شناسهٔ خبر: 37781308 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

فرایند قطره چکانی اعلام مجروحان در پایگاه عین الاسد توسط مقامات آمریکایی/ واقعیت چه زمانی آشکار می شود؟

بعد از شهادت قاسم سلیمانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنشی بازدارنده پایگاه عین الاسد را با چندین فروند موشک بالستیک نقطه زن مورد هدف قرار داد. بعد از این پاسخ قاطع، مقامات آمریکایی تلاش کردند با مدیریت افکار عمومی و در گذر زمان به صورت قطره چکانی آمار خسارات و تلفات انسانی را مطرح کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به همراه 8 نفر دیگر بامداد روز جمعه 13 دی ماه در مسیر فرودگاه بغداد با پهپادهای پنتاگون به شهادت رسیدند. بعد از این اتفاق تلخ، رهبر انقلاب وعده انتقام سخت را داد. از سویی دیگر یکی از خواسته های تمامی مردم بخصوص افرادی که در مراسم تشییع شهید سلیمانی در شهرهای مختلف شرکت می کردند لزوم واکنش سریع و قاطع به آمریکایی ها بود. 

همین موضوع تا حدی موجب ایجاد شرایط سختی برای مقامات کشوری و لشکری شده بود. اما آنها در نهایت در بامداد 18 دی ماه و در ساعتی که سردار سلیمانی به شهادت رسیده بود وعده خود را عملی کردند. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه در ساعت یک و بیست دقیقه، سیزده فروند موشک بالستیک فاتح 313 و قیام به سمت پایگاه عین الاسد که در استان الانبار قرار دارد شلیک کرد و آن را درهم کوبید.

این اقدام شجاعانه سپاه پاسداران، اقدامی قاطع و بازدارنده بود که به همگان ثابت کرد ایران اسلامی اگر چه عزادار قاسم سلیمانی است و دیگر سردار شهید را ندارد اما هنوز در اوج اقتدار است. 

از همان لحظه ابتدایی که این خبر منتشر شد مقامات آمریکایی، ضدانقلاب و رسانه های طرفدار آنها تلاش داشتند عنوان کنند حمله هماهنگ شده بوده، همه چیز عادی است، خسارتی بوجود نیامده و مشکلی هم اصلاً نیست. آنها با این موضع گیری ها می خواستند افکار عمومی را مدیریت کنند و اقدام ایران را در حمله به پایگاه آمریکایی با ده ها موشک ناچیز بشمارند.

نخست مقام آمریکایی نیز دونالد ترامپ بود که در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: همه چیز خوب است...

اما از همان ابتدا مشخص بود که ادامه چنین فضایی صرفاً چند روز امکان پذیر است و برای همیشه ادامه نخواهد داشت. ترامپ که تهدید کرده بود در صورت هرگونه واکنش ایران، 52 نقطه ایران را هدف قرار می دهد هیچ اقدامی انجام نداد و در پی این بود تا گونه ای نیز وانمود کند که اتفاق خاصی رخ نداده است.

دونالد ترامپ، روز بعد نیز در سخنرانی که داشت مدعی شد هیچ سرباز آمریکایی مجروح نشده و فقط به پایگاه اندکی خسارت وارد شده است.

اما بعد از چند روز که اخبار خسارات و تلفات پایگاه عین الاسد منتشر شد همه رسانه ها و کارشناسان از قدرت و دقت موشک های ایران ابراز شگفتی می کردند. به اذعان رسانه ها پایگاه عین الاسد که میزبان یگان های فراوان بالگردی، ترابری، جنگنده و پهپادهای آمریکایی بوده بعد از حمله ایران شبیه ویرانه شده بود.

روایت سی ان ان از آن شب هولناک و موشک های قدرتمند سپاه

اولین رسانه ای که مجوز ورود به پایگاه عین الاسد را پیدا کرد و به مصاحبه با سربازان ساکن آن جا پرداخت شبکه خبری سی ان ان بود. تصاویری که این شبکه از درون پایگاه منتشر کرد بهترین مدرک برای موشک های نقطه زن و قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

به گزارش ایرنا، یک سرهنگ آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد در عراق در مصاحبه با سی ان ان در توصیف شب حمله موشکی سپاه پاسداران به این پایگاه، آن را «شبی بسیار سخت و بی‌نهایت هولناک» توصیف کرد.

سی ان ان در گزارش خود عنوان می کند بسیار بعید است با حجم وسیع تخریبی که در پایگاه رخ داده، حمله بدون تلفات انسانی بوده است.

اولین اعتراف توسط ارتش آمریکا

ارتش آمریکا چند روز بعد از گزارش سی ان ان و در تاریخ 24 دی ماه اولین اعتراف خود را مطرح کرد و عنوان کرد 11 نیروی نظامی بدلیل ضربه مغزی تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

در این باره فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: نظامیان برای مداوا به مرکز پزشکی لاندستول در آلمان و بقیه به کمپ عریفجان در کویت اعزام شده‌اند تا تحت بررسی‌های بیشتر قرار بگیرند.

بیل اوربان، سخنگوی پنتاگون نیز روز 25 دی ماه اعتراف کرد 11 نظامی آمریکایی در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده اند.

16 نظامی آمریکایی به کویت اعزام شده اند

روزنامه کویتی القبس روز 29 دی ماه اما خبر جدیدی مطرح کرد که 16 نظامی آمریکایی در حمله به عین الاسد دچار مجروحیت یا سوختگی شده اند و در بیمارستان های کویت تحت مداو قرار گرفته اند. القبس عنوان کرد نیروهای مجروح آمریکایی از عراق به پایگاه هوایی احمد الجابر منتقل شده اند.

القبس صرفاً نیروهای اعزامی به کویت را 16 نفر اعلام می کند. این در حالی است که از چند روز بعد از حمله برخی رسانه ها عنوان می کردند افرادی به آلمان اعزام شده اند.

احتمال افزایش مجروح ها وجود دارد

روز سه شنبه 1 بهمن روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت به نقل از وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد، در حمله موشکی سپاه پاسداران از بیان تعداد دقیق نظامیانی که مجروح شده اند و به خارج اعزام شده اند امتناع کرد اما گفت علاوه بر 11 نفر، افراد دیگر به مرکز منطقه لاندستول آلمان نیز منتقل شده اند.

واشنگتن‌پست قبل از این تاریخ نیز در گزارشی اذعان کرده بود «در نتیجه این حملات موشکی، دست‌کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برج مرتفع به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز بیهوش شدند».

ترامپ هم اعتراف کرد

روز چهارشنبه نیز دونالد ترامپ در نشست خبری در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در پاسخ به سوالی درباره مجروح شدن سربازان آمریکایی در عین الاسد گفت: «شنیدم که آنها سردرد گرفتند و یک سری چیزهای دیگر که می‌توانم بگویم خیلی جدی نبود».

بعد از این پاسخ ترامپ و اصرار خبرنگار مبنی بر این که چرا در اولین واکنش عنوان شده بود هیچ نیرویی آسیب ندیده گفت: باید از پنتاگون این سوالات پرسیده شود اما تا جایی که اطلاع دارد اتفاق خاصی رخ نداده است.

در نهایت باید گفت مقامات آمریکایی حدوداً در دو هفته گذشته تلاش کرده اند به صورت قطره چکانی آمار زخمی ها و کشته شدگان را اعلام کنند اما در گذر زمان و در نهایت بالاخره واقعیت ها مشخص شد. بنابراین نباید  عجله کرد و پرونده تلفات نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه عین الاسد را بست بلکه باید منتظر اخبار و اطلاعات جدید بود.

البته بنا به بیان رهبر انقلاب، اقدام سپاه پاسداران صرفاً یک سیلی بود و هنوز زمان تحقق انجام وعده انتقام سخت مشخص نیست که در آن زمان مقامات آمریکایی هرگز نخواهند توانست واقعیت ها را برای چند روز که نه بلکه چند لحظه کتمان کنند.

نظر شما