شناسهٔ خبر: 37779744 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یادداشت هفته؛

خطر بیخ گوش تلویزیون!/ مدیران مراقب باشند!

مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

صاحب‌خبر -

در اینکه رسانه ملی این روزها به لحاظ شرایط اقتصادی و البته چارچوب‌های معین شده موقعیتی مناسب ندارد و با این حال مدیران تلویزیون در تلاش هستند تولیدات را در اوج نگه داشته و بر اساس مناسبت‌های تقویم اعم از ملی و مذهبی مخاطبشان را با هر قیمتی  که شده نگه دارند هم شاید امروز کارساز نبوده چراکه هر روز کار  سخت‌تر می‌شود.

شاید در سال‌های اخیر دسترسی مخاطبان به سریال‌های جذاب و پرسروصدای کشورهای دیگر رقیب اصلی بوده‌اند اما امروز رقیب، به چند دلیل قوی‌تر و البته کاملا داخلی است.

شاید در نگاه اول این تفکر ایجاد شود که رقابت خودمان با خودمان باعث پیشرفت است اما فراموش نکنیم این رقابت در شرایط مساوی رخ نمی‌دهد. در واقع سریال‌های نمایش خانگی تقریبا مسلح به امکانات و البته در شرایط مطلوب به لحاظ اقتصادی قرار دارند و این اتفاق در سریال‌سازی تلویزیون حداقل در شرایط فعلی غیرممکن است.

این تصور که تنها ستاره‌های سینما و تلویزیون با دستمزدهای عالی رقبای اصلی سریال‌های تلویزیون در شبکه نمایش  خانگی هستند فقط ظاهر امر است  چرا که در  حقیقت جدا از حضور بازیگران نامدار، فاکتورهای دیگری نیز در پیدا کردن جایگاه سریال‌های نمایش خانگی میان مردم موثر است.

-    قطعا ممیزی کمتر

-    دست باز نویسندگان در پرداختن به موضوعات مختلف

-     پروداکشن غنی‌تر، مدیریت منطقی‌تر

-     اعمال سلیقه فنی و حرفه‌ای‌تر

-    و...

به فیلم‌ساز  کمک می‌کند تا اثر تولیدی سر و شکل‌دار‌تر، خوش‌رنگ و لعاب‌تر و باب میل و سلیقه و مذاق مخاطب ساخته شود.

در روزهایی که برخی از سریال‌های تلویزیونی واقعا رمقی برای جذابیت در جان  و محتوا و ویترین‌شان ندارند طبیعی است فیلم‌سازان در حوزه سریال نگران بازخورد مخاطبشان در رسانه ملی باشند و نتوانند با انگیزه و اشتیاق همیشگی کار کنند که قطعا این مسئله خود جای آسیب‌شناسی بسیار دارد.

امروز چهار سریال کرگدن (روز شنبه)، مانکن (روز دوشنبه)، خواب زده (روز سه‌شنبه)، دل (روز چهارشنبه) تقریبا تمام روزهای هفته را پر کرده‌اند و بسیار پرطرفدار می‌تازند آنها به جای اینکه به رقابت با تلویزیون فکر کنند به رقابت با خودشان در این مدیوم خاص و بیزینس‌شان فکر می‌کنند و سریال‌سازان تلویریونی سخت بتوانند با شرایط فعلی در این رده‌بندی جایی پیدا کنند.

 اگر روزی تماشاگر سریال نمایش  خانگی برای پرداخت عددی که مبلغ  خرید یک نسخه دی وی دی حاوی یک قسمت سریال است دل دل می کرد  اما امروز و در شرایط روحی و روانی جامعه این کمترین هزینه‌ای است که می‌تواند برای سرگرم کردن و  ایجاد آرامش  اعضای  خانواده‌ صرف شود تا برای دقایقی هرچند کوتاه او بتواند وضعیت جوی خانواده را درگیر کند.

قطعا در این شرایط مدیران رسانه ملی باید سیاست‌هایی جدی‌تر را مدنظر قرار بدهند؛

شاید بازگرداندن برخی از نام‌های معتبر عرصه کمدی به تلویزیون یکی از راهکارها باشد؛

شاید پایین آوردن غلظت ممیزی‌ها و خطوط قرمز مسیر پیشنهادی دیگری باشد؛

شاید باز گذاشتن دست نویسندگان در رنگ‌آمیزی ژانرهای جدید در تلویزیون روشی دیگر باشد؛

و شاید بتوان با راهکارهای دیگری تلویزیون، پرمخاطب‌ترین رسانه موجود را در نزدیک‌ترین میزانسن با مخاطبش در جایگاهی رفیع همچون گذشته حفظ کرد.

فراموش نکنیم از چهار کارگردانی که امروز برای شبکه نمایش خانگی سریال می‌سازند سه کارگردان سریال‌ساز تلویزیون هستند و  اتفاقا در میان آنها نام سیروس مقدم دیده می‌شود که که این روزها سریال «پایتخت» را برای نوروز 99 تولید می‌کند.

و  حرف آخر این که بد نیست در اولین اقدام کیفیت کار سیروس مقدم، حسین سهیلی‌زاده و منوچهر هادی را در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون با خودشان مقایسه کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما