شناسهٔ خبر: 37781060 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

کشت مکانیزه، پنبه را نجات می دهد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود کارگر و هزینه‎های کارگری، کشت مکانیزه می‌تواند پنبه را نجات دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد، محمد رضا نیک‎پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نشست کمیته تخصصی ارتقای کشت پنبه در منطقه ترشیز، گفت: با توجه به کمبود کارگر و هزینه‎های کارگری، کشت مکانیزه می‌تواند پنبه را نجات دهد در غیر این صورت محصولی رقیب برای آن پیدا می‎شود.
 
او ادامه داد: مهم ترین چالش توسعه کشت پنبه در منطقه ترشیز که قبلا قطب تولید این محصول بوده است عدم توسعه مکانیزاسیون است که اگر بخواهیم تولید پنبه در منطقه ترشیز به وضعیت قبل برگردد و رونق بگیرد، توسعه مکانیزاسیون ضروری است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت توجه به خواسته‌های بخش کشاورزی و صنعت در کشت محصول پنبه، گفت: باید در راستای توجه به مکانیزاسیون، چند وجهی عمل کنیم یعنی از یک سو توجه به بذری داشته باشیم که ریزش نداشته باشد و همچنین از نظر صنعت به لحاظ کیفی تایید شود.

نیک پور افزود: به رغم اینکه در حال حاضر قریب دو هزار هکتار در بردسکن و کاشمر سطح زیر کشت پنبه داریم، اما میزان نیاز سالانه کارخانه نساجی مدرس کاشمر ۹ هزار تن پنبه محلوج و ۲۷ هزار تن وش است.

او تصریح کرد: بر اساس میانگین سطح زیر کشت منطقه چهار هزار و ۵۰۰ تن وش تولید می‎شود که در بهترین حالت با عملکرد ما ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن فاصله دارد و این خلا بزرگی است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این منطقه در گذشته قطب تولید پنبه بوده است، اما کشاورزان به سمت توسعه باغات رفتند و کارشناسان هم این رویه را تایید کرده اند، حالا باید بگوییم در برخی موارداشتباه کرده‎ایم، زیرا به لحاظ بافت خاک و توپوگرافی منطقه، باغات انار و پسته جوابگو نیست و باید برگردیم و پنبه بکاریم.
 
نیک‎پور افزود: این استان فاقد اتحادیه‌های توانمند در بخش زراعت است تا مثل بخش خصوصی در همه دنیا برای ارائه الگوی کشت، توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری وارد عمل شود.

او ادامه داد: همه فریاد‌ها را نباید بر سر کشاورز زد، زیرا قسمتی از مشکلات هم مربوط به فناوری تصفیه است که نمی‌تواند به روز نیاز کارخانه‌های نساجی را تامین کند.
 
انتهای پیام//ف.ش

نظر شما