شناسهٔ خبر: 37778927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی:

اسرائیل و آمریکا دنبال عصبانی‌ کردن ایران هستند

صاحب‌خبر -

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: غربی‌ها چرا باید با ما بجنگند؟ آن‌ها نزدیک ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کردند و باید برای ایران نیز ۱۰ تریلیون دلار هزینه کنند. غرب دنبال چنین چیزی نیست.
دکتر علی‌اصغر داوودی در خصوص تهدید اروپا به فعال شدن مکانیسم ماشه بیان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر شرایط بین‌الملل برای ایران بسیار سخت شده است. پس از خروج آمریکا از برجام تصور این بود که با این خروج اتفاق چندانی رخ نخواهد داد و کشورهای اروپایی، چین و روسیه به آن پایبند می‌مانند و ایران نیز از این جهت منتفع می‌شود.
وی با بیان این که با گذشت این چند سال تمام این پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد و حتی آن زمان برخی مسئولان از این ماجرا خوشحال بودند و این تصور را داشتند که ماندن آمریکا در برجام کار را دشوارتر خواهد کرد، معتقد است: به همین جهت برخی از این خروج ابراز خوشحالی می‌کردند که با خروج آمریکا از توافق، برجام استحکام بیشتری می‌یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: ما درک عمیقی از مسائل بین‌المللی نداشته و موضوعات را آنگونه که می‌خواهیم، می‌بینیم. این مساله موجب اشتباه شدن تحلیل‌ها می‌شود. همین مساله موجب می‌شود که با بدعهدی آمریکا در برجام روبه‌رو شده و دوباره تحریم‌ها بازگردد و پس از ۳ سال، به نقطه صفر بازگردیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا ریسک هسته‌ای شدن ایران را به جهت منافع اقتصادی خویش می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: امکان ندارد این کشورها اجازه دهند ایران به فناوری هسته‌ای که خطرساز باشد، تبدیل شود. نباید شک داشت که اسرائیل و آمریکا دنبال عصبانی‌ کردن ایران هستند. خروج ایران از ان.پی.تی همانا و ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی، نه فقط در بعد اقتصادی، علیه ایران نیز همانا که در نتیجه آن احتمال وقوع یک جنگ است.
داوودی در خصوص راهکارهای پیش روی ایران برای خروج از این شرایط معتقد است: بهترین راهکار برای ایران این است که روابط خود را با دنیا عادی کند و مانند بقیه کشورهای جهان چاره‌ای جز این ندارد. می‌توان در عین تعامل با دنیا آرمان‌های خویش را نیز حفظ کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با تاکید بر این که ما نباید در دنیای امروز و در روابط بین‌الملل از کسی توقع شرافت، انسانیت و حقوق بشر داشته باشیم، یک کشور که از منافع ما بخواهد دفاع کند، در دنیا وجود ندارد. چین و روسیه نیز کشورهایی هستند با یک لقمه چرب و نرم کنار می‌روند، راهکار کشور را تعامل با دنیا دانست و ابراز عقیده کرد : این به معنای دست‌ برداشتن از آرمان‌ها نیست و این تصور غلطی است که در صورت مذاکره باید تمام آرمان‌های خود را کنار بگذاریم.
داوودی با بیان اینکه قطعا جمهوری اسلامی تمایلی به جنگ ندارد و غربی‌ها نیز همین عقیده را دارند، گفت: نقطه روشن در ماجرای بین ما و آن‌ها همین است. غربی‌ها چرا باید با ما بجنگند؟ آن‌ها نزدیک ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کردند و باید برای ایران نیز ۱۰ تریلیون دلار هزینه کنند. غرب دنبال چنین چیزی نیست. شاید اسرائیل و برخی کشورهای عربی دنبال جنگ بین ایران و کشورهای غربی باشند ولی در حال حاضر ما به سمتی می‌رویم که شرایط آن از جنگ برای ما بدتر است؛ یعنی اقتصاد ما در منگنه قرار می‌گیرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به همین دلایل جنگی در کار نخواهد بود ولی این به معنای این نیست که صددرصد به این موضوع اعتماد داشته باشیم. قطعا در صورت بروز درگیری ما به آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی لطمه خواهیم زد و صادرات نفت منطقه را نیز مختل خواهیم کرد.

نظر شما