شناسهٔ خبر: 37787419 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

گزارش برگزاری نهمین نمایشگاه شهر هوشمند در مشهد با حضور معاون وزیر ارتباطات

طی مراسمی با حضور

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، نهمین دوره نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند همزمان با بیست و دومین نمایشگاه بین المللی الکامپ از اول تا چهارم بهمن در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد. کارگاه مدل های بازاریابی اپلیکیشن‌های شهروندی، باشگاه شهروندی و استارتاپ‌ها، حکمروایی خوب شهری در شهرهای هوشمند، بررسی اپلیکیشن های شهروندی، چگونه یک اپلیکیشن بسازیم و شهروند هوشمند از جمله کارگاه‌های آموزشی در این نمایشگاه بود. این نمایشگاه که از اول تا چهارم بهمن ماه دایر شد، از اپلیکیشن "شهر من" رونمایی کردند. همچنین ۱۳۰ شرکت حوزه فناوری و حدود ۵۰ استارتاپ حوزه مدیریت شهری در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.


مشارکت شهروندان به کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهینه با شهر هوشمند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تأکید کرد: مشارکت شهروندان به کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهینه می‌کند، البته در کنار این موضوع باید بتوانیم داده‌های موردنیاز را بر اساس اصول و قوانین در اختیار قرار دهیم و انتشار داده‌ها را داشته باشیم.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: کارکرد شهر هوشمند کمک به بهره‌وری و مدیریت کم‌هزینه و موثر است.
ستار هاشمی در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه شهر هوشمند مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص شهر هوشمند و هوشمند سازی چند نکته مهم باید موردتوجه قرار گیرد، نکته مشارکت شهروندان است؛ به‌عبارت‌دیگر اگر بخواهیم شهر هوشمند را داشته باشیم باید شهروندان نیز هوشمند باشند.
وی بابیان اینکه کارکرد شهر هوشمند کمک به بهره‌وری و مدیریت کم‌هزینه و مؤثر است، اظهار کرد: می‌توان با کمک شهروندان این اقدامات را انجام داد؛ به‌عنوان‌مثال وقتی در فضای شهر کیفیت ارائه سرویس‌ها مدیریت شود، باید ساختارهایی برای نظارت بر کیفیت ارائه سرویس ایجاد شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تأکید کرد: مشارکت شهروندان به کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهینه می‌کند، البته در کنار این موضوع باید بتوانیم داده‌های موردنیاز را بر اساس اصول و قوانین در اختیار قرار دهیم و انتشار داده‌ها را داشته باشیم.
وی ادامه داد: موضوع مهم در انتشار داده‌ها و امکان دسترسی به داده این است که داده به‌خودی‌خود ممکن است مورداستفاده مفید قرار نگیرد، بنابراین باید توجه داشته باشیم جنس سرویس‌هایی که بر روی‌داده‌ها موردنیاز مخاطب است باید شناسایی و در بستر مناسب قرار دهیم.
هاشمی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرداری مشهد و آستان قوس رضوی در حاشیه نهمین نمایشگاه شهر هوشمند، اظهار کرد: بر اساس امضاء تفاهم‌نامه بین آستان قدس و شهرداری مشهد مقرر شد تبادل اطلاعات بین این دو مجموعه انجام شود که این مهم اقدامی ارزشمند برای تسهیل امور است.
وی تصریح کرد: در شهر هوشمند شهروندان باید احساس کنند در امور آن‌ها تسهیل شده و حداقل نیاز به مراجعه حضوری برای انجام امور خوددارند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بابیان اینکه باید خدمات را بدون مراجعه حضوری شهروندان ارائه و شفافیت ایجاد شود، گفت: در بخش مرکز توسعه اقتصادی دیجیتال نیز باید از ظرفیت استانی استفاده کردیم.
وی با ابراز خرسندی از اینکه نهمین نمایشگاه شهر هوشمند در مشهد مورد استقبال گسترده قرارگرفته است، افزود: مشهد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای هوشمند سازی دارد و باید تجربیات خود را به سایر شهرهای کشور تعمیم دهد.
هاشمی تأکید کرد: شهر هوشمند را نباید به‌عنوان پروژه نگاه کرد زیرا فرایند مستمری است که باید بر اساس شاخص‌های مناسب پایش شود؛ البته بسیاری از پیشرفت‌ها نتیجه ایده پردازی است.
وی اظهار کرد: امروز جلساتی را با دوستان در شهرداری داشتیم و توضیحاتی را درباره نوع سرویس‌ها و همچین برنامه هایی که در نمایشگاه شهر هوشمند ارائه دادند صحبت کردیم. به نظر من جهت گیری مناسبی را دوستان دارند و اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده‌اند که در راستای آن امروز شاهد بهره‌برداری از اپلیکیشن شهر من در مشهد هستیم.
من فکر میکنم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده نزدیک می‌توانیم علاوه بر اینکه سرویس‌های این اپلیکیشن در شهر مشهد به صورت عملیاتی شاهد باشیم امکان تامین آن به سایر شهرها ایجاد شود.
نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که مجموعه‌ای از خدماتی که هر شهروند نیاز دارد در این بستر و سایت تجمیع شده که این بسیار ارزشمند و به صورت طبیعی باعث استقبال زیادی از طرف شهروندان خواهد شد و نکته دیگر اینکه ما باید این اپلیکیشن را به صورت ملی تعریف کنیم و همچنین زاۓرینی که به شهر مشهد سفر می‌کنند بتوانند به طور کامل نیازهای خود را از طریق این اپلیکیشن تامین کنند و نیازی به اپلیکیشن‌های دیگر نداشته باشند که اگر این اتفاق بیفتد به زودی شاهد یک اتفاق مهم در حوزه شهرداری الکترونیک خواهیم بود.


شهردار مشهد خبرداد: شهر هوشمند سرلوحه فعالیت‌های شهرداری مشهد

محمدرضا کلائی در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه شهر هوشمند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از دو سال پیش شهرداری مشهد شعار شهر هوشمند را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و تلاش کرده زیرساخت‌های آن را در شهر فراهم کند.
شهردار مشهد تاکید کرد که سه تحول عمده در مشهد در زمینه هوشمندسازی از سال گذشته تاکنون اتفاق افتاده است.
وی فرآیند تحقق شهر هوشمند را فرایندی زمان‌بر دانست و افزود: البته هر چه زمان پیش می‌رود، بروز و ظهور هوشمندی شهر در مشهد بیشتر می‌شود، اما تحقق کامل آن نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها است.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون که نمایشگاه شهر هوشمند میزان و سنجه فعالیت‌های شهرداری مشهد در حوزه شهر هوشمند و چگونگی میزبانی این شهر از صاحبان ایده و خرد در این حوزه است، خوشبختانه تحولات جدی اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: امیدوارم تلاش‌های صورت گرفته شهرداری مشهد برای هوشمند سازی موردقبول مردم، صاحبان کسب‌وکار و استارتاپ‌ها و زمینه‌ای برای پیشبرد اهداف تحقق شهر هوشمند قرار گیرد و در این زمینه پیش برندگی خودمان را در کشور حفظ کنیم.
کلائی گفت: در حال حاضر رقابت مشهد و تهران درزمینهٔ هوشمند سازی بسیار کم شده، ازاین‌رو باید تلاش کنیم رتبه اول خود را همچنان در کشور حفظ کنیم.
وی بابیان اینکه تاکنون در راستای هوشمندسازی در مشهد اقدامات خوبی انجام‌شده، تصریح کرد: سه تحول عمده از سال گذشته تاکنون در مشهد اتفاق افتاده است.
شهردار مشهد گفت: موضوع نخست جمع‌آوری فینتک‌ها و شکل‌گیری بستر لازم برای حضور آنها است که به‌طور طبیعی چرخه مالی را برای استارتاپ‌ها به ارمغان می‌آورد، افزود: نکته دوم گسترش یافتن ابزارهای شهر هوشمند به‌عنوان اتصال جدی برای خدمات مختلفی است که توسط مدیریت شهری ارائه است.
وی تصریح کرد: نکته سوم همه‌گیر شدن سطح استفاده‌کنندگان متوسط است که راهبرد ما برای استفاده‌کنندگان خرد در سال سوم فعالیت شهرداری ادامه پیدا می‌کند.
وی گفت: بنده فکر می‌کنم از سال گذشته تا امسال این نمایشگاه میزان و سنجه‌ی فعالیت‌های ما در حوزه شهر هوشمند است و چگونگی میزبانی ما از صاحبان ایده و کسب و کار را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در جلسات قبلی که درباره نمایشگاه شهر هوشمند داشتیم و توجهی که به خروجی‌ این رویداد داشتیم امیدواریم که تلاش ما مورد قبول مردم، صاحبان کسب و کار و استارت‌آپ‌ها قرار گیرد و همچنین زمینه‌ای برای پیشبرد اهداف شهر هوشمند شود و بتوانیم در این زمینه در پیش برندگی خودمان را در کشور حفظ کنیم.
کلائی گفت: رقابتمان با شهر تهران خیلی سنگین است، نسبت به گذشته فاصله خومان را با شهر تهران کم کردیم و امیدواریم که در این حوزه رتبه اول را کسب کنیم.


معاون شهردار مشهد: ارتباطات پایه‌ای بستری برای ایجاد شهر هوشمند

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: ارتباطات پایه‌ای بستری برای ایجاد شهر هوشمند به شمار رفته و از سال گذشته چرخه نوآوری به شاخصه های شهر هوشمند افزوده شده است.
شهریار آل‌شیخ در نشست تخصصی شهرهای هوشمند؛ از سیاست‌گذاری تا اجرا اظهار کرد: در تعریف هوشمندسازی باید اینکه هوشمند سازی هدف است یا فرآیند را مورد توجه قرار داد؛ در برخی از تعریف ها شاخص هایی برای شهر هوشمند در نظر می گیرند که به ارتقاء کیفیت زندگی معطوف می شود اگر با این رویکرد به شهر هوشمند نگریسته شود، نمی توان غایت مشخصی برای آن متصور بود، چرا که برای کیفیت زندگی نمی توان نهایتی قائل شد.
وی افزود: کیفیت زندگی در کشورهای مختلف با چالش های متفاوتی مواجه است، به بیان دیگر در یک شهر ممکن است معضل آب و در شهر دیگر معضل امنیت و یا بیکاری چالش اصلی است، لذا با این رویکرد نمی توان شاخص مشخصی برای شهر هوشمند قائل شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد یادآور شد: در کشور ما بخش خصوصی به طور کامل به حوزه هوشمندسازی ورود پیدا نکرده و از سوی دیگر دولت این توانایی را ندارد که بخواهد سیاستگذاری کاملی را در این حوزه پیاده کند.
آل شیخ تصریح کرد: شهرداری مشهد در سطح محلی به دنبال ایجاد بستری برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بود؛ به طور مثال در طراحی آپ «شهر من» بخش خصوصی به صورت جدی برای سرمایه گذاری ورود پیدا نکرد از این رو شهرداری مشهد در صدد برآمد با ایجاد محرک اولیه و زیرساخت های لازم بستر را برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی فراهم آورد خوشبختانه در حال حاضر اپلیکیشن «شهر من» می تواند دوره انتقال خود را به بخش خصوصی انجام دهد.
وی با بیان اینکه در کشورباید محرک ها و زیرساخت های لازم برای تولید اپلیکیشن ها ایجاد شود تا سرمایه گذار بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: در کشورهایی که به حوزه هوشمندسازی شهری ورود پیدا کرده اند ارزش هایی ایجاد شده، اما این ارزش‌ها زمانی کامل می شود که در آن پیوستگی دیده شود به طور مثال در برخی مواقع که آپ ها به صورت منفرد طراحی می شوند، نمی توان برای آن اقتصاد پایدار متصور شد، اما زمانی که یک مجموعه فراگیر مثلا در یک کشور و یا چندین کشور فعالیت هوشمندسازی را توسعه دهد، قطعا این توسعه پایدارتر خواهد بود.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهارکرد: بستر ارتباطات پایه ایجاد شهر هوشمند است، از سال گذشته چرخه نوآوری به شاخصه های شهر هوشمند افزوده شده است و این مبحث موضوع جدی در حوزه شهر هوشمند است ما زمانی می توانیم در حوزه هوشمندسازی شهر مدعی باشیم که چرخه نوآوری را مدنظر قرار دهیم در واقع اقدامات نوآورانه باید بومی سازی شود تا عملیات اجرایی پایدارتری انجام گیرد.
آل شیخ افزود: در حال حاضر سواد دیجیتالی شاخص مهمی در حوزه هوشمندسازی شهری نیست، به طور مثال اگر در اپلیکیشنی مزیتی وجود داشته باشد شهروندان معضل سواد نداشتن دیجیتال را رفع می کنند چنان که برخی از شهروندان سواد دیجیتالی بالایی ندارند، اما به دلیل مزایای بسیار از اپلیکیشن های کاربردی به نحو احسن استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه های هوشمندسازی از قبیل ایجاد کارخانه نوآوری، زیرساخت های ارتباطی، طراحی آپ «شهر من» و ... در سطح مشهد در حال اجرا است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ادامه داد: در گذشته نبود آپ «شهر من» برای مدیریت شهری چالش های بسیاری را ایجاد کرده بود، چنان که در سیستم های رفتار و مشوق های شهروندی به دلیل نبود بستر نمی توانستیم بسیاری از مشوق ها را تعریف کنیم خوشبختانه در حال حاضر با طراحی این آپ در نظام پرداخت یکپارچگی لازم ایجاد شده است.


ارائه ۵۳ خدمت در شهرداری هوشمند مشهد

مدیر پروژه هوشمندسازی شهرداری مشهد گفت: در شهرداری هوشمند مشهد قرار است ۵۳ خدمت به مردم ارائه شود که این مسئله مزیت‌های زیادی دارد.
شهرداری هوشمند برای نخستین بار در کشور در شهر مشهد راه‌اندازی شده است. استفاده از این سیستم فواید زیادی هم برای کارکنان شهرداری هم شهروندان دارد.
مجید پورحسین مدیر پروژه هوشمندسازی شهرداری مشهد در این رابطه گفت: شهرداری منطقه ۱۲ مشهد بحث شهرداری الکترونیک را از ۲۹ تیرماه امسال افتتاح کرد و عملا به نوعی کاهش مراجعات مردمی را در این منطقه داشتیم. این پروژه با هدف کاهش مراجعات، تسهیل در امور، نوبت‌دهی سیستم، بحث نظارت و پیگیری دقیق‌تر، کاهش حجم مراجعات و در نهایت افزایش سطح رضایت‌مندی شهروندان صورت گرفت.
وی ادامه داد: چندین گام اجرایی در این زمینه مطرح بود که شامل بحث‌های زیرساختی و محیطی می‌شود. با همت معاونت برنامه‌ریزی و تیمی که در منطقه وجود داشت نیروهایی را برای بحث مشاوره گذاشتیم و تبلیغات محیطی نیز صورت گرفت تا ارباب‌رجوع حضور خود را در شهرداری کمتر کند. بنابراین شهروندان می‌توانند درخواست‌های خود را از راه دور ارائه کنند تا پیگیری انجام شود. عملا حجم مراجعات مردمی حدود ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد و میانگین پاسخگویی مراحل زمانی نیز کمتر شد. ۲۲ ساعت میانگین زمان پاسخگویی بود که بعد از راه‌اندازی پروژه شهرداری هوشمند این عدد به کمتر از ۱۳ ساعت رسید یعنی ۹ ساعت کاهش داشتیم.
پورحسین افزود: رضایت‌مندی قابل قبولی با انجام این پروژه ایجاد شد البته مردم نیز در ابتدا سوالات زیادی داشتند. با توجه به جمع شدن پروژه در این منطقه کارها به خوبی پیش رفت. در منطقه ۸ نیز شهرداری هوشمند با هدف خوبی پیگیری شده است. بعد از مناطق ۱۲ و ۸ سراغ منطقه ۱۰ می‌رویم و پس از آن نیز مناطق ۱۱، ۱، ۹ و ۱۷ خواهد بود. هر سیستمی که شروع می‌شود یک سری ایراداتی نیز دارد اما این مشکلات به صورت سیستمی و با انجام جلسات برطرف خواهد شد.
وی در پایان گفت: خوشبختانه این کار برکات زیادی چه برای کارکنان و چه برای شهروندان داشته است. تعداد خدمات ۵۳ عدد است که کل خدمت‌های شهرداری را پوشش می‌دهد. این خدمات مربوط به امور شهری و غیر شهری مربوط می‌شود. روی ۴۶ فرآیند نیز به صورت صد در صد شهروندان می‌توان آن را به صورت الکترونیکی انجام دهند.


نخستین شهرداری هوشمند در مشهد کلید خورد

مدیر روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد گفت: مشهد نخستین شهری است که در کشور بحث شهرداری هوشمند و الکترونیک در آن کلید خورده است.
مشهد جزو نخستین شهرهایی است که به شهرداری هوشمند و الکترونیک مجهز شده است. این کار ابتدا به صورت پایلوت در منطقه ۱۲ اجرا شده و مزیت‌های مختلفی نیز هم برای کارکنان شهرداری و هم مردم این شهر دارد.
علی باغدولابی به عنوان مدیر روبط عمومی معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد گفت: خدمتی که شهرداری منطقه ارائه می‌دهد همگی به صورت الکترونیکی است و در سایت ثبت می‌شود. درخواست‌ها رصد می‌شوند که در چه مرحله‌ای است و چه پاسخ‌هایی داده شده است. این مزیت ترافیک را کمتر می‌کند ضمن این که فساد نیز کمتر می‌شود.
وی ادامه داد: مشهد ۱۳ منطقه است که در تقسیمات جدید به ۱۷ منطقه تبدیل می‌شود. منطقه ۱۲ نخستین منطقه‌ای است که به صورت پایلوت در آن شهرداری الکترونیک را اجرا کردیم. منطقه ۱۲ منطقه جدید و نوسازی است و علت این که این بخش را برای شهرداری الکترونیک انتخاب کردیم همین قضیه بود.. از ۲۹ ماه تیر شهرداری الکترونیک در این منطقه شروع شده و تقریبا از یک ماه پیش منطقه ۸ را شروع کردیم.
وی افزود: به دلیل این که یک سری از مسائل را در مناطق قدیمی نیز تست کنیم منطقه ۸ را که یک بافت قدیمی دارد انتخاب کردیم. در کشور و حتی خاورمیانه بحث شهرداری الکترونیک و هوشمند انجام نشده البته هفته پیش از تبریز و یک سری شهرهای دیگر برای بازدید آمده‌اند. مدت زمان پاسخگویی برای هر درخواست و مرحله یک گام می‌شود حدود ۱۳ ساعت خواهد بود. میانگین آن نسبت به قبل ۹ ساعت کم شده است.
مدیر روابط عمومی برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در پایان گفت: در شهرداری منطقه ۸ بازدیدهای هیات فنی را حذف کردیم و با توجه به نقشه هوایی جواب داده می‌شود. با استفاده از پهپاد نقشه‌برداری می‌کنیم که هر هفته نیز به روز می‌شود.


راه‌اندازی شهرداری هوشمند منطقه ۱۲ مشهد بدون مراجعات حضوری

شهردار منطقه ۱۲ مشهد گفت: میزان مراجعات حضوری با راه‌اندازی شهرداری هوشمند کاهش یافته در نتیجه تمرکز کارکنان شهرداری نیز بر هم نخواهد خورد.
علی زینت‌بخش به عنوان شهردار منطقه ۱۲ مشهد در خصوص راه‌اندازی شهرداری هوشمند و مشکلاتی که احتمال دارد ایجاد شود گفت: در خصوص شهروندانی که تخصص کار با کامپیوتر را ندارند با سیستم موبایل نیز این کار را می‌توانند انجام دهند. دوستانی که این اطلاعات را نیز ندارند توسط همکاران مورد راهنمایی قرار می‌گیرند. ۷ حوزه در زمینه شهرداری هوشمند قرار ندارد که این حوزه‌ها نیز در آینده تکمیل خواهند شد.
وی ادامه داد: از زمانی که شهرداری هوشمند را به صورت پایلوت درآوردیم و اجرایی کردیم شهرهای دیگر از این پروژه بازدید کردند. پک‌های آموزشی نیز در اختیار مسئولان قرار گرفته است. در هر صورت اگر نیاز به بازدید یا کمک باشد ما آماده همکاری هستیم. بحث الکترونیکی شدن شهرداری در حال فراگیر شدن در سایر شهرها نیز هست. نکته این است که نرم‌افزارها برای شهرهای دیگر نیاز به بومی‌سازی و ایجاد یک سری تغییرات دارد.
زینت‌بخش افزود: مشکلی که در سطح کشور داریم مدیریت جامع شهری است. ما چیزی به نام مدیریت جامع شهری نداریم و این قضیه باعث ایجاد مشکل هم برای شهروندان و هم شهرداری‌ها در خدمت‌رسانی می‌شود. ما تا نتوانیم در سطح ایران مدیریت جامع و یکپارچه شهری را پیاده کنیم همچنان مشکلات پابرجاست. خوشبختانه به واسطه تعاملات شهرداری مشهد با سازمان‌ها داشته کمترین درگیری را در این زمینه داشته‌ایم.
وی در پایان گفت: بخش شهرسازی در حوزه خدمات شهرداری بیشترین نیاز به تمرکز و تفکر دارد. در نتیجه نیازی به تعدیل نیرو با الکترونیکی شدن خدمات وجود ندارد. تعداد درخواست‌ها تغییری نخواهد کرد و تنها نیاز افراد به مراجعه حضوری کمتر خواهد شد. در نتیجه تمرکز کارمندان نیز با مراجعات حضور برهم نخواهد خورد.


مرکز نوآوری شهری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌زایی

غلامرضا عباس‌زاده، مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد در نشست خبری آشنایی با قابلیت های «شهرمن» اظهار کرد: مرکز نوآوری شهری یک نهاد اجتماعی مؤثر در امر توسعه فناوری و در پی آن، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی است.
وی تصریح کرد: مرکز نوآوری شهری به واسطه نقش بی‌مانند در امر توسعه فناوری باعث شده بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم در توسعه و ارتقاء سبک زندگی شهروندان، توسعه اقتصاد شهری، اقتصاد دانش محور، کارآفرینی و اشتغال‌زایی تخصصی به آنها توجه ویژه داشته باشد.
عباس زاده مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: مهلت برای حل و رفع مساند تحقق بخشک مدیریت شهری مشهد پایه گذاری مرکز نوآوری شهری را برای تحقق اهداف چشم‌انداز شهر، کمک به ایجاد شهری دانا و هوشمند، ارتقای بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های لازم با هم پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد دانش بنیان، ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در جایگاه ملی و بین‌المللی شهر مشهد، ایجاد شرایط هم‌افزایی و رقابت سازنده، جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی خلاق و شایسته و ایجاد اشتغال ارزش‌افزا در برنامه‌های کلان و اساسی خود لحاظ کرده است.
وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی مرکز نوآوری مشهد، گفت: ایجاد بسترهای خلاقیت و نوآوری در اقشار مختلف جامعه، کمک به توسعه قابلیت‌های کلانشهر مشهد، حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری و حمایت از مؤسسه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی، تسهیل در فرآیند تبدیل پژوهش و توسعه فناوری به پژوهش و توسعه سازمان یافته فناورانه همچنین ایجاد برند و تصویر ذهنی دوستانه بودن محیط سرمایه گذاری و کسب و کار در شهر مشهد برای شرکت‌های نوپا و تجاری سازی نتایج تحقیقات و دستاوردهای فناورانه از جمله اهداف مرکز نوآوری شهری مشهد بشمار می‌رود.
عباس‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر یکسال از آغاز فعالیت مرکز نوآوری شهری مشهد می‌گذرد، اظهار کرد: در این مدت ۲۲ رویداد با عناوین مختلف، ۳۴ کارگاه مسئله‌یابی، ۹۵ رویداد کسب و کار و سه کارگاه مهندسی ارزش در مرکز نوآوری شهری برگزار شده و بیش از ۱۰۰ قطعه خارجی بومی‌سازی شده است.
وی با اشاره به برگزاری رویداد «با هم بی‌نیازیم»، افزود: این رویداد ویژه دانش آموزان مناطق حاشیه‌ای شهر برگزار شد تا آنها برای رفع مشکلات، ایده‌پردازی کنند، رویداد کارآفرینی دانش آموزی را در سطح شهر مشهد برگزار خواهیم کرد.
وی ادامه داد: یکی از زیرساخت های مورد نیاز نوآوری، وجود شرکت‌های شتاب‌دهنده در واحد شتاب دهنده مرکز است که در این زمینه ضمن تعامل و مراودات مختلف با مراکز مختلف شتاب‌دهنده از طریق فراخوان عمومی این شرکت ها به همکاری دعوت شده‌اند.
عباس‌زاده یکی از نیازهای استارتاپ‌ها را دریافت داده‌ها و اطلاعات موجود دانست و گفت: با توجه به انبوه آمار و اطلاعاتی که از طریق سامانه‌های مختلف شهرداری مشهد جمع‌آوری و بانک اطلاعاتی آن فراهم شده است، این امکان برای کسب و کارها و شرکت‌های استارتاپی فراهم شده تا بتوانند API مورد نظر خود را از پلتفرمی که برای این منظور در نظر گرفته شده، دریافت کرده و از این اطلاعات در بستر خود استفاده کنند.
وی تاکید کرد: مرکز نوآوری شهری با شناسایی و تدقیق مسایل حوزه‌های مختلف شهرداری تلاش می‌کند راه‌حل‌هایی را نسبت به رفع این مسائل ارائه کند.


«شهر من» اپلیکیشنی برای تحقق شهر هوشمند

مدیرساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد گفت: «شهر من» اپلیکیشن شهری است که با هدف یکپارچه‌سازی تمام خدمات دستگاه‌های اجرایی و داشتن رسانه اجتماعی در دست مردم برای افزایش تعامل با شهروندان، ارتقای خدمات دهی است.
محمد عین‌القضات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درحال‌حاضر شهروندان برای گرفتن خدمات مختلف نیاز به نصب برنامه‌های متعدد دارند البته پیگیری حضوری درخواست‌ها بسیار زمان‌بر است که اپلیکیشن شهر من این موضوع را رفع کرده و درقالب یک نرم افزار شهری طراحی شده است.
وی افزود: با استفاده از این اپلیکیشن شهروندان می‌توانند از یک درگاه واحد و بدون نیاز به مراجعه حضوری یا استفاده از نرم افزارها، اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های مختلف خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
مدیرساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه اپلیکیشن شهر من ۱۰ سرویس متنوع را ارائه کرده است، گفت: چشم شهر، باشگاه‌های شهروندی، نقشه شهر، پرداخت هوشمند و ایمن و حمل‌ونقل هوشمند از جمله خدمات ارائه شده در این اپلیکیشن به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: ارائه خدمات پارکینگ حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای، خدمات تفریحی و گردشگری و خدمات سلامت و آموزشی را از دیگر خدمات و امکانات اپلیکیشن شهر من عنوان کرد.
عین‌القضات با بیان اینکه تا یکسال آینده ۴۶ سرویس جدید به قابلیت‌های اپلیکیشن «شهر من» اصافه خواهد شد، گفت: در آینده برای «شهرمن» یک شرکت تأسیس خواهد شد که ۶۰ درصد آن به بخش خصوصی واگذار و ۴۰درصد آن بین کلانشهرهای کشور توزیع خواهد شد.
وی در خصوص تامین امنیت اپلیکیشن شهر من، خاطرنشان کرد: تمام زیرساخت‌های امنیتی این اپلیکیشن فراهم و استانداردهای امنیتی آن رعایت شده است.
وی عنوان کرد: شهروندان باید از منافع و امکانات شهر هوشمند بهره مند شوند، در غیر این صورت فناوری و زیرساخت شهر هوشمند هر دو ناکارآمد خواهد بود در واقع اگر مقرر باشد که شهر هوشمند و حکمروایی هوشمند ایجاد شود در وهله نخست باید شهروندان از منافع آن منتفع شوند.
وی با بیان اینکه شهر هوشمند باید زندگی شهری را تسهیل بخشد و لذت زندگی شهری را برای شهروندان به ارمغان آورد، یادآور شد: صاحب‌نظران بر این باورند که شهر هوشمند مقوله ای در پایدارسازی شهر در حوزه های مختلف است، حال اگر بخواهد این پایدارسازی حاصل شود باید شهروندان از نتایج آن منتفع شوند.
مدیر اپلیکیشن «شهر من» تصریح کرد: تحقق شهر هوشمند نباید در ادوار مختلف مدیریت شهری به دلایل اختلافات سیاسی تحت شعاع قرار گیرد، از این رو توصیه می شود که دانش مدیران ارشد کشوری در این حوزه ارتقاء پیدا کند تا در حوزه مدیریت یکپارچه شهری اختلاف نظری ایجاد نشود و این مهم قربانی سیاسی کاری ها نگردد.
وی ادامه داد: در تحقق شهر هوشمند شهروندان بایستی به سیستم حاکمیتی اعتماد داشته باشند، از این رو گام نخست در اعتمادسازی شفافیت است، شهرداری مشهد در حوزه شفافیت سامانه فاش را راه اندازی کرده که این سامانه در حوزه هوشمندسازی شهری بسیار راهگشا است.

نظر شما