شناسهٔ خبر: 37777710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

 طرز تهیه سوپ سفید مجلسی

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه سوپ سفید را به شما آموزش دهیم.

صاحب‌خبر -
سوپ سفید یا سوپ جو، از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوپ هاست. این سوپ‌ها معمولا سوپ‌های مجلسی، غلیظ و به اصطلاح پروپیمان هستند. سوپ سفید هم از این قاعده مستثنا نیست. این خوراک می‌تواند به همراه نان به عنوان یک غذای اصلی مقوی و لذیذ سرو شود.

سوپ سفید مجلسی:

مواد لازم برای طرزتهیه سوپ سفید:

جو پرک ۱۰۰ گرم، خیسانده
هویج متوسط رنده شده ۱ عدد
کتف مرغ آبپز ۴ تا ۶ عدد
آب مرغ ۳ پیمانه
کره ۶۰ گرم
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
شیر نیم لیتر
خامه ۱۰۰ میلی لیتر
جعفری ساطوری یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه سوپ سفید مجلسی:

جو را آبکش کرده و همراه یک لیتر آب جوش روی شعله ملایم ۱۰ دقیقه بپزید. هویج و آب مرغ را اضافه کرده و پخت سوپ را ۲۰ دقیقه دیگر ادامه دهید تا هویج نرم شود.

کره را روی شعله متوسط در یک قابلمه کوچک آب کنید. هنگامی که کره شفاف شد، آرد را اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از یک دقیقه شیر را اضافه کرده و دائم هم بزنید تا غلیظ شده و سس آماده شود.

گوشت مرغ را از استخوان جدا کرده و همراه سس سفید به سوپ اضافه کنید. اگر غلظت سوپ زیاد بود، کمی آب جوش اضافه کنید. نمک و فلفل سوپ را اندازه کرده و خامه را اضافه کنید. یکی، دو دقیقه قبل از سرو جعفری را اضافه کنید تا نپزد و رنگش عوض نشود.

نکاتی برای طرز تهیه سوپ سفید مجلسی:

• به جای آب مرغ از آب گوشت یا سبزیجات هم می‌توانید استفاده کنید.

• به جای شیر، سس را با آب مرغ یا گوشت می‌توانید تهیه کنید، طعم سوپ متفاوت می‌شود و اسمش دیگر سوپ سفید نیست.

• جو پرک را زیاد نپزید، چون در سوپ له می‌شود.

• اگر کمی پیاز را تفت داده و اول کار به سوپ اضافه کنید، سوپ پرمایه‌تر می‌شود.

سوپ شیر یا سوپ سفید از پرطرفدارترین پیش غذا‌ها است که در مهمانی‌ها و مجالس رسمی سرو می‌شود. برای پخت سوپ شیر معمولا از جو، مرغ پخته، شیر و انواع سبزیجات استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر رستورانی:

شیر پرچرب ۱ لیتر
یک جو پرک ۲۰۰ گرم
هویج ۳ عدد
قارچ ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سینه مرغ نصف ۱ عدد
مغز کرفس ۱۰۰ گرم
خامه ۱۰۰ میلی لیتر
کنسرو ذرت ۱ عدد
نمک و فلفل سفید به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
جعفری یا گشنیز برای تزیین

طرز تهیه سوپ سفید رستورانی:

برای پخت سوپ شیر رستورانی، ابتدا سینه مرغ را با نمک ادویه و یک پیاز کوچک در قابلمه به صورت جداگانه بپزید. جو پرک را داخل مخلوط کن ریخته و آسیاب کنید تا سایز آن حدود یک چهارم اندازه اصلی شود. مواظب باشید پودر نشوند. جو پرک را داخل قابلمه بریزید و با آب روی شعله قرار بدهید. در قابلمه را کاملا باز بگذارید، زیرا هنگام پخت جو پرک سر می‌رود اجازه بدهید تا جو کاملا باز و لعاب دار شود.

حدود یک ساعت صبر کنید تا جو کاملا بپزد و آب آن تا حد امکان بخار شود، سپس شیر را به آن اضافه کنید.

در این مرحله قارچ ورقه شده، هویج رنده شده و مغز کرفس را به سوپ اضافه کنید. یک ساعت صبر کنید تا سوپ جا بیفتد و در آخر کنسرو ذرت و سینه مرغ ریش ریش شده را به سوپ اضافه کنید. نمک و فلفل و ادویه را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید.

در آخر سوپ را از روی حرارت بردارید و خامه را به سوپ اضافه کنید و خوب هم بزنید. اینگونه سوپ خوشمزه‌تر البته پرکالری‌تر می‌شود. سوپ را در ظرف مناسب سرو کنید و با جعفری و گشنیز تزیین کنید.

چند نکته برای طرز تهیه سوپ سفید:

• اگر سوپ خیلی غلیظ شد می‌توانید از مقدار شیر بیشتری برای رقیق کردن سوپ استفاده کنید.

• انتخاب سبزیجات به ذائقه افراد بستگی دارد، اما قارچ همیشه در آن استفاده می‌شود.

• برای پخت این سوپ به هیچ وجه از آبلیمو استفاده نکنید، چون ممکن است شیر ببرد. آبلیمو را سر سفره بیاورید تا هر کس به میزان دلخواه، به بشقاب خود اضافه کند.

• برای طعم دار کردن سوپ سفید بهتر است از فلفل سفید استفاده کنید. فلفل سفید طعم سوپ را بی نظیر می‌کند.

• اگر هنگام پختن سینه مرغ آبی در قابلمه باقی ماند، حتما از آن برای پخت سوپ استفاده کنید، چون طعم عالی به سوپ می‌دهد. یادتان باشد داخل آب مرغ زردچوبه نریزید.

• مشکل بریدن سوپ شیر به دو دلیل به جود می‌آید. دلیل اول این است که به هیچ وجه نباید شیر را به صورت سرد به سوپ اضافه کنید، بهتر است شیر به صورت ولرم به سوپ اضافه شود تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. دلیل دوم استفاده از آبلیمو در زمان پخت سوپ است.

• در زمان پخت سوپ نباید به این سوپ آبلیمو اضافه کنید، چون ممکن است باعث بریدن شیر شود. اگر تمایل دارید این سوپ را با آبلیمو سرو کنید پس از اینکه سوپ به طور کامل پخت و آنرا در ظرف مورد نظرتان کشیدید در کنار آن آبلیمو هم قرار دهید.

• اگر سوپ شما بیش از حد روی حرارت مانده باشد و بیش از حد غلیظ و سفت شده باشد. برای رفع این مشکل مقداری شیر (بستگی به مقدار سوپ دارد) را داخل شیرداغ کن بجوشانید سپس به سوپ اضافه کنید.

• پس از اضافه کردن شیر، با ملاقه یا قاشق سوپ را خوب هم بزنید تا یکدست شود. در مرحله بعدی طعم سوپ را بچشید، زیرا با اضافه کردن شیر ممکن است سوپ کم نمک شود. در صورت نیاز نمک و ادویه اضافه کنید.

منبع:بیتوته

نظر شما