شناسهٔ خبر: 37782859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

برنامه مشترک جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا برای طرح جایگزین برجام

جمهوری‌خواهان و دمکرات‌های آمریکا به دنبال یک طرح جدید برای توافق با ایران به جای برجام هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش یورونیوز،  دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات، لیندسی گراهام و باب منندز، در همکاری با یکدیگر در تلاش هستند چارچوب دور جدیدی از مذاکرات با تهران را برای یک توافق جدید طراحی کنند. این خبر را لیندسی گراهام و دو تن از همکاران او در کنگره، که در جریان موضوع هستند، تأیید کرده‌اند.

لیندسی گراهام چندی پیش در گفت‌وگویی با "دیلی بیست" گفته بود "من و سناتور منندز مدتی است که روی این طرح کار می‌کنیم... ما به راه حلی تازه نیاز داریم و من تلاش کرده‌ام جایگزین‌هایی پیدا کنم. »

به گزارش "دیلی بیست"، لیندسی گراهام از حزب جمهوریخواه حتا در ماه آگوست سال گذشته ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای گفته بود که او در همکاری با نمایندگان ارشد دولت باراک اوباما در تلاش هستند آلترناتیوی برای توافق هسته‌ای برجام طراحی کنند. بخشی از این تلاش، حضور شخصیت‌های سیاسی از دیگر کشورهای را در بر می‌گیرد. گراهام از آن زمان بدین سو چند بار با سناتور پرنفوذ دموکرات، باب منندز دیدار و گفت‌وگو کرده است تا با تلاش‌های فراحزبی کنگره، اصلاحاتی در سیاست ایران دولت آمریکا ایجاد کند.

"دیلی بیست" می‌نویسد، بر اساس اظهارات منابعی که در جریان کار مشترک گراهام−منندز هستند، این دو سناتور ارشد به طور همه‌جانبه درباره برنامه‌ای قابل اجرا در ارتبابط با ایران گفت‌وگوهایی داشته‌اند که قرار است به دیگر نهادهای قانونگزار و دولت آمریکا ارائه شود.

این منابع می‌افزایند، حال این دو سیاستمدار ارشد باید بر سر این موضوع توافق کنند که چگونه طرح خود را به جریان بیندازند.

یک فرد مطلع دیگر به "دیلی بیست" گفته است، منندز دموکرات علاقه دارد با گراهام جمهوریخواه همکاری کند، زیرا پرزیدنت ترامپ در سال ۲۰۱۹ از این سناتور ایالت کارولینای جنوبی حرف‌شنوی داشته است.

منابع "دیلی بیست" می‌افزایند، به ویژه پس از کشته شدن (به شهادت رساندن)   قاسم سلیمانی، این دو قانونگزار تمرکز بیشتری بر روی طرح یک توافق تازه با ایران از خود به خرج می‌دهند.

اگرچه این دو سیاستمدار ارشد از دو حزب رقیب جمهوریخواه و دموکرات، در مورد کشته شدن (به شهادت رساندن) قاسم سلیمانی و این که ایا این کار ضروری بود، اختلاف نظر دارند، اما هر دو معتقدند که توافق برجام اعتبار خود را از دست داده است و باید به توافق تازه‌ای با ایران دست یافت.

سناتور دموکرات باب منندز حتا در آستانه توافق برجام در سال ۲۰۱۵ خواستار آن بوده است که دولت اوباما باید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را حفظ کند تا مانع از آن شود که این حکومت به سلاح اتمی دست یابد.

 باب منندز سیاست کنونی ترامپ در قبال ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهد اما لیندسی گراهام ضمن تأیید و حمایت از تحریم‌های گسترده و فشار حداکثری سیاست ترامپ در قبال ایران، تأکید دارد که این فشار باید با عملیات پیشگیرانه و مرعوب‌کننده نظامی توأم باشد.

نظر شما