شناسهٔ خبر: 37782856 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

۵ بهمن ماه؛

شب داریوش شایگان و شناخت هند برگزار می شود

مجله بخارا با همکاری مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نشر فرزان روز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد زنده یاد داریوش شایگان مراسمی را برگزار می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله بخارا با همکاری مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نشر فرزان روز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد زنده یاد داریوش شایگان در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه پنجم بهمن ماه مراسمی را در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌کند.

در این مراسم سخنرانان: کاظم موسوی بجنوردی، فتح الله مجتبایی، نیر طهوری، محمد منصور هاشمی و علی دهباشی درباره آشنایی، سوابق مطالعاتی و آثاری که شایگان درباره فلسفه، ادیان و مذاهب هند و جریان‌های فرهنگی درگذشته تاریخی هندکه به زبان فرانسه و فارسی نوشته‌اند، می‌پردازند.

شایگان بیش از نیم قرن پیش کتاب «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» را تألیف کرد که هنوز پس از گذشت پنجاه و چند سال از منابع معتبر در این زمینه به شمار می‌رود. همچنین رساله دکتری ایشان Les relations de l'hindouisme et du soufisme: D'apres le Majma al-Bahrayn de Dara Shokuh) به زبان فرانسه که بعدها توسط جمشید ارجمند به فارسی ترجمه شد: (آئین هندو و عرفان اسلامی بر اساس مجمع البحرین داراشکوه) که این کتاب در حوزه تطبیقی اسلام و آئین هند از منابع درجه اول به شمار می‌آید. مساله هند همواره در نگاه شایگان بررسی می‌شد و آخرین سخنرانی ایشان درباره ماهاتما گاندی در جشن یکصد و پنجاه سالگی تولد او بود.
 

این مراسم در نیاوران، کاشانک، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، نرسیده به آجودانیه، پلاک ۲۱۰ برپا می‌شود.

نظر شما