شناسهٔ خبر: 37789553 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه روایت از هزار و یک شب

کتاب‌هایی به امید برآمدن هزار و یکمین شب اندوه

تهران- ایرنا- قصه‌های هزار و یک شب، روایتی کهن‌سال است که نویسندگان معاصر، از آن الهام گرفته‌اند، این آخر هفته را با قصه‌های تازه‌ای از هزار و یک شب، به امید برآمدن هزار و یکمین شب اندوه بگذرانید.

صاحب‌خبر -

قصه شهرزاد قصه‌گو که راوی قصه‌های هزار و یک شب است، بارها به زبان‌های متفاوت و در فرهنگ‌های گوناگون بازنویسی شده است. این کتاب یکی مهم‌ترین سفیران فرهنگ مشرق زمین به غرب جهان است که کشف رمز و راز آن بهانه شرق‌شناسی، بسیاری از پژوهشگران بوده است.

این هفته سه کتاب بر اساس هزار و یک شب بخوانید، باشد که شب هزار و یکم اندوه سرآید.

شهرزاد قصه‌گو در زندان

میرچا الیاده، در سال ۱۹۰۷ در بخارست رومانی، زاده شد و درگذشت او سال ۱۹۸۶ است، او اسطوره‌شناس، دین‌پژوه و رمان‌نویس پرکاری بود که آثارش پس گذشت ده‌ها سال، پرمخاطب هستند.

الیاده سال‌هایی از عمرش را به هند رفت و با آموختن زبان سانسکریت، متون کهن شرقی و اسطوره‌ها را مطالعه کرد.

در خیابان مینتولاسا یکی از آثار داستانی اوست و از پیرمردی روایت می‌کند که با رفتن به دفتر یکی از ماموران وزارت داخله، خود را مدیر مدرسه او معرفی می‌کند اما مامور به او مشکوک می‌شود و او را بازداشت می‌کند، در بازداشتگاه او داستان‌هایی شگفت‌انگیز و عجیب تعریف می‌کند و همه حتی زندان‌بان شیفته داستان‌های دایره‌وار او می‌شوند. حتی وزیر داخله که زنی جدی و سنگدل است، به داستان‌های او دل می‌سپارد و از او می‌خواهد که پایان داستان را بگوید...

در این کتاب شهرزاد قصه‌گو، پیرمرد زندانی است.

در خیابان مینتولاسا، نوشته میرچا الیاده است که با ترجمه محمدعلی صوتی، در ۲۱۴ صفحه توسط نشر نو منتشر شده است.

افسونی پس از شکستن طلسم

نَجیب مَحفوظ عبدالعزیز ابراهیم احمد الباشا، متولد ۱۹۱۱ در قاهره مصر و درگذشته ۲۰۰۶ است. او بیش از پنجاه داستان و مجموعه داستان‌ کوتاه منتشر شده که بسیاری از آنها به فارسی نیز ترجمه شده اند.

کتاب هزار و یک‌شب: دنباله داستان‌ شهرزاد قصه‌گو، اثری است از نجیب محفوظ که در پایان شب هزار و یکم، روی می دهد، سلطان تصمیم گرفته است با شهرزاد ازدواج کند و مردم شهر بزرگ از شکستن طلسمی شادمان هستند که منجر به کشتن شدن دختران بی‌گناه می‌شد. ناگهان اتفاقات عجیبی در شهر می‌افتد و غول‌هاو پری‌ها به شهر می‌آیند و شهر را افسون فرا می‌گیرد و چند قتل‌ روی می‌دهد، گویا هنوز قصه‌ها به پایان نرسیده اند.

کتاب هزار و یک‌شب: دنباله داستان‌ شهرزاد قصه‌گو، نوشته نجیب محفوظ، با ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی در ۲۶۸ صفحه توسط نشر مروارید به چاپ رسیده است.

هزار و یک شب در قرن ۲۱

محمد حنیف  در سال ۱۳۳۹ در بروجرد، به دنیا آمد و او نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات داستانی است که  تاکنون بیش از ۵۰ مقاله و چندین کتاب منتشر کرده است.

جادوی گوبتا، یکی از آثار مهم حنیف است که روایتی از هزار ویکشب را در دل خود دارد، سه شخصیت با سه تفکر متفاوت، قصد تاسیس مدرسه‌ای در شهر کاشان را دارند و یادآوری یک نام هندی موجب می‌شود، جادویی در داستان رقم بخورد که هزار و یک شب آغاز شود.

در این اثر، شخصیت‌های دنیای امروز با قهرمانان قصه‌های هزار و یک شب و داستان‌های آنها پیوند می‌خورد و هزار و یک شب، بار دیگر تکرار می‌شود.

جادوی گوبتا، نوشته محمد حنیف در ۳۸۳ صفحه توسط نشر علمی و فرهنگی، منتشر شده است.

نظر شما