شناسهٔ خبر: 37789470 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گوگل بزرگترین نقشه اتصالات مغزی را منتشر می‌کند + فیلم

روجا تحریری نوری

گوگل در پروژه جدیدی موفق شده تا بزرگترین نقشه از اتصالات موجود در مغز را تهیه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، گوگل موفق شده گام قابل توجهی در نقشه‌برداری از مغز بردارد. این شرکت با همکاری موسسه پژوهشی "جانلیا" (Janelia)، بزرگترین نقشه واضح از اتصالات مغزی را ارائه داده است. این نقشه، یک مدل سه‌بعدی از نورون‌های موجود در مغز مگس میوه است که طیف متنوعی از انواع سلول و چندین ناحیه مغز را به نمایش می‌گذارد.

پژوهشگران، این کار را با تقسیم مغز مگس میوه به قطعات بسیار باریک و تصویربرداری از آنها با کمک میکروسکوپ الکترونی و سپس اتصال آنها به یکدیگر انجام دادند. نتیجه این کار، نقشه پیچیده‌ای از مغز است که کمترین میزان اختلال در آن وجود دارد و می‌تواند کاربرد زیادی در ردیابی نورون‌های مغز داشته باشد.

همه افراد می‌توانند داده‌های این نقشه را ببینند و آنها را دانلود کنند. مقالاتی که جزئیات کار را نشان می‌دهند نیز قابل دسترسی هستند. این نقشه مغزی می‌تواند ذخیره خوبی از داده‌های مورد نیاز برای دانشمندانی باشد که برای درک عملکرد مغز تلاش می‌کنند.

اگرچه این نقشه بسیار گسترده است اما فقط یک چهارم از 100 هزار نورون موجود در مغز مگس میوه را به نمایش می‌گذارد. مغز موجودات بزرگتر، پیچیده‌تر هستند. مغز انسان، 86 میلیارد نورون را در بر دارد و یقینا نقشه‌برداری از آن، به کار بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما