شناسهٔ خبر: 37778288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گردشگری در بحران

صاحب‌خبر -

‏  [پرستو فخاریان] در کنار آلام سنگین و دردناک سقوط هواپیمای اوکراین اینترنشنال که در روزهای اخیر در ابعاد فردی و اجتماعی خود را نشان داده و علاوه بر خانواده‌های قربانیان این حادثه، مردم را نیز عزادار کرده، شاید بتوان گفت درعرصه کسب‌وکارها صنعت توریسم کشور نیز مشکلاتی رخ داده است. گزارش‌های رسمی نشان از لغو تورهای ورودی دارد و گردشگران انفرادی بسیاری نیز در تماس با مراکز اقامتی در ایران که از پیش در آنها اتاق رزرو کرده بودند، اعلام می‌کنند به‌رغم علاقه‌ای که به دیدن ایران دارند، در شرایط کنونی صلاح می‌دانند سفرشان را کنسل کنند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تلویحا این موضوع را تأیید کرده اما آماری در این زمینه ارایه نکرده است.
درک یک موضوع ساده است: گردشگری ایران، بدنی نحیف دارد؛ یک سرماخوردگی کوچک می‌تواند آن را مدت‌ها به بیماری دچار کند و حالا چه می‌شود اگر بعد از گذراندن یک دوره نقاهت این‌چنینی، ناگهان دچار ضربه‌ای به این بزرگی شود؟ اتفاقات ماه‌های اخیر هربار ضربه‌ای به گردشگری داخلی و وجهه خارجی توریسم ایران وارد کرده و هربار صاحبان کسب‌وکارهای توریستی را واداشته تا راه رفته برای جذب مشتری را دوباره از نو بپیمایند.
اثرگذاری التهابات اجتماعی و سیاسی بر گردشگری اما، تنها در ایران نیست که مشکل‌زاست؛ این صنعت اساسا در همه جای دنیا به‌عنوان صنعتی شناخته می‌شود که کوچک‌ترین تحولات این‌چنینی به بروز چالش‌ برای آن منتهی خواهد شد. ابعاد این چالش‌ها البته به فراخور وضع و استحکام گردشگری در هرکشور متفاوت است و نگاهی به شرایط توریسم ایران، درک این موضوع را بهتر خواهد کرد.
اما برای خروج از این بحران چه باید کرد؟ کاهش گردشگران ورودی به یک کشور می‌تواند ناشی از سه عامل اصلی باشد؛ التهابات سیاسی، بحران‌های طبیعی (مانند سیل و زلزله) و مشکلاتی در زیرساخت‌های توریسم. در این میان تنها مدیریت و حل عامل سوم از عهده فعالان گردشگری برمی‌آید و برای دو عامل دیگر نیازمند آن است که در سطح کلان کشور اقداماتی صورت گیرد. حال با فرض اینکه صنعت گردشگری برای دولت ایران به لحاظ درآمدزایی اهمیت و اولویت داشته باشد، مسئولان مربوط باید دوباره از نو چهره سفر به ایران را در عرصه‌های بین‌المللی بازسازی کنند؛ به نگرانی‌های مسافران بالقوه ایران در قالب تبلیغاتی مناسب پاسخ دهند و البته در این تبلیغات سعی داشته باشند درباره چالش‌های موجود با مخاطب صادق باشند. این مسأله باید مطالبه نخست فعالان گردشگری باشد که با دشواری‌های بسیار و به‌رغم مسیر سنگلاخ توسعه گردشگری در ایران، تاکنون چراغ این صنعت را اگرچه کم‌نور، اما روشن نگه داشته‌اند.

نظر شما