شناسهٔ خبر: 37777787 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جوابیه

روزنامه جوان

وزارت جهاد کشاورزی طی جوابیه‌ای، توضیحاتی را درخصوص کاهش خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ ارائه داد و گزارش «جوان» را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: 

با سلام
احتراماً؛ بازگشت به انتشار مطلبی در آن رسانه مورخ ۳۰ /۱۰ /۹۸ با عنوان «خرید دلاری گندم از کشاورزان اوکراینی کلید خورد!» خواهشمند است دستور فرمایید به‌منظور روشنگری افکار عمومی، گزارش و توضیحات مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در اولین فرصت به‌شرح زیر انتشار یابد.

سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ مطابق برنامه‌ریزی‌ها و پشتیبانی‌های فنی و نهاده‌ای صورت گرفته و بارش‌های مناسب، در مقایسه با سال قبل ۵/ ۱ درصد رشد داشته است، در این راستا به‌رغم وقوع سیل در استان‌های مهم تولید گندم مثل خوزستان و گلستان، این بارش‌ها موجب افزایش عملکرد در هکتار در اکثر مناطق گردیده است. به‌عنوان مثال در استان خوزستان با وجود خسارت شدید سیل به مزارع گندم، خرید گندم از یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار تن در سال ۱۳۹۷ به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸، معادل ۱۵ درصد رشد داشته است. استان ایلام هم با شرایط مشابه نیز ۵۰ درصد بیش از سال ۱۳۹۷ در سال جاری گندم از کشاورزان خریداری شده‌است.

همچنین بررسی‌های میدانی و گزارش‌های دریافتی از استان‌های تولیدکننده گندم حکایت از آن دارد که در سال ۹۸-۱۳۹۷ به میزان بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است. این درحالی است که گندمکاران با وجود تولید مناسب در سال جاری تمامی محصول تولیدی خود را به مراکز خرید تضمینی تحویل ندادند؛ چراکه بخش قابل‌توجهی از تولید گندم رأساً توسط کارخانجات آردسازی و یا عوامل واسطه و یا تولیدکنندگان دام و طیور خریداری و از چرخه خرید تضمینی گندم خارج شده‌است و در این موضوع، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت محصول ذرت، جو و کنجاله سویا در مقایسه با گندم نیز اثرگذار بوده‌است. در ضمن با توجه به تأمین و مصرف بذور اصلاح شده به میزان بیش از ۴۰۰ هزار تن، استفاده از کود‌های شیمیایی اوره ۳۰ درصد بیش از سال قبل، تأمین کافی ماشین‌آلات و ادوات دنباله بند، افزایش ۹۰ درصدی بارش در مقایسه با سال قبل (بارش سال ۹۷ به میزان ۱۶۵ میلی‌لیتر و مقدار بارش سال ۹۸ به میزان ۳۱۵ میلی‌لیتر بوده است) و تولید بالا، میزان خرید تضمینی گندم کاهش یافته و این کاهش خرید به نوعی ناشی از واکنش کشاورزان به قیمت تضمینی گندم اعلامی و ارزش واقعی این محصول در تجارت و در مقایسه با دیگر محصولات رقیب بوده‌است.

نظر شما