شناسهٔ خبر: 37780828 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

اهدای کتاب و نوشت‌افزار به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان/ تکذیب توزیع کتاب «مترو» در مهدکودک‌ها

خبر ارسال بسته فرهنگی و نوشت افزار به مناطق سیل زده جنوب کشور در هفته گذشته منتشر شد.

صاحب‌خبر -

اهدای کتاب و نوشت‌افزار به کودکان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان/توزیع کتاب «مترو» در مهدکودک‌ها تکذیب شد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات کشور روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

اهدای کتاب و نوشت‌افزار به کودکان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان

در روزهایی که بسیاری از هموطنان همراه و هم‌نوا با مردم مناطق سیل‌زده‌ سیستان و بلوچستان کمک‌های خود را مشتاقانه به این مناطق ارسال کردند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بنا به رسالت خود، با اعزام کاروان امداد فرهنگی متشکل از مربیان سراسر کشور به یاری این گروه‌های سنی شتافت.

مربیان کانون علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری و برگزاری‌ کارگاه‌های مختلف هنری، محصولاتی مانند کتاب، سرگرمی، نوشت‌افزار و بسته‌های بهداشت فردی مثل مسواک، ظرف غذا و قمقمه آب را به کودکان سیل‌زده اهدا می‌کنند.

ترجمه بیش از ۱۵۰ کتاب حوزه دفاع مقدس به هشت زبان زنده دنیا

افتتاحیه نمایشگاه کتاب‌های ترجمه شده انتشارات سوره مهر و حوزه هنری، با عنوان «نهضت ترجمه» عصر امروز با حضور عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در این نمایشگاه صد و پنجاه عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف خاطره نویسی، داستان، رمان، شعر و کودک و نوجوان عرضه شده است. این کتاب‌ها به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و روسی ترجمه شده اند. این نمایشگاه از ۳۰ دی ماه تا سوم بهمن ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ در حوزه هنری برپاست.

افزایش مبلغ جوایز جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی گفت: با توجه به مصوبه شورای برنامه‌ریزی ششمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، مبلغ جوایز اهدایی به روستا‌های برگزیده این دوره افزایش یافت و مقرر شد که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبلغ جوایز خود به هر روستای برگزیده را از ۵۰ میلیون ریال به یکصد میلیون ریال، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور مبلغ ۵۰ میلیون ریال و جوایز سال‌های گذشته را به یک‌صد میلیون ریال افزایش دهد. همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز این مبلغ را از ۵۰ میلیون ریال به یکصد میلیون ریال افزایش داد.

کتاب «برجام و دیپلماسى رسانه‌ها» منتشر شد

کتاب «برجام و دیپلماسى رسانه‌ها» به قلم محبوبه مرادى و محمد جواد یافتیان با محوریت بررسی روند اخبار بین المللى درباره ایران پس از برجام، تحقیق و بررسى بازتاب خبرهاى هسته اى ایران بعد از برجام در سه شبکه خبرى اسلامى و سه شبکه خبرى غربى، شبکه هاى تلویزیونى پرس تى وى، نیل تى وى اینترنشنال، الجزیره انگلیسى، سى ان ان اینتر نشنال، بى بى سى ورلد نیوزو راشا تودى منتشر شد.

توزیع کتاب «مترو» در مهدکودک‌ها تکذیب شد

چند روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه کتاب «مترو» که در سال ۹۰ در «نشر شهر» چاپ شده و برای رده سنی بزرگسالان است، در مهد کودک‌ها به وسیله‌ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توزیع می‌شود.پیش از این روابط عمومی «موسسه آموزش شهر» که متولی برنامه ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است به توئیت‌های هماهنگی که ادعا می‌کردند منابع آموزشی غیر متناسب با گروه سنی کودکان، در خانه‌های کودک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توزیع شده‌اند؛ پاسخ داده بود، اما به دلیل انتشار دوباره این اخبار در فضای مجازی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این موضوع را تکذیب کرده است.

آخرین خبر از وضعیت جسمانی «محمدتقی فکور زاده»

محمد تقی فکور زاده از شاعران کشورمان که چند روزی است به دلیل مشکل ریوی در بیمارستان بستری شده، قرار است فردا یکشنبه تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

طبق پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان، عفونت ریه این شاعر بهبود یافته است، اما هنوز دستگاه به او وصل است و به دلیل فشار خون پایین نمی‌توانند دستگاه‌ها را از او جدا کنند.

تعطیلی کتابفروشی طهوری تکذیب شد

سید احمدرضا طهوری، مدیر کتابفروشی طهوری درباره تعطیل شدن این مجموعه به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرار نیست کتابفروشی طهوری تعطیل شود، بلکه قرار است مکان آن تغییر کند و به جای دیگری منتقل شود.

اختتامیه جشنواره شعر فجر در زاهدان برگزار می‌شود

غلامرضا طریقی، دبیر بخش ویژه جشنواره شعر فجر درباره این جشنواره ادبی گفت: با وجود اینکه مهلت کمی برای شرکت در بخش ویژه جشنواره شعر فجر وجود داشت، ۴۰۰ شاعر زیر ۲۵ سال برای شرکت در این بخش اثر خود را ارسال کردند و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ اثر در این بخش برای جشنواره ارسال شد.

وی افزود: ۲۰ شاعر زیر ۲۵ سال در بخش ویژه جشنواره شعر فجر به مرحله پایانی جشنواره راه یافتند. در بخش ویژه «برخوان فارسی» ۴ نامزد دریافت جایزه بخش ویژه جشنواره شعر فجر وجود دارد. طبیعتا، چون ارسال اثر در این بخش وجود داشت و کسانی که در این بخش شرکت کردند خودشان برای شرکت در جشنواره فرم پر کردند و اثر فرستادند، هیچ یک از شرکت کنندگان در بخش ویژه جشنواره شعر فجر از شرکت در این جشنواره انصراف ندادند.

طریقی در پایان اعلام کرد: اختتامیه جشنواره شعر فجر در زاهدان برگزار می‌شود.

خرید ۱۰ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال کتاب در وزارت ارشاد

در جلسه ۶۱۸ هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید ۳۰۸ عنوان کتاب در ۳۲ هزار و ۲۰۰ نسخه به مبلغ کل ۱۰ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال مورد تصویب قرار گرفت.

راه اندازی گروه ویژه زبان فارسی در معاونت سیما

مسعود احمدی افزادی رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما در مراسم قدردانی از دانش آموختگان کارگاه آموزشی «پاسداشت زبان فارسی در تولیدات پویانمایی» گفت: با حمایت و پیگیری‌های ریاست محترم رسانه ملی و معاون محترم سیما فعالیت‌های معطوف به زبان و ادبیات فارسی در تمام بخش‌ها به خصوص در بخش‌های تولیدی پُررنگ شده است. تمام شبکه‌های تلویزیونی موظف هستند طبق جدول پخش برنامه‌ها که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، به این مهم بپردازند که در حال حاضر ۱۳ یا ۱۴ برنامه در حوزه زبان فارسی روی آنتن معاونت سیما می‌رود.

انتهای پیام/ 

نظر شما