شناسهٔ خبر: 37779362 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحریک مغز، جایگزینی برای دارو درمانی بیماری‌های عصبی

باشگاه خبرنگاران

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ساخت دستگاهی شدند که با جریان الکتریکی تداخلی کار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان یک دستگاه تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز ساختند. این دستگاه با جریان الکتریکی تداخلی کار می‌کند. تحریک مغز روشی نوین و جایگزین برای دارو درمانی بیماری‌های عصبی و اختلالات روان‌شناختی است.

این طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.

فرزانه شایق یکی از مجریان این طرح پژوهشی گفت: روش تحریک غیر تهاجمی عمقی مغز بر اساس میدان‌های الکتریکی تداخلی به عنوان شیوه‌ای جدید برای تحریک الکتریکی ساختارهای عمقی مغز به تازگی معرفی شده و توسعه آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او با بیان اینکه انجام این پژوهش روشی جدید برای تحقیقات در حوزه تحریک عمقی مغز است، افزود: هدف این پژوهش مطالعه عمیق مکانیسم اصلی این روش و ارزیابی آن با بهره بردن از تجزیه و تحلیل محاسباتی و ارزیابی آزمایشگاهی است.

مجری این طرح پژوهشی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های عصبی و اختلالات روان‌شناختی ممکن است با استفاده از دارو قابل درمان نباشند یا این درمان‌ها دارای عوارض جانبی باشند، بنابراین در سال‌های اخیر روشی با عنوان تحریک مغز جایگزین درمان‌های دارویی شده است. در این روش ساختار مغز با استفاده از جریان الکتریکی تحریک می‌شود که به بهبود درمان کمک می‌کند.

به گفته شایق، کاربرد روش‌های تحریک غیرتهاجمی مرسوم همچون تحریک مغناطیسی یا الکتریکی فراجمجمه‌ای در تحریک ساختارهای عمقی بدون اثر گذاری بر لایه‌های سطحی مغز به طور مستقیم هنوز اثبات نشده است و از سوی دیگر، روش تحریک عمقی مغز (تحریک تهاجمی) که تحریکات الکتریکی مغز از طریق قرار گیری الکترودهایی داخل بافت مغز انجام می‌شود، خطراتی را برای بیمار به همراه دارد.

او بیان کرد: انجام این پژوهش روشی جدید برای تحقیقات درحوزه تحریک عمقی مغز است بطوری که با استفاده از جریان الکتریکی تداخلی به صورت غیر تهاجمی به نقاط عمقی مغز دسترسی پیدا می‌کنیم. در این پژوهش با بهره بردن از تکنیک‌های مدلسازی، مغز مدل شده و میدان تحریک حاصل از اعمال جریان‌های الکتریکی به صورت تحلیلی محاسبه شدند و نتایج حاصل از انجام آزمایش بر روی مغزموش نشان می‌دهد که توان فرکانسی سیگنال‌ها در حین تحریک نسبت به قبل تحریک افزایش معناداری داشته است.

نظر شما