شناسهٔ خبر: 37778208 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش آنا از نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد؛

ظرفیت بالای دانشگاه آزاد برای تبدیل شدن به دانشگاه فناور/ مأموریت اصلی شتاب‌دهنده‌ها سرعت بخشیدن به کسب‌و‌کارهای نوپاست

شتاب‌دهنده‌ها به‌عنوان شرکت‌هایی دارای ساختاری مشخص برای حمایت و ترویج کارآفرینی نوآورانه و دانش‌بنیان هستند که به کوتاه کردن روندهای راه‌اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا کمک کرده و بر روی ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کارآفرینی یکی از موضوعات مهمی است که جوانان به‌خصوص قشر دانشگاهی نسبت به آن توجه ویژه‌ای دارند و افراد می‌توانند با نگرش متفاوت، نگاه خلاقانه و همت مضاعف ایده‌های فناورانه و نوآورانه خود را به مرحله عملیاتی برسانند و به یک کارآفرین تبدیل شوند. این کارآفرینان در قالب فعالیت در شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند به اهداف مطلوب خود دست پیدا کنند.

شتاب‌دهنده‌ها به‌عنوان شرکت‌هایی دارای ساختاری مشخص برای حمایت و ترویج کارآفرینی نوآورانه و دانش‌بنیان هستند که به کوتاه کردن روندهای راه‌اندازی و توسعه یک کسب و کار نوپا کمک کرده و بر روی ایده‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی در حال تبدیل شدن به دانشگاهی کارآفرین و فناور بوده و پس از تصویب آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، حرکت وسیع و خوبی برای راه‌اندازی سراهای نوآوری در سراسر کشور آغاز شده است. هر سرای نوآوری سه قسمت اصلی اعم از شتاب‌دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دارد.

دانشگاه آزاد برای حرکت کردن در مسیر تقویت شتاب‌دهنده‌ها، اقدام به برگزاری نخستین شتاب‌دهنده‌های برگزیده کشور کرده و از میان 100 شتاب‌دهنده در کشور، 20 شتاب‌دهنده برتر را انتخاب کرده و آنان را به نمایشگاه دعوت کرده است.

از جمله شتاب‌دهنده‌های حاضر در نخستین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های برگزیده می‌توان به تریگ آپ (فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ اینترنت اشیا ـ سلامت)، سیناپس (خدمات تشخیص پزشکی)، پرسیس ژن پار(داروهای بیولوژیک ـ واکسن‌هاـ گیاهان دارویی و داروهای گیاهی)، زمو (محتوای دیجیتال)، هلثیو(سلامت)، راهکار سرزمین هوشمند(فناوری اطلاعات و ارتباطات)، مرکز کارآفرینی و نوآوری طرفه‌نگار (فناوری اطلاعات و ارتباطات ـ فناوری‌های نو)، آبان (آب و انرژی)، اجوتک (آموزش) و لاکتوویژن (زیست فناوری میکروبی و غذایی ـ پروبیوتیک) اشاره کرد.

شتاب‌دهنده‌های راه روشن شریف (زیست فناوری)، سورس (اولین شتاب‌دهنده فعال دانشگاه آزاد در واحد قزوین)، فاطر (صنایع هوافضا)، فضای کار اشتراکی کارمانا(فین تک ـ بلاکچین ـ اینترنت اشیاـ هوش مصنوعی)، فضای کار اشتراکی پارادایس هاب (نوآوری و فناوری)، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع (حوزه صنایع دفاعی)، شرکت پارس فاندینگ (تأمین مالی جمعی)، مدرسه کسب و کار ماهان (ظرفیت‌های مدرسه ماهان و محورهای همکاری دو سویه با دانشگاه آزاد) از دیگر شتاب‌دهنده‌هایی بودند که در نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد حضور داشتند.

مأموریت اصلی شتاب‌دهنده‌ها حمایت از راه‌اندازی کارآفرینی و توسعه کسب‌و‌کار‌های نوپا است

فرزاد کمالی، مدیر روابط عمومی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید: «مأموریت اصلی شتاب‌دهنده‌ها، مشارکت و جذب و حمایت دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان به راه‌اندازی کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار‌های نوپا است. افرادی که نمی‌خواهند کارمند شوند و به‌دنبال کارآفرین شدن هستند و در واقع می‌خواهند خودشان صاحب کسب‌وکار باشند».

وی ادامه می‌دهد: «فرض کنید چند نفر که فارغ‌التحصیل از دانشگاه شده‌اند، ایده‌ای خوب دارند و می‌خواهند کسب‌وکاری نوآورانه راه‌اندازی کنند، این افراد ابتدا نیاز به آموزش دارند و یک جایی که بخواهند استقرار داشته باشند، نیاز به یک سری تجهیزات و زیرساخت‌های لازم را دارند، نیاز به یک مشارکت مالی دارند تا آن چند ماه اول که آن ایده بخواهد شکل بگیرد، کارشان را جلو ببرند. نقش اصلی شتاب‌دهنده‌ها اینجا شکل می‌گیرد و به این افراد کمک می‌کند که بتوانند ایده‌های خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند».

مدیر روابط عمومی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ می‌افزاید: «شتاب‌دهنده تریگ‌آپ اواخر سال 1393 شکل گرفت. تا الان در چند سالی که کار کرده‌ایم، حدود 35 تیم را به مرحله تجاری‌سازی رسانده‌ایم و خیلی خوب توانسته‌اند کسب‌وکار خود را طراحی کنند و وارد بازار شوند. ما نیز در کنار این افراد بودیم و کمکشان کردیم، فضای استقرار برای‌ آنان در نظر گرفتیم و مشارکت‌های مالی با آنان داشتیم. بیشترین چیزی که در این چند سال دیدم و برای تیم‌ها خیلی مفید و ارزشمند بوده، موضوع انتقال تجربه، آموزش، منتورشیپ و مربیگری است».

هدف ما در تریگ‌آپ کمک به ایجاد و رشد استارت‌آپ‌های پایدار و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است و می‌توانیم با در اختیار قرار دادن تیم کارشناسی خبره، منتورینگ تخصصی، ارتباط اثربخش با شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران، افراد و نهادهای تأثیرگذار این حوزه، همراه خوبی برای استارت‌آپ‌ها باشیم.

کمالی ادامه می‌دهد: «در سال 96 ما در مجموعه شناسا از لحاظ ساختاری قرار گرفتیم. شناسا همان گروه مالی شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر یا همان VC گروه مالی پاسارگاد است. این اتفاق خوب باعث شد که هم‌افزایی بین شتاب‌دهنده تریگ‌آپ و شناسا اتفاق بیفتد و حوزه‌هایی که کار می‌‌کردیم، توسعه بیشتری پیدا کرد. قبلاً در حوزه‌های IT و ICT تمرکز داشتیم، الان در حوزه‌های سلامت، کودک، گردشگری، سبک زندگی و دیگر حوزه‌ها فعالیت می‌کنیم. اگر این تیم‌ها بخواهند وارد بازار شوند، خودِ شرکت شناسا هم در صورت موافقت و تمایل به آن ایده، روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهد».

وی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی مدل‌های مشارکتی مختلفی را در حوزه شتاب‌دهنده‌ها و فناوری به صورت آیین‌نامه طراحی کرده‌ و پیشنهاد داده‌اند. ما مدلی را به دانشگاه آزاد پیشنهاد دادیم که بتوانیم در دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی که به استارت‌آپ‌ها تخصیص می‌دهند در کنار فعالان استارت‌آپ باشیم و بتوانیم در به ثمر رساندن نتایج کسب‌وکارها و تجاری‌سازی کارشان کمک کنیم. از دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم که با برگزاری نمایشگاه شتاب‌دهنده‌ها، فرصتی را برای تعامل بیشتر شتاب‌دهنده‌ها و فضای دانشگاهی فراهم کرده است».

مدیر روابط عمومی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ می‌گوید: «هدف ما در تریگ‌آپ کمک به ایجاد و رشد استارت‌آپ‌های پایدار و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است. ما معتقدیم که می‌توانیم با در اختیار قرار دادن تیم کارشناسی خبره، منتورینگ تخصصی، ارتباط اثربخش با شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران، افراد و نهادهای تأثیرگذار این حوزه، همراه خوبی برای استارت‌آپ‌ها باشیم».

وی می‌افزاید: «شتاب‌دهنده تریگ‌آپ  با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها و جوانان با انگیزه اکوسیستم کارآفرینی شروع به کار کرد. این مجموعه با در اختیار قرار دادن شبکه‌ای از متخصصان، سرمایه‌گذاران و افراد موفق داخلی و بین‌المللی و ارتباط با نهادهای تأثیرگذار این حوزه، کارآفرینان جوان و پویا را در مسیر پر پیچ و خم راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق همراهی می‌کند. در سال 1396 تریگ‌آپ شکل جدیدی به خود گرفت. تریگ‌آپ به شناسا، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیشرو در اکوسیستم و اولین سرمایه‌گذار خطرپذیر در حوزه سلامت پیوست».

مدیر روابط عمومی شتاب‌دهنده تریگ‌آپ ادامه می‌دهد: «دانش و تجارب ارزشمند شناسا در زمینه‌های مدیریت منابع، سلامت، سبک زندگی، فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا در کنار توانمندی‌های ما در پرورش تیم‌های موفق قرار گرفت و پیمودن مسیر را برای کسب و کارهای نوپا آسان‌تر کرد. هم اکنون شتاب‌دهنده تریگ‌آپ علاوه بر استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌ فناوری‌های حوزه سلامت، فناوری‌های مالی(فین تک)، فناوری‌های آموزشی، راهکارهای سبک زندگی و فناوری‌های حوزه مدیریت منابع طبیعی را نیز پوشش‌دهی می‌کند تا با جذب تیم‌های با انگیزه در حوزه‌های مختلف و حمایت از آن‌ها بتواند گامی مؤثر در جهت پیشرفت و رفاه جامعه بردارد».

کمالی می‌گوید: «عمده فعالیت تریگ‌آپ در سه مرحله پیش‌شتاب‌دهی، شتاب‌دهی و پساشتاب‌دهی، در بازه‌های زمانی مشخص است. استارت‌آپ‌هایی که در مرحله نخست پذیرفته شوند وارد مرحله پیش‌شتاب‌دهی شده و از خدمات آموزشی، منتورشیپ و فضای کار ما بهره‌مند می‌شوند. در صورتی که تیم شما با موفقیت از این مرحله عبور کند وارد مرحله شتابدهی خواهید شد. در این مرحله علاوه بر فضای کار و منتورشیپ از مشاوره حقوقی، منابع انسانی و مالی نیز بهره خواهید برد. علاوه بر این سرمایه اولیه نیز دریافت خواهید کرد. امکان ارتباط با شبکه سرمایه‌گذاران نیز از مزایای چشمگیر این مرحله برای استارت‌آپ‌هاست. در مرحله آخر علاوه بر تمام خدمات مراحل پیش، شاخص‌های عملکردی شما تعریف و پایش می‌شود. تریگ آپ گام به گام تا رسیدن به موفقیت همراه شماست و با دانش، تجربه و سرمایه‌های مادی از شما حمایت خواهد کرد».

همچنین علی‌اکبر فروغی‌نسب مدیر فنی شتاب‌دهنده راه روشن شریف در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: «شتاب‌دهنده‌ها با هدف تسهیل فرآیند توسعه فناوری تأسیس شده‌اند. این شتاب‌دهنده‌ها به تیم‌های استارت‌آپی که فناوری را توسعه دادند و می‌خواهند تجاری‌سازی کنند، کمک می‌کنند».

وی گفت: «شتاب‌دهنده راه روشن شریف از سال 96 تأسیس شده و حوزه فعالیت آن بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری است، البته از ابتدای تأسیس تا یک سال بعد آن در حوزه آب فعالیت می‌کرد که حاصل آن شتاب‌دهنده واتک شده است. الان هم به صورت متمرکز بر روی حوزه بیوتکنولوژی کار می‌کند».

مدیر فنی شتاب‌دهنده راه روشن شریف می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بزرگی در حوزه فناوری دارد که باید از آن استفاده کرد. این دانشگاه بالغ بر یک میلیون دانشجو در سطح کشور دارد و امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد که حتی در دانشگاه‌های سراسری و مراکز پژوهشی هم شاید به آسانی به دست نیاید. مسئولان این دانشگاه در مورد فرآیند رشد و شتاب‌دهی تیم‌های فناور نگاه خوب و مثبتی دارند و این موضوع خیلی کمک می‌کند مشکلاتی که بر سر راه پژوهشگران وجود دارد، برطرف شود.»

انتهای پیام/4118/پ

نظر شما