شناسهٔ خبر: 37785447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله سبحانی: بسیاری ازقلم‌های فضای مجازی سعادت آفرین نیستند

قم – ایرنا – آیت الله جعفر سبحانی ازمراجع تقلید با بیان اینکه هر قلمی قابل سوگند نیست گفت: بسیاری از قلم‌هایی که درفضای مجازی مشغول نگارش است سعادت آفرین نیستند بلکه سعادت زدا از جامعه هستند.

صاحب‌خبر -

وی روز پنجشنبه دربیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفای قم، با اشاره به انتشار کتابی پیرامون نقد قرآن کریم درفضای مجازی اظهارداشت: نقدهای این کتاب هیچگونه مبنای علمی و مبنایی ندارد و با تقطیع برخی آثار علمی به دنبال شبهه افکنی میان جوانان است.

آیت الله سبحانی اظهار داشت: به دلیل اینکه اینترنت مستقل نداریم و تابع غرب هستیم هر چه می‌خواهند علیه شیعه و اسلام می‌گویند و نمی توان جلوی آن را گرفت که باید در این زمینه حرکتی جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این شبهه‌ها اگر چه ضرر دارد ولی حرکت ایجاد می‌کند،‌اظهار داشت:‌دشمنان همواره موجب تکامل ما می‌شوند چرا که تلاش آنها موجب حرکت ما میشود ولی اگر ما اقدامی نکنیم ،موجب ضربه به اعتقادات جوانان خواهد شد.

این مرجع تقلید گفت: وجود شبهه‌ها و مکتب‌های مادی فراوان در قرن‌های گذشته موجب شده‌  تا علما در پاسخ به این شبهه‌ها آثار متعدد علمی به نگارش درآوردند که موجب پویایی علوم اسلامی در قرن های مختلف شده‌است.

وی تقدیر از علم و علما را ارزشمند دانست و گفت: وجود تمدن‌های مختلف در دنیا به واسطه قلم بوده است و این قلم است که این حقایق را نسل‌ها انتقال می‌دهد.

این مرجع تقلید، با بیان اینکه درقرآن کریم حدود ۳۹ قسم وجود دارد، افزود: رابطه بین این قسم‌ها تاکنون مطالعه نشده‌ و این نقیصه‌ای است که باید در پژوهش های علمی آینده مورد توجه طلاب و محققان علوم دینی باشد.

وی درادامه بااشاره به خدمات علمی اسلام گفت: مسلمانان درهمه عرصه‌ها از جمله ادب، نحو، صرف بیان معنا، ریاضیات، هندسه و علوم تجربی کار ها و آثار متعددی و گسترده‌ای داشته‌اند.

آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) نسبت به کتابت علوم اهتمام ویژه‌ای داشته اند، افزود: در عصر ائمه اهل بیت(ع)، ۱۰ هزار کتاب توسط اصحاب و شاگردان آن بزرگواران به نگارش درآمده‌است.

این مرجع تقلید، ادامه داد: از قرن ششم ترجمه آثار مسلمانان توسط اروپا آغاز شد به همین دلیل بسیاری از نسخه‌های اصلی اسلامی در کشورهای غربی وجود دارد.

وی توجه به گره‌گشایی از مشکل‌های جامعه از نظر علمی، اقتصادی و سیاسی توسط پژوهش‌های دینی را ضروری دانست و گفت: چاپ آثار برجسته علمی حوزویان باید مورد توجه مدیریت حوزه علمیه باشد.

این مرجع تقلید، اظهار داشت: متاسفانه آثار شیعه را دشمنان در قرون گذشته از بین بردهاند و این موجب شده‌است تا امروز این تصور وجود داشته باشد که مبنای علوم مختلف غربی است و این در حالی است که مبانی اولیه تمام علوم اسلامی است.

وی گفت: برخی پژوهش های علمی طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه بسیار ابتکاری و جدید هستند که باید بر روی این آثار برای معرفی به جامعه علمی کشور سرمایه‌گذاری شود.

این مرجع تقلید درادامه با تجلیل از شخصیت علمی آیت الله سید محس خرازی گفت: این عالم برجسته در حوزه علمیه از نظر علمی و عملی و قلمی برای ما و یکی از انسان های ممتاز در حوزه علمیه است.

در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه،‌ ۹۳۳ اثر به دبیرخانه این همایش در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی ازجمله اخلاق،‌ عرفان، ادبیات،‌ هنر، ‌اقتصاد،‌ انقلاب اسلامی، روانشناسی، ‌علوم اجتماعی،‌ علوم تربیتی، سیاسی،‌ فقه و اصول و کلام ارسال شدهاست که پس از بررسی آثار توسط هیات داوران،‌ ۱۶۹ اثر به مرحله دوم راه یافت که درنهایت، سه کتاب و ۲ پایان‌نامه حائز رتبه برتر و ‌۱۲ کتاب و ۱۱ پایان‌نامه به‌عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد و از زحمات نویسندگان ۲۶ کتاب و پایان‌نامه نیز تقدیر شد.

در این همایش چهره‌های برجسته حوزه علمیه از جمله آیات سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم حضور داشتند.

نظر شما