شناسهٔ خبر: 37778763 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی ویژه؛

عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا نبوده و نیست

دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری گفت: ۵۰ درصد لوازم خانگی موجود در کشور به صورت قاچاق تامین می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا شهیدی دربرنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: لوازم خانگی در کشور دارای حدود ۵ میلیارد دلار بازار مصرف است که از این مقدار تقریباً ۵۰ درصد به صورت قاچاق تامین می‌شود و امکان تشخیص کالای قاچاق چندان هم سخت نیست.
شهیدی تصریح کرد: افزایش واردات قانونی امکان افزایش سهم قاچاق را فراهم می‌کند به گونه‌ای که یک فرد می‌تواند با استفاده از برگه سبز اقدام به واردات هزار عدد از یک کالا نماید و در کنار آن ۲۰ هزار عدد قاچاق وارد کند و وقتی او را بازخواست کنند می‌گوید آن ۲۰ هزار عدد را در دل همین هزار عدد کالای قانونی آورده ام.
تعداد بازدید : 4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4430307"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2628028/4430307?width=350&height=300"></script></div>

او در خصوص کیفیت کالا‌های تولید داخلی گفت: تولیدات سال‌های اخیر در حوزه لوازم خانگی از کیفیت بالایی برخوردار بود، برای مثال تلویزیون‌هایی که در صدا و سیما استفاده می‌شود هم تولید داخل و با همکاری خارجی‌ها بوده است.
دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری افزود: افزایش واردت قاچاق سبب کاهش ۵۰ درصدی تولیدات داخل شده است متاسفانه ۳۰ درصد از درآمد تولید کننده داخلی برای مالیات و عوارض به دولت پرداخت می‌گردد، ولی وارد کننده کالای قاچاق این مبالغ را پرداخت نمی‌کند.
شهیدی در خصوص شناسه دار کردن کالا گفت: شناسه دار شدن کالا برای تشخیص کالای قاچاق و کالای قانونی است حال در مورد کالایی خاص که حدود یک سال است اصلا تولید نمی‌شود و کلا قاچاق است چه باید کرد.
او با بیان اینکه در میان مسئولان عزم جدی برای مبارزه و حذف کالای قاچاق وجود ندارد افزود: دولت یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد یا اداره‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا ندارد.
دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس آمار رسمی و مرکز آمار کشور در سال ۹۷ مصرف لوازم خانگی کشور حدود ۳/۳ میلیارد دلار به ثبت رسید که از این میزان ۸۹۷ میلیون دلار تولید داخلی بود و ۲۹۶ میلیون دلار هم سهم واردات این بازار است که جمع این دو رقم بخشی از میزان کالای مورد نیاز این بازار را شامل می‌شود.
او ادامه داد: آنچه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود حدود ۲/۲ میلیارد دلار کالای لوازم خانگی است که سهم بالایی از کالا‌های قاچاق وارد شده به کشور را شامل می‌شود.
آقای دهقانی نیا ادامه داد: با نیم نگاهی به گذشته بازار لوازم خانگی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ بخش اعظم این بازار در دست شرکت‌های خارجی بود پس از آن با توجه به تلاطم بازار ارز و ممنوع کردن واردات لوازم خانگی از سوی دولت و به بهانه تقویت تولیدات داخلی سبب افزایش کیفیت تولیدات داخلی شد، اما از آنجا که شرکت‌های خارجی نمی‌توانستند از سود محصولاتشان در بازار ایران بگذرند دوباره اقدام به وارد کردن محصولات لوازم خانگی به ایران شدند این بار به گونه‌ای دیگر این روند به نوعی قاچاق سازمان یافته نام دارد.
او افزود: بخشی از کالا‌های قاچاق را محصولات و تولیدات زیر پله‌ای داخلی با برند و اتیکت خارجی تشکیل می‌دهد و راه تشخیص آن هم دشوار است.
تعداد بازدید : 2
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4430308"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2628028/4430308?width=350&height=300"></script></div>

آقای دهقانی نیا با بیان اینکه بازار لوازم خانگی صاحب بیشترین سهم کالا‌های قاچاق به کشور است ادامه داد: نباید نحوه عرضه و فروش کالا از طریق پیامک را قاچاق نام گذاری کرد.
او گفت: اگر نیاز بازار مصرف با تولیدات داخلی تامین نشود لاجرم قاچاق کالا افزایش یافته و به تولید داخلی لطمه می‌زند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: یکی از اقدامات این ستاد در راستای کاهش و مقابله با واردات قاچاق لوازم خانگی، شناسه دار کردن محصولات در کف بازار و گمرک بوده است حال اگر این روند ادامه دار نبود باید از انجمن تولید کنندگان این صنف سوال کرد.
آقای دهقانی نیا با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق در سال ۹۸ حدود ۵۳۰ میلیارد تومان است افزود: مبارزه با کالای قاچاق مسئول مستقیم دارد این مسئولین سازمان حمایت، دستگاه‌های اطلاعاتی، پلیس امنیت اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند و این دستگاه‌ها وظیفه رسیدگی و مقابله با واردات کالای قاچاق را بر عهده دارند.

رسول جمشیدی کارشناس اقتصادی نیز گفت: به دلیل آنکه در سال ۹۷ واردات اکثر لوازم خانگی به غیر از کولر گازی و ماشین لباسشویی بالای ۱۰ کیلوگرم ممنوع شد طبیعتاً سهم قاچاق در این حوزه افزایش یافت به گونه‌ای که ۲/۴ میلیارد دلار حجم قاچاق در سال ۹۷ به ثبت رسید و احتمال می‌رود و امسال این رقم با کمی افزایش همراه بود.
او با بیان اینکه امسال در حوزه لوازم خانگی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان کشفیات کالای قاچاق داشته ایم ادامه داد: در سال ۹۷ و ۹۶ این رقم به زیر دو درصد بود.
تعداد بازدید : 2
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4430309"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2628028/4430309?width=350&height=300"></script></div>

عباس هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت نیز گفت: برخی از واحد‌های تولیدی به طور میانگین از ۴۰ درصد ظرفیت خالی برخوردارند.
او ادامه داد: واردات کالای قاچاق به علت پایین بودن قیمت تمام شده محصول، به تولید ملی آسیب فراوانی وارد می‌کند.
آقای هاشمی ادامه داد: در بسیاری از رشته‌های موجود در لوازم خانگی، توان برابری با کالای خارجی را داریم با توجه به سرمایه گذاری‌های جدیدی که در محصولاتی همچون مکروویو، اسپیلیت یونیت و ماشین ظرفشویی صورت گرفته است انتظار می‌رود از سال آینده به سمت تامین نیازمندی بازار گام برداریم.
تعداد بازدید : 2
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4430311"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2628028/4430311?width=350&height=300"></script></div>

مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز گفت: قاچاق کالا به کشور کاملا سازمان یافته است.
او با بیان اینکه ملوان لنج و یا راننده تریلی و کوله بر درآمد و استطاعت مالی وارد کردن چند صد ماشین لباسشویی یا یخچال ندارد پس حتما نفرات دیگری این واردات را سازماندهی می‌کنند.
تعداد بازدید : 2
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4430310"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2628028/4430310?width=350&height=300"></script></div>

نظر شما