شناسهٔ خبر: 37779984 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تاثیر عملکرد مسئولان در افسردگی مردم

خبرگزاری ایسنا

فوق تخصص روانپزشک با اشاره به این که عملکرد مسئولان در میزان افسردگی مردم بسیار مؤثر است، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات مربوط به سبک زندگی افراد ریشه در بیماری‌های رفتاری و روانی آن ها دارد که در دوره کودکی و نوجوانی درمان نشده‌اند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

حسین فاکر با بیان این که بیماری افسردگی در جامعه لزوماً ارتباطی با سطح معیشت و مباحث اقتصادی ندارد، اظهار کرد: البته شرایط نامساعد اقتصادی در تشدید افسردگی مؤثر است اما این طور نیست که بگوییم جوامع ثروتمند و دارای رفاه اقتصادی، مستثنی از این مشکل هستند، بلکه اتفاقاً کشورهای حوزه اسکاندیناوی مثل فنلاند و نروژ و سوئد و ... در این زمینه دچار مشکل جدی هستند.

وی افزود: از سویی برخلاف آن چه گاه گفته می‌شود در کشوری که دچار جنگ است، افسردگی کمتر است، چرا که معمولاً انگیزه‌های افراد در جنگ زیادتر می‌شود و به همان نسبت افسردگی نیز کاهش می یابد.

تاثیر عملکرد مسئولان در افسردگی مردم

وی همچنین با اشاره به این که افسردگی با برخی از حوادث زندگی نسبت معکوس دارد، هر چند که بعضی مسایل همچون استرس‌ها می‌تواند باعث تشدید افسردگی شود، گفت: در همین روزهای اخیر و پس از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، برخی افراد به بنده مراجعه کرده و گفته‌اند که پس از این قضیه دچار نگرانی و اضطراب شده اند مبنی که اگر آمریکا حمله کند، چه کسی از ما دفاع می‌کند. از سویی برخی از مردم چون عملکرد جانشین ایشان را ندیده‌اند، لذا این فکر و نگرانی باعث شده دچار استرس و گاه افسردگی شوند و این مساله نشان می دهد که موضوعات روز چقدر می تواند در تشدید یا کاهش افسردگی تأثیرگذار باشد.

این فوق تخصص روانپزشک ابراز کرد: یکی از نکات بسیار مهم که باعث کاهش افسردگی و نگرانی مردم می‌شود، درست عمل کردن مسئولان است و این که به خصوص در شرایط کنونی همه همت و تلاش خویش را در جهت کاهش مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم بکار گیرند.

وی در ادامه با انتقاد از صاحب نظران و کارشناسانی که بدون ارایه دلیل و مدرک علمی می‌گویند که مردم ایران جزو افسرده ترین جوامع دنیا هستند، تصریح کرد: لزوماً این طور نیست که شاخص‌های رفاه مادی ، شادی آور باشد و موجب کاهش افسردگی گردد و از این حیث نمی‌توان مدعی شد که مردم جامعه ما چون دچار مشکلات اقتصادی هستند، لزوماً افسرده ترین مردم حال حاضر جهان هستند.

فاکر افزود: البته مشکلات اقتصادی می‌تواند زمینه ساز افسردگی باشد و کسی منکر این مسأله نیست اما به هر حال در موضع گیری ها و حرف زدن ها باید سند و مبنای علمی ارایه کرد.

وی همچنین با بیان این که برای کاستن از آلام و نگرانی های مردم باید نظام مدیریتی کشور به رفع نقاط ضعف خود اهتمام ویژه‌ای داشته باشد، گفت: البته به عنوان مثال برای کاستن از مشکلات و آسیب‌های افسردگی در جامعه نباید صرفاً نگاهمان معطوف به مباحث اقتصادی باشد، هر چند اقتصاد یک مساله ریشه ای و محسوس است که آحاد مردم به نوعی با آن سر و کار دارند.

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بهداشت روانی با کلان مقوله سبک زندگی بیان داشت: تلاش به منظور ارتقای سطح بهداشت روانی جامعه موجب می شود که مردم ، بیماری های خود را درمان کنند، ضمن آن که ما هر چقدر در این زمینه جدی تر باشیم، مشکل افسردگی در سطح جامعه کمتر می‌شود.

این روانپزشک همچنین گفت: یکی از مؤلفه ها و شاخصه های بهداشت روانی مطلوب این است که شیوع بیماری های مرتبط با حوزه روان پزشکی در جامعه کم باشد و این که مردم و خانواده ها نسبت به درمان این قبیل بیماری ها، دغدغه و جدیت لازم را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در حال حاضر حدود 25 روانپزشک در قم به فعالیت می پردازند، افزود: ما در حال حاضر چه در سطح کشور و چه در سطح استان قم به لحاظ تعداد روانپزشک ، در وضعیت نرمالی قرار داریم ، اما مشکلی که گاه رخ می دهد این است که یا مردم پول لازم برای مراجعه به متخصصان را ندارند یا این که از رفتن به مطلب روانپزشک اِبا دارند که این موضوع نیز ریشه در ذهنیت غلطی دارد که اگر کسی به روانپزشک مراجعه کند، اطرافیان و دوستان به شکل دیگری به او نگاه کرده و به قضاوتش می پردازند.

فاکر همچنین تأکید کرد: به عقیده بنده، چنانچه بیماری های رفتاری و روانی در جامعه علاج شوند، بسیاری از مشکلات مردم در عرصه های گوناگون به خصوص در زمینه سبک زندگی ، خود به خود حل می شود، چرا که به هر حال مردم ما مسلمان و دارای فطرت و طینت خوبی هستند و اگر احیاناً دچار برخی مشکلات و گرفتاری‌ها هستند، باید زمینه ها و ریشه های این ناهنجاری ها را درمان کرد تا آن ها به وضعیت مطلوب بازگردند.

وی در خاتمه با اشاره به این که بی شک در سایه ارتقای سطح بهداشت و سلامت روانی جامعه، آسیب‌های اجتماعی نیز به طرز محسوسی کاهش می یابد، گفت: اگر ما به شکل علمی ریشه های معضلاتی چون طلاق و اعتیاد را بررسی کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از آن ها منشأ بیماری های رفتاری و روانی دارد که در این جا یک متخصص روانپزشک با شیوه های علمی و از طریق دارو ، می تواند بخش مهمی از این بیماری ها را درمان کند.

برچسب‌ها:

نظر شما