شناسهٔ خبر: 37783258 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی

تولید محصول مقدم بر تولید علم است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری گفت: با وجود پیشرفت خوبی که در تولید علم داشته ایم هنوز راه طولانی در تولید محصول پیش رو داریم که منجر به خلق ثروت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر امیرعلی حمیدیه در سمپوزیوم مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی مرکز قلب تهران افزود: به رغم پیشرفت‌های خوبی که در حوزه توسعه علم داشته ایم در برخی مراحل افراط کرده ایم از جمله ساخت و ساز بی حد در مرز آموزشی از جمله امروزه ۶۰ درصد کلاس‌های دانشگاه آزاد خالی است و نیاز به این همه ساختمان سازی نبوده است.
وی گفت: ایران رتبه ۱۶ تولید علم را در جهان دارد و در بین کشور‌های اسلامی هیچ کشوری در حد توان ما در تولید علم سلول درمانی و طب بازساختی نیست و خدا را شکر می‌کنیم که دو سال است اسراییل را هم در رنکینگ جهانی پشت سر گذاشته ایم.
آقای دکتر حمیدیه با اشاره به اینکه خیلی زود دیر می‌شود افزود: در حوزه سلول درمانی در جهان ۵۲ مرکز تولید محصول وجود دارد که هیچ کدام مال ما نیست و مرحله یک و دو را پشت سر گذاشته اند بنابراین باید بجنبیم تا این فاصله ما را از گردونه رقابت خارج نکند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ادامه داد: اگرچه در تولید علم خوب عمل کرده ایم، اما در تبدیل علم به محصول باید سرعت بگیریم. آنچه در دانشگاه مهم است ایجاد شغل در دانشگاه است آن یک درصد نخبه کشور اگر بدانند چند شرکت و چند شغل باید برای جوانان ایجاد کند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
وی افزود: ۹۵۰ شرکت با فناوری پیشرفته «های تک» در جهان تولید شده و ما هم در ۵ سال گذشته تلاش کرده ایم تعداد شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهیم و به ۱۰۳ شرکت برسیم.
آقای دکتر حمیدیه گفت: تعداد مراکز پیوند سلول بنیادی ۱۷ مرکز است که بیش از هزار پیوند انجام داده اند.

نظر شما