شناسهٔ خبر: 37778807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

بعد از عملیات عین‌الاسد قدرت بازدارندگی نظامی ایران مشخص شد

قنادباشی با بیان آنکه به دنبال حمله موشکی سپاه، در عرصه نظامی قدرت بازدارندگی ایران مشخص شد، گفت: «ما با این حمله اثبات کردیم آسیب‌پذیری دشمن زیاد است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در توضیح آثار راهبردی این عملیات اظهار داشت: «اثرات متعددی را می‌توان به‌عنوان ثمرات این عملیات برای ایران برشمرد؛ نخست اینکه توان موشکی ایران و دقت این موشک‌ها را برای دوست و دشمن اثبات کرد. دوستان متوجه شدند چه توانمندی‌هایی داریم و اگر روزی درگیری اتفاق بیفتد چه قابلیت‌هایی در دسترس ایران وجود دارد.» وی افزود: «به هر ترتیب همه منافع آمریکا و متحدان آن در منطقه در تیررس ایران قرار دارند و این توانمندی اثر بازدارندگی دارد.»

این کارشناس مسائل منطقه با بیان آنکه تمام تمرکز دشمن این است که روحیه ما را در هر درگیری تضعیف کند، ادامه داد: «نکته دیگر این بود که اقدام قاطعانه سپاه، روحیه مردم در داخل و اعتمادبه‌نفس ملی را تقویت کرد.»

قنادباشی با تاکید بر آنکه دشمن هم در این عملیات قدرت ما را درک کرد، گفت: «نکته بعدی این است که همه دیدند وعده انتقام ایران، رجز توخالی نبود و ما به حرفی که زدیم عمل کردیم. اقدامی که با اعترافات مقامات آمریکایی، رفته‌رفته ضربات کاری آن در حال روشن‌شدن است.»

وی با بیان آنکه حمله به عین‌الاسد ضربه‌ای کاری با نتایجی تعیین‌کننده بود، گفت: «اینکه آمریکایی‌ها خبرها را پنهان کردند و سعی داشتند در سطح وسیعی فهرستی از خبرسازی راه بیندازند برای آن بود که ضعف آنها در مواجهه با ایران آشکار نشود.»

قنادباشی توضیح داد: «آنها در این مسیر به‌طور مشخص چند خط خبری را دنبال کردند. ابتدا گفتند سطح پاسخ نظامی ایران توافق‌شده بود. بعد گفتند از این عملیات آگاهی داشتند و پیش از حمله پایگاه را خالی کرده بودند. بعد آسیب‌ها را پنهان کردند. با روشن‌شدن آسیب واردآمده به تجهیزات، آسیب‌های انسانی را انکار کردند و بعد رفته‌رفته آمار کشته‌ها به رسانه‌ها کشیده شد. همه این خبرسازی برای آن بود که ضعف خود را پنهان کنند.»

وی اضافه کرد: «بر اثر رقابت‌هایی که درون حاکمیت آمریکا وجود دارد امکان پنهان‌کاری برای همیشه وجود نداشت، افشاگری CNN را هم در همین چارچوب می‌توان ارزیابی کرد.»

قنادباشی با بیان آنکه در عرصه نظامی قدرت بازدارندگی ایران مشخص شد، گفت: «ما با این حمله اثبات کردیم آسیب‌پذیری دشمن زیاد است.»

این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: «پاسخ نظامی در عین‌الاسد از نظر سیاسی نیز حائز اهمیت بود و جدا از آثار داخلی، به روحیه مردم منطقه نیز قوت بخشید، چراکه برای آنها مسلم شد با حضور ایران، آمریکایی‌ها توانایی پیشبرد سیاست‌های خود را در منطقه ندارند.»

وی فروپاشی هیمنه آمریکا را اثر دیگر عملیات عین‌الاسد دانست و اضافه کرد: «مشخص شد آن چهره‌ای که آمریکا از خود به تصویر کشیده بود دروغی بیش نبود و مردم منطقه هم فهمیدند رژیم‌های متکی به آمریکا چون عربستان پشتوانه محکمی برای خود ندارند. این موضوع می‌تواند هیجان انقلابی و پتانسیل انقلابی را میان آنها بیشتر کند و رژیم‌های پوشالی و ارتجاعی متکی بر آمریکا را قدری متزلزل سازد.»

قنادباشی ادامه داد: «شکست تصویر ابرقدرتی آمریکا می‌تواند اقتصاد آنها را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.»

قنادباشی با بیان آنکه با این عملیات کشورهای منطقه جایگاه ایران را جدی‌تر می‌بینند، گفت: «اثر منطقه‌ای حمله به عین‌الاسد برای کشورهایی چون عربستان یک پاشنه‌آشیل است. سعودی‌ها فلسفه وجودی خود را براساس دشمنی با ما گذاشتند و برگشت ظاهری برای آنها خیلی هزینه‌بر است. آنها تمام سرمایه‌های نظامی و اجتماعی خود را سامان دادند که ایران را دشمن عربستان جلوه دهند و در این مسیر پیوسته وانمود می‌کردند ایران منطقه را به‌هم می‌ریزد و حتی به آمریکایی‌ها گفتند اگر به ما کمک کنید، ما رژیمی مقابل ایران هستیم.»

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: «رژیم عربستان به‌رغم دشواری‌هایی که برای چرخش موضع در مواجهه با تهران، مقابل خود می‌بیند، به‌دلیل نگرانی از توان آمریکا برای حفاظت از آن در مقابل ایران، به هر ترتیب در خصومت‌های پیشین سست خواهد شد و رویه‌ای متفاوت از قبل را طی خواهد کرد.»

نظر شما