شناسهٔ خبر: 37785403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از 933 اثر ارسالی

معرفی برترین های کتاب سال حوزه های علمیه

در مراسمی با حضور آیت الله سبحانی برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

در مراسمی با حضور آیت الله سبحانی برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شدند.به گزارش  خبرگزاری صداوسیما ،  دبیر همایش  کتاب  سال حوزه گفت : از بین 933 اثر رسیده به دبیرخانه همایش ، پنج اثر به عنوان اثر برتر و 23 اثر تالیفی هم شایسته تقدیر شناخته شدند .

حجت الاسلام مقیمی افزود : در بخش مقالات 110 مقاله به سومین جشنواره مقالات علمی حوزه ارسال شده بود که سه مقاله حائز رتبه برتر شدند.

وی گفت : 120 مورد  از آثار ارسالی در خصوص مسائل مهم روز مانند بيانيه گام دوم انقلاب، الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ، فضاي مجازي، آسيب هاي اجتماعي ، محيط زيست و امثال آن بوده است.
آیت الله سبحانی هم در این مراسم با ذکر خدمات مسلمانان در طول تاریخ ، گفت : دیگران گمان می کنند که علمی که امروز در اختیار غرب است در گذشته نیز از آن آنها بوده است؛ این درحالی است که مسلمانان غیر از یک دوره زمانی در همه زمینه ها پیشگام بودند؛ در عرصه علمی و هیئت و ریاضیات و هندسه و ادبیات و...مسلمانان آثار ماندگار و ریشه ای داشته اند.

وی افزود: مسلمانان در عرصه علوم انسانی و غیر انسانی بسیاری از کتب ریشه ای را تولید کرده اند ، ائمه ما نیز در خصوص کتابت کتب علمی سفارشات گسترده ای داشته اند ، در ۲۶۰ سال عصر ائمه اهل بیت(ع) ، ۱۰ هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه نوشته شده است.

وی گفت: اگر این کتب و جوامع اولین نبود کتب دوره دوم تولید نمی شد و اگر این کتب نبود امروز این حجم از علوم وجود نداشت؛ در برخی از روایات در خصوص فضل ابن شاذان و علمای دیگر بیان شده است.

آیت الله سبحانی با اشاره به این نکته که در قرن ششم کتب علمی از جهان اسلام به روم منتقل شد، گفت : اگر کسی بخواهد نسخ خطی ما را ببیند باید بیشتر به غرب سر بزند ، بنده در یک سفره تبلیغی و تعلیمی در آمریکا در یکی از ایالت های علمی به کتابخانه آنجا رفتم که دیدم که کتاب تبیان شیخ طوسی در این کتابخانه وجود داشت؛ آیت الله حجت با خون دل این کتب را به صورت رحلی جمع آوری کرد.

آیت الله سبحانی افزود : یکی از ابتکارات مهم شورای مدیریت حوزه تجلیل از نویسندگان ممتاز حوزه بوده است؛ البته این آثار ارزنده نیز باید منتشر شود، خصوصا آثاری که گروهی از مشکلات امروز ما می گشاید.

این مرجع تقلید گفت : متاسفانه آثار شیعه توسط دشمنان در قرن های متمادی از بین رفته است؛ کتابخانه ابونصر در بغداد به آتش کشیده شد در حالی که این کتب به نقل از آقابزرگ تهرانی به دست امامان علم نوشته شده است؛ صدام نیز برخی از کتب را به غارت برد و به آتش کشید؛ اما با این وجود آثار شیعه وجود دارد و بسیاری ازآثار نیز در هند وجود دارد.

آیت الله سبحانی تصریح کرد : نکته دیگر آن که ، برخی از پایان نامه های حوزوی، جدید و شفاف هستند که باید آنها را چاپ کرد؛ امروزه پایان نامه های قرآنی در قم و غیر از قم تولید شده است که باید از آنها استفاده شود؛ این مساله نشان می دهد که شیعه چه اهمیتی به قرآن می دهد و تهمت های دیگران نیز از بین می رود.

در مراسمی با حضور آیت الله سبحانی برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شدند.وی افزود: اگر بخواهیم این تهمت را بشوییم می توانیم با چاپ کتب و پایان نامه هایی که در حوزه قرآن و حدیث است به این کار اقدام کنیم؛ امروزه کتابی در فضای مجازی به نام قلم «سهی» علیه قرآن شبهاتی مطرح کرده است.

آیت الله  سبحانی  ایجاد زیرساخت های اینترت ملی را مورد توجه قرار داد و گفت : وقتی اینترنت مستقل نداریم هرچه می خواهند علیه شیعه منتشر می کنند؛ دشمن کینه توزی می کند وباید این دشمنی باید ما را وارد به حرکت کند. از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۹۸ کتاب های حوزه توسعه بسیار یافت که یکی از دلایل این افزایش نگارش کتب، افزایش شبهات و تلاش های ضد فرهنگی داشت.

 

نظر شما