شناسهٔ خبر: 37784038 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

لوازم خانگی بیشترین سهم کالای قاچاق را دارد/ 68 درصد کالا در بازار لوازم خانگی قاچاق است

حمیدرضا دهقانی‌نیا درباره میزان کالای لوازم خانگی قاچاق گفت: در سال 97 حدوداً 2 میلیارد و 200 میلیون دلار کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور شده که سهمی 68 درصدی از کل بازار لوازم خانگی را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا شب گذشته در برنامه گفتگو ویژه خبری درباره وضعیت لوازم خانگی موجود در بازار  گفت: براساس آمار رسمی کشور که مرکز آمار و دستگاه‌های مسئول آن را تأیید می‌کند، مصرف لوازم خانگی در کشور در سال 97، 3 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است. طبق برآوردهای رسمی 897 میلیون دلار آن تولید داخل، 296 میلیون دلار واردات رسمی که مجموعاً یک میلیارد و 100 میلیون دلار می‌شود براین اساس حدوداً 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که قاچاق لوازم خانگی را جذاب کرده، گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی بازار این کالاست. متأسفانه در طی سال‌های 90 تا 96 سهم کالای خارجی در این بازار بیش از 60 درصد بود که تبلیغات گسترده کالاهای خارجی نیز به افزایش نفوذ آن‌ها افزوده بود. ضعف کیفیت و عقب‌ماندگی کیفی کالای داخلی در سال‌های 90 تا 95 موجب شد تا این کالاها در بین مردم با استقبال کمی روبرو شود. از طرف دیگر تلاطم‌های ارزی در سال 97 موجب افزایش قیمت تولیدات داخلی شد که برخی از کارشناسان داخلی بیان می‌کردند که این افزایش قیمت منطقی نیست.

دهقانی‌نیا ادامه داد: همچنین قانون ممنوعیت واردات کالای لوازم خانگی موجب شده که شرکت‌های واردکننده برندهای خارجی برای از دست ندادن سود خود، اقدام به استفاده از روش‌های غیررسمی برای واردات لوازم خانگی کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: حتی در کشور برخی از کالاهای لوازم خانگی به صورت غیررسمی و اصطلاحاً زیر پله‌ای تولید می‌شود و برندهای خارجی بر روی آن درج می‌شود که مجموع این‌ نوع سوءاستفاده‌ها میزان واردات کالای قاچاق را شکل می‌دهد.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان واردات قاچاق مربوط به لوازم خانگی است.

دهقانی‌نیا درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی گفت: یکی از موضوعاتی که باید در مبارزه با قاچاق لوازم خانگی انجام شود، هماهنگی میان دستگاه‌های متولی این بازار است. ستاد مبارزه با قاچاق نمی‌تواند به اجرا وارد شود اما برای کاهش قاچاق در بازار، برنامه‌ای با عنوان  «مبارزه با قاچاق در بازار لوازم خانگی» که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. قرارگاهی تشکیل شده که شامل کمیته‌هایی مختلفی با حضور دستگاه‌هاست و وظیفه ما هم هماهنگی بین همین دستگاه‌هاست.

وی ادامه داد: از خرداد 96 ثبت سفارش کالای لوازم خانگی منوط به ثبت شناسنامه کامل کالا شده است در شهریور 96 به تولیدکنندگان لوازم خانگی ابلاغ شد تا برای ثبت و نصب شناسه کالا مراجعه کنند همچنین در اردیبهشت 98 دستورالعمل تعیین تکلیف کالاهای موجود در کف بازار و موجود در انبار ابلاغ شد. از 23 مرداد 98 مهلت شناسایی و تعیین تکلیف کالاها به اتمام رسید که ما انتظار داشتیم تمامی تولیدکنندگان و فروشندگان با ما همکاری کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر استفاده برخی سودجویان از پیامک برای تبلیغات واردات کالای قاچاق گفت: امکان تشخیص این وجود ندارد که این فردی که پیامک را ارسال می‌کند به دنبال واردات به صورت قاچاق باشد از این‌رو نمی‌توان آن را پیگیری رسمی کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا خاطر نشان کرد: بنده خواهشمندم که همه دستگاه‌ها به قانون احترام بگذارند کشفیات لوازم خانگی در سال 97 ، 780 میلیارد تومان و این آمار در 8 ماهه 98 با کاهش 31 درصدی به 530 میلیارد تومان رسیده است. راهکار کشف و مقابله با کالای قاچاق این است که باید امکان شناسایی بین کالای قاچاق و غیر آن فراهم شود و در این مسیر هر حلقه باید وظیفه خود را انجام دهد.

انتهای پیام/4141/پ

نظر شما