شناسهٔ خبر: 37777548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

از بازداشت الحریری تا جاسوسی از ملیاردر آمریکایی؛

بن سلمان و مجموعه ای کارهای عجیب و غریب!

صاحب‌خبر -

خبر:

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: ادعاهای مربوط به اینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در توطئه هک تلفن جف بیزوس موسس شرکت آمازون و مالک روزنامه واشنگتن پست دست دارد، غیر عقلانی و بی ارزش است.

تحلیل:

خبر هک تلفن بیزوس از سوی بن سلمان، ادعا نیست، بلکه واقعیتی است که اولین بار روزنامه گاردین آنرا منتشر کرد، این روزنامه نوشت: در اواسط سال 2018 ، پیامی کدگزاری شده از شماره ای که بن سلمان از آن استفاده می کند، به تلفن جف بیزوسارسال شد و این پیام حاوی ویروسی بود که تلفن جف بیزوس را هک کرد و اطلاعات زیادی از آن به دست آمد.

قرار است که مسئولانی از سازمان ملل، امروز گزارشی را ارائه کنند که دربردارنده ادله کافی است مبنی بر اینکه عربستان تلفن جف بیزوس را هک کرده است و عربستان و آمریکا باید دراین باره تحقیق کنند.

هدف بن سلمان از این کار، دستیابی به اطلاعاتی درباره روابط صمیمانه احتمالی میان جف بیزوس و یک خانم با هدف استفاده از وی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر جف بیزوس است، روزنامه واشنگتن پست در اینباره نوشته است بعد از جنایت فجیع قتل جمال خاشقچی در کنسولگری کشورش در استانبول، این اقدام، عربستان را وارد مرحله دیگری می کند.

در این جا، این سوال مطرح است که چرا وزیر خارجه عربستان، این کار بن سلمان را غیرعاقلانه و بی ارزش خوانده است؟ آیا به این علت که این رفتار وی ، غیرمتعارف و خارج از عرف رفتارهای سران کشورهاست؟

به اعتقاد ما، آنچه بن فرحان گفته، درست است، زیرا چنین اقداماتی، شایسته سران کشورها نیست، ولی مشکل همین جاست، اینکه چنین اقداماتی، از نظر بن سلمان، اقداماتی کاملا طبیعی است، همه اقدامات وی از زمانی که با توسل به زور پست ولیعهدی را از پسرعمویش گرفت، اقدامات غیرمنطقی و بی ارزش بوده است.

مواردی از مهم ترین این اقدامات و نه کل آن ها را در اینجا ذکر می کنیم :

** جنگ ویرانگر و بی فایده ای که از 5 سال پیش تاکنون علیه ملت یمن به راه انداخته است و همچنان بر ادامه این جنگ با وجود مخالفت همه جهانیان پافشاری می کند.

** زندانی کردن بسیاری از شاهزادگان آل سعود به بهانه مبارزه با فساد و مصادره آموال آنها و در مقابل خرید تابلوهای نقاشی و کشتی های تفریحی به قیمت صدها میلیون دلار.

** فراخواندن "سعد الحریری" نخست وزیر لبنان به ریاض و زندانی کردن و تحت فشار قرار دادن وی برای استعفا، بن سلمان فقط بعد از میانجیگری مکرون رییس جمهور فرانسه، سعد الحریری را آزاد کرد.

** اقدام به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی به شیوه ای بسیار هولناک که حتی به ذهن "آلفرد هیچکاک" کارگردان فیلم های ترسناک آمریکایی نیز خطور نمی کند.

** خزانه های مالی عربستان را به روی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باز کرد که طی سه سال گذشته فقط یک تریلیون دلار از آن برداشت کرده است و این "دوشیدن" همچنان ادامه دارد.

**بن سلمان کسی است که به صراحت اعلام می کند که می خواهد به هر قیمتی که شده، جنگ را به داخل ایران منتقل کند و به دلایل طائفه ای هیچ راهی را برای گفتگو با جمهوری اسلامی ایران نمی بیند، در حالی که روز و شب برای برقراری ارتباط با صهیونیستها خواهش و التماس می کند.

** به طور علنی اعتراف کرد که صهیونیستها حق زندگی در سرزمین فلسطین را دارند و فلسطینی ها باید این واقعیت را بپذیرند و نیز از به کارگیری تمام امکانات عربستان برای تحمیل معامله ترامپ بر فلسطینی ها به منظور حذف فلسطین از نقشه خبر داد.

اینها برخی از اقدامات و مواضع محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است، حال اینکه آیا این اقدامات کم ارزش تر و بیهوده تر از هک کردن تلفن جف بیزوس هست یا نیست؟ قضاوت در این باره را به مخاطبان واگذار می کنیم.

نظر شما