شناسهٔ خبر: 37789432 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد؛

تحول در علم پزشکی با ژن درمانی/تحقیقات بر روی ۳۰۰ نوع معلولیت

صاحب‌خبر -

معاون وزیر بهداشت، از ژن درمانی به عنوان یک تحول و انقلاب در علم پزشکی یاد کرد و گفت: با ژن درمانی می توان بسیاری از بیماری ها را اصلاح کرد.

رضا ملک زاده، روز پنج شنبه در نخستین اجلاس سراسری «انقلاب صنعتی چهارم در هزاره سوم» که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی برگزار شد، به اهمیت تحول در علم پزشکی اشاره کرد و افزود: برای بعضی از بیماری‌ها نیازی نیست که بیمار مورد معاینه و ویزیت قرار بگیرد، بلکه می‌توان با یک «اپ»، توصیه‌هایی به بیماران داشت تا بتوانند بیماری خود را کنترل کنند.

وی با عنوان این مطلب که ۲۵ درصد ایرانی‌ها دچار ریفلاکس هستند، گفت: پزشکان برای این بیماران اغلب دستور آندوسکوپی می‌نویسند در حالی که ۹۰ درصد آنها نیاز به آندوسکوپی ندارند و با توصیه‌هایی که از طریق «اپ» می‌توان به این بیماران داشت، آنها می‌توانند بدون نیاز به معاینه و مراجعه به مطب، بیماری خود را کنترل کنند.

معاون تحقیقات و فناوری‌های وزارت بهداشت، با اعلام اینکه ۳۵ درصد ایرانی‌ها گرفتار کبد چرب هستند، ادامه داد: در حال حاضر برای کبد چرب، فقط وزن کم کردن و ورزش توصیه می‌شود که می‌توان همین نکات را از طریق «اپ» در اختیار این بیماران قرار داد و در این صورت خیلی از مراجعات به مطب‌ها کم می‌شود و صرفه جویی در هزینه‌های سلامت به وجود می‌آید.

ملک زاده که در آئین تجلیل از مدیران موفق ملی صحبت می‌کرد، به موضوع «ژن درمانی» اشاره کرد و گفت: ژن درمانی یک تحول در علم پزشکی است که می‌توان از طریق اصلاح ژن، خیلی از بیماری‌ها را کنترل کرد.

وی با اشاره به این موضوع که تعداد زیادی از بیماری‌ها جنبه ژنتیک دارند، افزود: با اصلاح ژن، مشکل بیمار برای همیشه حل می‌شود و دنیا امروز به سمت استفاده از کاربردهای ژن درمانی رفته است.

ملک زاده با اعلام اینکه در حال حاضر بر روی ۳۰۰ نوع معلولیت تحقیقات انجام می‌شود که بتوان از طریق ژن درمانی آنها را درمان کرد، گفت: با ژن درمانی می‌توان برای ۵۰ درصد سرطان‌ها که در حال حاضر معالجه نمی‌شوند، اقدامات درمانی انجام داد.

در این مراسم، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران، فرماندار تهران، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صمت، در ارتباط با نقش مدیریت در توسعه و پیشرفت، سخنرانی کردند و در پایان، مدیران موفق ملی در حوزه ه های مختلف، معرفی و تجلیل شدند. مدیرعامل شرکت آوا پزشک، به عنوان یکی از چند مدیر موفق ملی، با اهدای تندیس، مورد تقدیر قرار گرفت.

نظر شما