شده، همکاری خوبی را با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، آغاز کرده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: عزیزان سیل‌زده که نیاز به اسکان موقت دارند، می‌‌توانند در بقاع متبرکه و حتی بعضی مساجد که در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است، اسکان پیدا کنند. در بعضی بقاع متبرکه، فضایی برای این منظور تعبیه شده است، در آن بقاعی هم که فضا وجود ندارد، سازمان هلال احمر، چادرهایی را در اختیار این خانواده‌ها قرار داده است تا آن در صحن بقعه متبرکه برپا کنند و اسکان پیدا کنند.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه همایش نسل آفتاب، در جمع خبرنگاران درباره برآورد آسیب‌های ناشی از سیل در استان سیستان و بلوچستان به مدارس این منطقه، بیان کرد: اقدامات مربوطه آغاز شده است. دیروز از نزدیک از مناطق سیل‌زده بازدید کردم. بر این اساس حدود ۵۶ مدرسه، که جزء لیست تخریبی‌های ما بوده، در این رخداد آسیب دیده و نیازمند است که از نو ساخته شوند. همچنین ۲۸۶ مدرسه به دلیل اینکه تجهیزات بخشی از این مدارس آسیب دیده است، نیاز به تعمیرات دارند.

وی ادامه داد: دیروز ۲۰ کامیون شامل تجهیزات میز و نیمکت و سایر ملزومات مورد نیاز مدارس تهیه شد. همچنین خیرّان ۴۰ میلیارد تومان را برای ساخت مدارس اختصاص داده‌اند و مقرر شده است تا ۲۰ مدرسه ساخته شود.

حاجی‌میرزایی گفت: سازمان نوسازی هم در آنجا مستقر است و تلاش می‌کند تا کلاس‌های درس با ارسال چادر یا کانکس برگزار شود و وقفه‌ای در آموزش ایجاد نشود و اقدامات برای بازسازی باید به سرعت انجام شود.

سیمرغ گردشگردی به پرواز در می‌آید

گردشگری در روزهای اخیر با توجه به حوادث اخیر، دچار رکود شده است، در همین حال وزیر میراث فرهنگی، گردشری و صنایع دستی از پیگیری‌های مجدانه برای رفع مشکلات پیش روی صنعت گردشگری با توجه به اتفاقات اخیر در کشور خبر داد و گفت: مطمئن هستم با همکاری بخش خصوصی می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: در نشست با رئیس و اعضای جامعه تورگردانان ایران که در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر در کشور و تأثیرات احتمالی آن بر صنعت گردشگری، گفت: می‌دانم شرایط سخت است و اتفاقاتی که افتاده اثرات منفی آن هنوز تداوم دارد، اما باید تلاش کنیم تا بتوانیم از بحران پیش‌آمده برای این صنعت عبور کنیم.

مونسان ادامه داد: در همین خصوص معاونت گردشگری برنامه خوبی را آماده کرده. از شنبه هفته آینده برنامه‌های خود را آغاز می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقویت معرفی ایران در کشور‌های مختلف است.

از سوی دیگر در همین هفته فراخوان طراحی هویت بصری برند ملی گردشگری با عنوان سیمرغ گردشگری منتشر شد، در این فراخوان آمده است، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای اجرای پروژه طراحی و توسعه برند ملی گردشگری در نظر دارد با مشارکت حداکثری صاحب‌نظران این امر مهم را به بهترین نحو به سرانجام برساند، لذا باتوجه به پایان مرحله شناخت و طراحی راهبرد‌های برند ملی گردشگری، از کلیه متخصصان و هنرمندان دعوت بعمل می‌آید در فراخوان طراحی «هویت بصری برند ملی گردشگری» شرکت کنند.

حضور کاروان پارالمپیک ایران به نام «سردار دل‌ها» در توکیو

از هفته قبل با توجه به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ورزشکاران کشور سعی کردند به هر نحوی یاد و نام این شهید بزرگوار را گرامی دارند، در همین راستا قرار شده است کاروان پارالمپیک ایران در بازی‌های آسیایی توکیو ۲۰۲۰، با یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به نام «سردار دل‌ها» حضور پیدا کند.

بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان

سرویس اجتماعی ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت به موضوع کوکان کار پرداخت در همین راستا حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ از بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان و اجرای قوی‌تر آن خبر داد و گفت: طرح ساماندهی کودکان کار خیابان مورد بازنگری قرار گرفته است، بخشی از کودکان کار خیابان در کشور کودکان زباله‌گرد هستند که در این طرح به آن توجه شده و پس از تدوین و تشریح نحوه اجرای طرح بازنگری شده، به وزیر رفاه ارائه و زمینه اجرای آن فراهم می‌شود. طرح ساماندهی کودکان کار از ابتدای فرایند جذب کودکان خیابان تا توانمندسازی خانواده این کودکان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و اشکالات موجود برطرف شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی دو مشکل بی‌توجهی به تمام فرایند کار و مقطعی بودن و تداوم نداشتن اجرای طرح‌ها را از دلایل عمده‌ای دانست که موجب عدم موفقیت طرح‌های ساماندهی کودکان خیابانی می‌شود و افزود: طرح‌های مربوط به ساماندهی کودکان کار خیابان باید از مرحله شناسایی و جذب تا توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بازگشت کودکان به خیابان نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در ساماندهی کودکان کار خیابان باید نحوه ساماندهی کودکان ایرانی و غیرایرانی که مجوز حضور در کشور را ندارند به صورت مجزا و متفاوت مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: همه طرح‌ها باید دوستدار کودک باشند و مهم‌ترین هدف آنها حفظ مصلحت کودک باشد. همچنین باید تداوم اجرا داشته باشند اما گاهی مسائل مالی موجب عدم تداوم اجرای آنها می‌شود.

ایستادگی برای دستیابی به تمدن‌ اسلامی

در هفته‌ای که گذشت نشست علمی با موضوع «الگوی هیئت‌های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی‌ ــ ایرانی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ سردار علی‌اکبر مداحی، رئیس هیئت رزمندگان اسلام؛محمد حسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام و جمعی از مداحان و پژوهشگران برتر کشور در عرصه هیئت در سالن همایش‌های سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه مهمترین و اولویت‌دارترین مسئله امروز کشور، اراده اجتماعی به منظور ایستادگی و مقاومت در دستیابی به تمدن‌ اسلامی است، گفت: هیئت‌ها با تقویت معرفت و معنویت و همه اثراتی که بر وجود جامعه دارند باید این مسئله را تقویت کنند و معنویت را برای پیشبرد اهداف آفاق تمدنی به خدمت بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در این نشست با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی نیازمند نگاهی جدید و جامع‌شناسانه هستند، اظهار کرد: با این نگاه هیئت‌های مذهبی می‌توانند کامل و جامع به خدمت انقلاب اسلامی دربیایند. همه می‌دانیم که هیئت‌های مذهبی علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی هستند. لذا باید کارکرد‌های آن را هم بهتر تبیین کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات اصلی کشور است که هیئت‌های مذهبی به عنوان یک جامعه اثرگذار نقش مهمی در کاهش آنها دارند، افزود: به همین جهت شناخت رویش‌ها و آسیب‌ها در فهم دقیق ما از اهداف انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر رشد آن ضروری و اثرگذار است.

هئیت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی

در همین حال ایکنا، با توجه به اهمیت حضور هیئت‌های مذهبی در جامعه و جایگاه آنها در ترویج سبک زندگی اسلامی با رئیس هئیت رزمندگان اسلام به گفت‌وگو نشست. علی‌اکبر مداحی، رئیس هیئت رزمندگان اسلام، درباره جایگاه هیئت‌های مذهبی در ترویج سبک زندگی اسلامی و اثر آن در جامعه، گفت: اگر هیئت مذهبی، کامل و موفق باشد، هر فرد مسلمان و شیعه‌ای را که به شکل مستمر در آنجا حضور داشته باشد، با برکات و اثرات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی همراه خواهد کرد که یکی از آن‌ها حرکت در مسیر سبک زندگی اسلامی و قرآنی است.

رئیس هیئت رزمندگان اسلام بر ضرورت قرائت و تفسیر قرآن در هیئت‌ها تأکید کرد و گفت: هیئت‌ها برای ساماندهی، به حمایت‌های آموزشی نیاز دارند تا به هیئت موفق و کاملی تبدیل شوند.

همایش نسل آفتاب

همایش نسل آفتاب در آستانه چهل سالگی تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، امروز سه‌شنبه، یکم بهمن‌ماه، با حضور آیت‌الله امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در این اتحادیه، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران، در این همایش بیان کرد: مقاومت، مسئله استقامت و ایستادگی است و استقامت فرع معنویت و فرع معنویت، راه خداست و راه خدا را اولیای خدا نشان می‌دهند. راه خدا را پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان نشان می‌دهند. راهی است که اگر انسان در آن مسیر حرکت کند به پیروزی می‌رسد. امید و حرکت در این راه نتیجه‌بخش خواهد بود؛ به‌ طوری که امام رضا(ع) فرمودند: «الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْسِ.» آن وقتی که انسان از همه راه‌ها بریده و نگران است، زمان یأس است.

وی افزود: مقاومت، مسئله استقامت و ایستادگی است و استقامت فرع معنویت و فرع معنویت، راه خداست و راه خدا را اولیای خدا نشان می‌دهند؛ حرکت در این راه نتیجه‌بخش خواهد بود.

انحصارگری صداوسیما بر صوت و تصویر

یکی از خبرهایی که در هفته اخیر در میان جامعه به ویژه اصحاب رسانه سر و صدای زیادی به پا کرد، موضوع حق پخش صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود، این رابطه حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص ابهامات و سوالات مطرح شده در زمینه صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گفت: انحصار مدیریت و نظارت امور صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از سوی سازمان صدا و سیما با ابلاغ صریح مقام معظم رهبری مورد توافق همه نهادها و مسئولان است و مخالفتی با این مسئله وجود ندارد.

وی ادامه داد: نقطه مبهم، نامشخص بودن چیستی صوت و تصویر فراگیر است که متأسفانه از زمان ابلاغ مراتب از سوی مقام معظم رهبری، تاکنون وفاقی میان دستگاه‌های دولتی، مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی برای ارائه یک تعریف مشخص حاصل نشده است.

سهرابی بیان کرد: در همین راستا حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه درخصوص فعالیت در حوزه صوت و تصویر بخشنامه‌ای صادر کرد. براساس این بخشنامه، هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» صرفاً در صورت اخذ مجوز از صداوسیما مجاز دانسته شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: حسب نص صریح صدر و بند (۲) حکم مورخ ۱۴/۶/۹۴ مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی، وظیفه «سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های لازم» و «ایجاد هماهنگی میان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ذیربط در ابعاد اقتصادی و حقوقی مرتبط با فضای مجازی» به ترتیب به «شورای عالی فضای مجازی» و «مرکز ملی فضای مجازی» محول شده است.

سهرابی یادآور شد: مقام معظم رهبری هم خطاب به رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی فضای مجازی در ابلاغیه مورخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ابتدا مجدداً بر «مسئولیت هماهنگی و نظارت مرکز ملی فضای مجازی» نسبت به «نقش و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، دستگاه‌های فرهنگی و نیز نهادهای مردمی و بخش خصوصی» در موضوع «خدمات و محتوا» تصریح و بر راهبرد «انحصار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» در انجام مسئولیت فوق تأکید فرموده‌اند.

هشتمین سالانه حجاب عفاف کشور

هشتمین همایش سالانه طراحان و تولید‌کنندگان حوزه مد و لباس کشور با حضور گسترده طراحان و تولید‌کنندگان این حوزه، چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه، در تالار وحدت برگزار شد.

سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس این مراسم با تأکید بر اینکه همکاری و همفکری طراحان و تولید‌کنندگان اهل ذوق و آشنا با تار و پود هنر ـ صنعت مد و لباس می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل فرهنگی کشور همچون آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های فرهنگی نسل جوان باشد، گفت: این همکاری می‌تواند به احیای دوباره صنعت مد و لباس ایرانی ـ اسلامی منجر شود.

وی از فعالان عرصه مد و لباس برای همکاری با کارگروه دعوت کرد و گفت: همراهی تک تک شما در بستر برنامه‌های کارگروه مد و لباس قطعاً زمینه‌ساز نگاه ارزشمند و تعاریف جدیدی از رنگ و زیبایی و تغییر سلایق مصرف لباس با رنگ و بوی اسلامی خواهد بود.

شفاپور در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم فارغ از هر طیف و جهت‌گیری‌های سیاسی برای ایران عزیز مثمر ثمر و ارزشمند واقع شویم.

انتهای پیام

نظر شما