شناسهٔ خبر: 37779766 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سازمان ملل بررسی هک تلفن مالک آمازون توسط بن سلمان را خواستار شد

کارشناسان سازمان ملل خواستار تحقیقات و بررسی هک شدن موبایل «جف بزوس» مالک آمازون توسط ولیعهد سعودی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان سازمان ملل خواستار بررسی اتهام دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در هک تلفن مدیرعامل آمازون شدند.

بر اساس این گزارش، کارشناسان سازمان ملل متحد از مقامات رسمی آمریکا و دیگر مقامات مربوط خواستند اتهامات مطرح شده در مورد دست داشتن ولیعهد عربستان سعودی در خصوص هک تلفن موبایل «جف بزوس»، مدیرعامل آمازون را بلافاصله بررسی کنند.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره اعدام‌های خودسرانه و قتل‌های فراقانونی و «دیوید کی» گزارشگر ویژه این سازمان در مورد آزادی بیان روز چهارشنبه در ژنو در بیانیه‌ای اعلام کردند که خبر هک شدن تلفن همراه بزوس ایجاب می‌کند که سازمان ملل و سایر نهادهای مربوط تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند.

گفتنی است که روزنامه‌های واشنگتن‌پست آمریکا و گاردین انگلیس به تازگی در مطلبی نوشتند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با ارسال ویدیوئی از طریق موبایل خود به موبایل مالک آمازون، آن را هک کرده و اطلاعات آن را دزدیده است.

سفارت عربستان سعودی در آمریکا نسبت به خبر منتشر شده در خصوص هک تلفن مالک واشنگتن پست واکنش نشان داد.

سفارت سعودی در واشنگتن این گزارش را رد کرده و هشدار داده است در مورد آن درخواست تحقیقات خواهد کرد. آمازون تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

گزارش‌های اولیه در مورد هک تلفن جف بزوس، رئیس و مؤسس ابَرفروشگاه اینترنتی آمازون و مالک واشنگتن پست توسط عربستان به اوایل سال باز می‌گردد. در آن زمان گوین دی‌بکر، کارآگاهی که بیزوس استخدام کرده بود گفته بود تلفن مؤسس آمازون «توسط عربستان» هک شده است.

دی‌بکر گفته بود عکس‌های این میلیاردر آمریکایی و پیام‌های خصوصی‌اش ربوده شده و در اختیار نشریه «نشنال اینکوایرر» وابسته به شرکت «امریکن مدیا» قرار گرفته است.

روزنامه گاردین روز اول بهمن گزارش داد که هک تلفن جف بیزوس با ولیعهد عربستان مرتبط است. به گفته گاردین بدافزار ارسال‌شده به تلفن بزوس از شماره‌ای فرستاده شده که محمد بن سلمان از آن استفاده می‌کند.

بنا بر این گزارش بدافزار در پیام ارسالی از شماره بن سلمان در واتس‌اپ، برای جف بیزوس، قرار داشته است.

جف بزوس صاحب روزنامه واشنگتن پست است؛ روزنامه‌ای که قتل نویسنده آن جمال خاشقجی، توسط مأموران عربستان، به جنجالی گسترده برای ریاض تبدیل شد.

نظر شما