شناسهٔ خبر: 37778799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دانشگاه آزاد اسلامی میزبان اولین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور شد

برنامه تفصیلی دانشگاه‌آزاد برای توسعه فناوری در کشور

نخستین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی صبح دیروز در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نخستین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران کل این معاونت و روسای استان‌های دانشگاه صبح دیروز در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نمایشگاه گفت: «آموزش‌عالی اگر در راه توسعه کشور به کار گرفته نشود، نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 80 سال است دانشگاه به این کشور وارد شده، اما هنوز تمام وظایف مربوط به استقرار آن انجام نشده است.»

وی با بیان اینکه آموزش عالی در کشور دارای اسناد بالادستی مانند سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های علم و فناوری و... است، اظهار داشت: «آموزش عالی با توجه به اهداف و برنامه‌های این اسناد می‌تواند ارتقا یابد، اما متاسفانه هنوز مباحث کوچکی مانند آیین‌نامه ارتقا به چالش آموزش عالی تبدیل شده است. دانشگاه باید در خدمت اهداف کشور به کار گرفته شود. این مساله هنوز جا نیفتاده و مشخص است که هنوز یک چالش جدی تحت عنوان دانشگاه وجود دارد. برای اینکه بر این مساله غلبه کنیم، باید یک جریان‌شناسی انجام دهیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه غرب با یک هدف خاص دانشگاه را به‌عنوان یک جهانکده خلق کرد، تصریح کرد: «قرار بود در غرب، دانشگاه موتور محرکه توسعه در عرصه‌های فناوری، اجتماعی و اقتصادی باشد و همین اتفاق نیز افتاد و دانشگاه که دارای علم و فرهنگ بود، توانست فناوری‌ساز، اجتماع‌ساز و اقتصادساز شود.»

وی با بیان اینکه وقتی دانشگاه به کشور وارد شد، نتوانست با اقتصاد رابطه برقرار کند، گفت: «در آن زمان اقتصاد در اختیار نفتی‌ها و وارداتچی‌ها بود. پس از گذشت چند سال، جنگ در این کشور شروع شد و در دوران دفاع مقدس تحریم‌ها علیه کشور آغاز شد. در آن زمان بود که تولیدکنندگان سرپا شدند و کارگاه‌ها توانستند جریان تولید ملی را شکل دهند. در این زمان ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار شد. با پایان دفاع مقدس، کماکان وارداتچی‌ها با جریان تولید ملی مقابله می‌کردند و همواره مخالف برقراری ارتباط دانشگاه و اقتصاد بودند.»

  لزوم برقراری ارتباط مستمر و گسترده بین دانشگاه و اقتصاد کشور

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اهمیت و لزوم برقراری ارتباط مستمر و گسترده بین دانشگاه و اقتصاد کشور اظهار داشت: «باید بر منابع انسانی بااستعداد و توانای کشور تکیه کنیم. در حال حاضر بین 75 تا 85 درصد از سرمایه اصلی شرکت‌ها برمبنای دانش است، این در حالی است که در گذشته این عدد کاملا متفاوت بود. باید بتوانیم در این جهت بسترسازی کرده و تحول‌گرایانه به موضوع دانشگاه نگاه کنیم.» دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «افتخار ما این است که حضرت رسول اکرم(ص) به سلمان فرمودند اگر علم در ثریا باشد، مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد.»

  دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال ترمیم ارتباط قطع‌شده بین اقتصاد و دانشگاه است

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ترمیم ارتباط قطع‌شده بین اقتصاد و دانشگاه است، گفت: «در این راستا سیاست‌هایی تدوین و برنامه‌هایی اتخاذ شده که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با اقتصاد شهرها ارتباط برقرار کنند تا مسائل و مشکلات مردم حل شود.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد نهادی بتواند ارتباط بین اقتصاد و دانشگاه را برقرار کند، آن نهاد دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: «این دانشگاه یک شبکه اجتماعی و پیوسته ملی گسترده است، اما دانشگاه‌های نخبگانی دارای شرایط، اهداف و ماموریت‌های خاص خود هستند. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی فضای بازتری برای ورود به این عرصه دارد. این دانشگاه یک دانشگاه اجتماعی است که توسط مردم ایجاد شده است.»

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه کشور و شهرها نباید بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و شهر فاصله‌ای وجود داشته باشد، تصریح کرد: «وقتی این فاصله اتفاق می‌افتد که ما در راستای خواست مردم شهر حرکت نکنیم. ما در دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند توجه به خواسته‌های مردم شهرها هستیم، چراکه بقای ما به تحول و توجه به خواسته عموم مردم است.»

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «مردم از دانشگاه آزاد اسلامی، پیشرفت، آینده و بسترسازی برای اشتغال فرزندان خود را می‌خواهند. امروز دیگر مردم به‌دنبال مدرک نیستند، بلکه آینده‌سازی، شکوفایی اقتصاد شهر، حرکت عالمانه دانشگاه و اتصال اقتصاد شهر با واحدهای دانشگاه را می‌خواهند. مردم می‌خواهند دانشگاه آزاد اسلامی درجهت رشد اقتصادی آنها حرکت کند، لذا با یک نگاه نو در ساختار دانشگاه، این حرکت را آغاز کرده‌ایم. اولین گام در این حرکت، تصحیح واژه اشتباه پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی بود. ما در دانشگاه؛ پژوهش، فناوری، نوآوری و جریان آموزش را داریم. این موضوعات با هم متفاوت است. دانش زمانی که به کار گرفته شود، تبدیل به فناوری شده و فناوری زمانی که با هدف تجاری‌سازی حرکت کند، به نوآوری تبدیل می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که هر فناوری، یک نوآوری نیست.»

وی ادامه داد: «ما در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کردیم که تحول نیازمند جریان، گفتمان، نماد و ساختار است. در این راستا معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم. درواقع در مرحله اول، ساختارسازی صورت گرفت که این ساختارسازی عقبه جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است.»

  دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها به‌دنبال خلق بازار فناوری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه به یک مفهوم ملی تکیه کرده است، گفت: «واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها به خلق بازار روی آورده‌اند. درواقع بازار فناوری و سرای نوآوری در این راستا در دانشگاه آزاد اسلامی به کار گرفته شده است. مفاهیم در آموزش عالی بسیار مهم است. ما در زبان فارسی خود مفاهیم زیادی داریم که می‌توانیم صنعت خود را احیا کنیم. از همین‌رو دانشگاه آزاد اسلامی عناوین بازار فناوری و سرای نوآوری را خلق کرده است.» دکتر طهرانچی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی از مردم و برای مردم، برای یک حرکت نو مبتنی‌بر اتصال دانشگاه با اقتصاد شهری، می‌تواند تمام ظرفیت ملی را به‌کار گیرد. سرمایه این کار نیز دولتی نیست و مردم آن را پرداخت می‌کنند، چراکه این دانشگاه برای مردم است.» عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پایان از مجموعه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که برای برگزاری اولین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور تلاش کرده‌اند و همین‌طور فعالان حوزه شتاب‌دهنده‌های کشور قدردانی کرد.»

دهقانی فیروزآبادی:

  حرکت دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به یک دانشگاه فناور وکارآفرین جدی است

دهقانی فیروزآبادی در این نمایشگاه گفت: «امروز آغاز یک اتفاق متفاوت و حرکت جدی و جدید در دانشگاه‌های پیشقراول حوزه فناوری و نوآوری کشور همچون دانشگاه آزاد اسلامی است.»

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آموزش عالی تقریبا 40 درصد از آموزش عالی کشور را برعهده دارد، افزود: «این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، کشاورزی، مدارس، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و... فعالیت می‌کند و یک اکوسیستم کامل از یک نظام آموزشی جامع است.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «برنامه این دانشگاه حرکت واقعی و جدی به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم است که به‌طور جد به سمت اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها پیش می‌رود.»

دکتر دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی براساس راهبرد هفتم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، ایجاد و اصلاح رشته‌های تحصیلی کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی، تقویت کارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و پایدار، تولید متن و محتوای کارآفرین و ارتقای فرهنگ کارآفرینی از طریق تعامل دانشگاه‌ها با نهادها و بنگاه‌های اقتصادی– اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و... را در اولویت خود قرار داده است.»

وی تاکید کرد: «حرکتی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به یک دانشگاه فناور و کارآفرین شکل گرفته، یک حرکت نمایشی و معمولی نیست، بلکه بسیار جدی در این حوزه فعالیت می‌کند.»
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همواره تجربه نشان داده که عملکرد مراکز آموزشی خصوصی و غیردولتی در مقایسه با مراکز و ارگان‌های دولتی در سطح دنیا بهتر بوده، خاطرنشان کرد: «علت این امر چابکی و هدفمند بودن فعالیت‌ها در مراکز خصوصی است.»

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در تلاش است در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان و خانواده‌هایی باشد که علاقه‌مندند فرزندان‌شان پس از دانش‌آموختگی، صاحب کسب‌وکار و اشتغال باشند.»

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حرکت جدی و عملیاتی به سمت تبدیل شدن به دانشگاه فناور را در دستور کار دارد، گفت: «این سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی است و جدیت این دانشگاه برای حرکت به سمت فناوری، نوآوری و کارآفرینی کاملا محسوس است.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کلان این دانشگاه برای خدمت در زیست‌بوم فناوری اظهار داشت: «گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از 500 منطقه و شهر در کشور، 700 مدرسه و آموزشکده فنی و حرفه‌ای، آزمایشگاه‌های بسیار مجهز و پیشرفته با تجهیزات خاص و نادر، بیش از 150 هزار دستگاه تجهیزات آزمایشگاهی، زیرساخت‌های سرزمینی و ساختمان‌های کاربردی، کارخانه‌ها، مزارع کشاورزی و دامداری و... تنها بخشی از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌تواند زیست‌بوم فناوری را در کشور ایجاد کند.»

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه مردمی و برخاسته از مردم است که باید در راستای حل نیازهای فناورانه مردم فعالیت کند، گفت: «لازمه این کار این است که در یک نظام آمایش‌شده با توجه به ویژگی‌های ممتاز هر سرزمین، سراهای نوآوری راه‌اندازی شود.»

وی ادامه داد: «سراهای نوآوری در واقع یک دانشکده با ادبیات جدید است که دوره‌های شتاب‌دهی، رشد و بلوغ و استقرار در پارک علم و فناوری را دارد. به عبارتی در سرای نوآوری یک هسته و یک تیم حول یک ایده وارد سرای نوآوری می‌شوند و پس از تبدیل شدن به شرکت نوپا وارد مراکز رشد شده و پس از آنکه به یک شرکت پویا تبدیل شدند، وارد پارک‌های علم و فناوری می‌شوند. هر سرای نوآوری، یک شتاب‌دهنده تخصصی و مرکز رشد تخصصی دارد.»

  دانشگاه آزاد اسلامی فعالانه در خدمت فعالان حوزه علم و فناوری است

دهقانی فیروزآبادی به ورود هوشمندانه دانشگاه آزاد اسلامی در تصویب آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: «تصویب این آیین‌نامه در واقع نقطه‌عطفی در حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه اسلامی است. این دانشگاه به‌دنبال چابکی و تسهیل قواعد است و نمی‌خواهد تصدی‌گری کند.»

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، کارخانه آدم‌سازی و ثروت ملی است، اظهار داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال راه‌اندازی شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌های رقابتی نیست، بلکه می‌خواهد در حوزه فناوری به یک برند تبدیل شود و محکم و پویا در خدمت فعالان حوزه علم و فناوری کشور باشد.»

  حضور 20 شتاب‌دهنده برتر کشور در همایش و نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد

حامد معیری کاشانی، سرپرست اداره‌کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: «پس از تصویب آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی حرکت بسیار گسترده‌ای در راستای راه‌اندازی سراهای نوآوری در کل استان‌های این دانشگاه آغاز شد.»

وی با بیان اینکه هر سرای نوآوری دارای سه جزء اصلی شتاب‌دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است، اظهار داشت: «برای تکمیل چرخه اکوسیستم نوآوری علاوه‌بر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، نیازمند شتاب‌دهنده در استان‌ها بودیم که در این راستا این نمایشگاه شکل گرفت.»

معیری کاشانی به فعالیت بیش از 100 شتاب‌دهنده در کشور اشاره و تصریح کرد: «از این تعداد، 20 شتاب‌دهنده برتر انتخاب و به این نمایشگاه دعوت شدند تا در غرفه‌های خود فرصت ارتباط با مسئولان و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را داشته باشند.» سرپرست اداره‌کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در این نمایشگاه هر شتاب‌دهنده 10 دقیقه فرصت دارد فعالیت‌ها و مدل پیشنهادی خود را تبیین کند.» وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده دومین همایش و نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد کشور با حضور شتاب‌دهنده‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

  بازدید دکتر طهرانچی از نخستین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با حضور در نخستین همایش و نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد که صبح دیروز در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، از غرفه‌های شتاب‌دهنده بازدید کرد.

دکتر طهرانچی در حاشیه این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد در شرایطی که کشور از سوی دشمنان مورد هجمه اقتصادی قرار گرفته، با یک نگاه نو به آموزش عالی و کارکرد آن، حرکتی جدی را در عرصه فناوری و نوآوری آغاز کند.»

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور گسترده است و در همه شهرها شعبه دارد، افزود: «می‌خواهیم این بستر را برای توسعه فناوری و نوآوری، حمایت از اقتصاد کشور و بسترسازی اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان به کار بگیریم. این اقدام یک حرکت ملی است و دانشگاه آزاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید، بنابراین از شتاب‌دهنده‌های فعال کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آمد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور در این دانشگاه گفت: «با انجام مصاحبه‌های تخصصی از شتاب‌دهنده‌های کشور، 20 شتاب‌دهنده برتر برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده‌اند و امروز نیز همه مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به این همایش دعوت شدند تا با این نگاه جدید که تشکیل بازار فناوری، سرای نوآوری و بسترسازی‌ای که از لحاظ قانونی در این دانشگاه شکل گرفته، آشنا شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیش از یک میلیون دانشجو، 24 هزار عضو هیات‌علمی، 11 هزار مترمربع فضای آزمایشگاهی و 20 میلیون مترمربع فضای ساختمانی فعال در کشور و نگاه نو و جدیدی که در این دانشگاه وجود دارد، تلاش دارد از تجربه‌های ملی موفق شتاب‌دهنده‌ها استفاده کرده و این پیوند را ایجاد کند تا بتواند با یک کار بهمن‌گونه در حوزه اشتغال دانش‌بنیان و نوآوری در این شرایط اقتصادی به کمک کشور بیاید.»

گفتنی است، شتاب‌دهنده‌های تریگ‌آپ (فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ اینترنت اشیا ـ سلامت)، شتاب‌دهنده سیناپس (خدمات تشخیص پزشکی)، شتاب‌دهنده پرسیس ژن پار (داروهای بیولوژیک ـ واکسن‌ها- گیاهان دارویی و داروهای گیاهی)، شتاب‌دهنده زمو (محتوای دیجیتال)، شتاب‌دهنده هلثیو (سلامت)، شتاب‌دهنده راهکار سرزمین هوشمند (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، شتاب‌دهنده مرکز کارآفرینی و نوآوری طرفه‌نگار (فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ فناوری‌های نو)، شتاب‌دهنده آبان (آب و انرژی)، شتاب‌دهنده اجوتک (آموزش)، شتاب‌دهنده لاکتوویژن (زیست فناوری میکروبی و غذایی ـ پروبیوتیک)، شتاب‌دهنده راه روشن شریف (زیست فناوری)، شتاب‌دهنده سورس (اولین شتاب‌دهنده فعال دانشگاه آزاد اسلامی در واحد قزوین)، شتاب‌دهنده فاطر (صنایع هوافضا)، شتاب‌دهنده و فضای کار اشتراکی کارمانا (فین تک ـ بلاکچین ـ اینترنت اشیا ـ هوش مصنوعی)، فضای کار اشتراکی پارادایس هاب (نوآوری و فناوری)، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع (حوزه صنایع دفاعی)، شرکت پارس فاندینگ (تامین مالی جمعی)، مدرسه کسب‌وکار ماهان (ظرفیت‌های مدرسه ماهان و محورهای همکاری دوسویه با دانشگاه آزاد اسلامی) در نخستین همایش و نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد حضور داشتند.

نظر شما