شناسهٔ خبر: 37785192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

رادیو و تلویزیون

شیرِ ریخته، جمع‌شدنی نیست!

تلاش ادامه‌دار «سلام صبح بخیر»برای حل جنجال شیرهای آلوده که عبدا... روا، مجری برنامه نیز در آن نقش داشت

صاحب‌خبر -

جنجال ماجرای شیرهای آلوده، صبح شنبه هفته جاری، از برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه شروع شد و در پنج روز گذشته، افکار عمومی را درگیر کرده است. اگرچه این برنامه تلویزیونی تلاش کرد تا در چهار روز متوالی، ماجرا را فیصله بدهد و چندین مقام و سازمان مسئول درباره این مسئله توضیح دادند، اما بحث احتمال وجود آلودگی در شیر که توسط یک بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی آغاز شد، در افکار عمومی به پایان نرسیده است. امروز عملکرد برنامه «سلام صبح بخیر» را در این ماجرا بررسی کرده‌ایم.

واکنش غیرحرفه‌ای مجری

سهم عبدا... روا به عنوان مجری برنامه، در دامن زدن به شایعه شیرهای آلوده کم نبوده است. پس از این که بهادر حاجی‌محمدی کارشناس برنامه، در میان صحبت‌های خود به موضوع وجود سم آفلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه اشاره کرد، عبدا... روا در جایگاه مجری نباید تنها با استناد به صحبت‌های این کارشناس، با اطمینان و صراحت این مسئله را تأیید می‌کرد.

او برخورد غیرحرفه‌ای با این موضوع داشت و با اشاره به سِمت مهمان برنامه گفت که رزومه‌ او مشخص است و صحبت کارشناس را نتیجه تحقیقات و پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام داده دانست! روا حتی بحث ذرت‌های آلوده را هم پیش کشید و در واکنشی عجیب، در پاسخ به کارشناس برنامه که به این موضوع اشاره کرد و گفت متوجه نشدیم چند صدهزار تن ذرت آلوده وارد کشور شد یا نه، گفت: «من می‌دانم اما نمی‌توانم بگویم!» این واکنش جز التهاب‌آفرینی، هیچ دستاورد دیگری نداشت. نتیجه این شد که از یک شنبه تا چهارشنبه، روا در این برنامه غایب بوده و ظاهراً به مرخصی اجباری رفته است.

تلاش برای تکذیب شایعه

بعد از بالا گرفتن ماجرا در عصر روز شنبه، عوامل برنامه «سلام صبح بخیر» در برنامه روز یک شنبه با ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت‌وگویی تلفنی برقرار کردند. او بحث آلودگی را تکذیب کرد و میزان آفلاتوکسین را در محدوده مجاز دانست. با این حال مسئله به پایان نرسید و روز دوشنبه صبح، بخشی از برنامه به شایعه انتقال بیماری‌ها از دام به محصولات لبنی، اختصاص داشت.

این بار مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دام پزشکی درباره این موضوع صحبت کرد و درباره حضور دایمی بازرسان در دامداری‌های صنعتی توضیح داد. صبح روز سه‌شنبه هم بخش واکنش سریع با موضوع بررسی سلامت شیر و وضعیت بهداشت در کشور، پخش شد و معاون وزارت بهداشت مهمان این بخش بود تا نگرانی مردم را درباره مسئله شیرهای آلوده از بین ببرد. او این بار نیز اظهارات مهمان اول برنامه را تکذیب کرد.

روز گذشته هم بخش واکنش سریع برنامه «سلام صبح بخیر»، با حضور دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی و یک تولیدکننده محصولات لبنی، برای آخرین بار به ماجرای احتمال وجود سم آفلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه پرداخت. اما شاید بهتر بود از ابتدا درباره طرح چنین موضوع مهمی در برنامه احتیاط و حساسیت زیادی به خرج داده می‌شد تا اطلاعات غلط منتشر نشود و «سلام صبح بخیر» مجبور نباشد هر روز بخشی از برنامه را به تکذیب شایعه‌ای که توسط مهمانش مطرح شده بود اختصاص بدهد. به طور قطع بریده ویدئوی صحبت‌های کارشناس برنامه درباره وجود سم در شیر، بیشتر از چهار برنامه‌ای که روزهای گذشته در رد آن شایعه پخش شد، دیده شده است.

لزوم برخورد حساب‌شده با مسائل حساس

این اولین بار نیست که برنامه «سلام صبح بخیر»، درباره یک مسئله، حاشیه و جنجالی ایجاد می‌کند. بهتر است ماجرای شیرهای آلوده و اتفاقاتی مانند شوخی حسین کلهر با علی دایی و توهین او به باشگاه استقلال، برای این برنامه تجربه‌ای بشود که از این پس در برخورد با مسائل حساس و ملتهب، واکنش حساب‌شده‌ای داشته باشد و باعث ایجاد بحران و حاشیه نشود. هرچند که مسئله شیرهای آلوده از مثلا شوخی‌های حساسیت‌برانگیز مجری با علی دایی و باشگاه استقلال جدی‌تر و مهم‌تر است، اما ایجاد یک حاشیه یا جنجال، عذرخواهی و غیبت کوتاه مجری خاطی در این برنامه، دیگر دارد تبدیل به یک روند تکراری می‌شود.

نظر شما