شناسهٔ خبر: 37777336 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دومین جلسه استیضاح ترامپ در سنا آغاز شد

دومین جلسه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنای این کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجلس سنای این کشور برگزار شد.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که در جلسات استیضاح دونالد ترامپ به عنوان رئیس گروه استیضاح کننده حضور دارد، گفت که تخلفاتی که دونالد ترامپ مرتکب شده است پیش از این هیچ گاه در تاریخ آمریکا اتفاق نیفتاده بوده است.

وی همچنین افزود که دموکرات‌های مجلس نمایندگان تلاش خواهند کرد «تصویر جامع و کاملی» از رفتارهای نادرست ترامپ در خصوص موضوع اوکراین ترسیم کنند.

گفتنی است که مجلس سنای آمریکا در اولین جلسه خود در این زمینه، مقررات استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور را تصویب کرد.

همچنین، سنا در این دور با رای ۵۳ به ۴۷، یازدهمین اصلاحیه ارائه شده از سوی «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنا برای احضار جان بولتون به دادگاه را رد کردند. شومر به اعضای این مجلس گفت که بولتون شخصاً برای شهادت در سنا، اعلام آمادگی کرده است.

در ابتدای اولین جلسه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا، «چاک شومر»، سناتور دموکرات از نیویورک به عنوان رهبر اقلیت دموکرات در سنا به ایراد سخنرانی پرداخت.

در همین ارتباط، «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا قطعنامه پیشنهادی خود را برای جلسه رسیدگی به طرح استیضاح ترامپ تشریح کرد و اظهار داشت که وی از آرای کافی برای تصویب این قطعنامه برخوردار است.

میچ مک کانل در این باره گفت: «مجلس نمایندگان با خارج کردن مشاور حقوقی ترامپ از روند تحقیقات اصل بی طرفی را زیرپا گذاشته است. سرانجام در مجلس سنا، وکلای رئیس جمهور می‌توانند پرونده را ارائه کنند. در نهایت، اندکی بی طرفی [ممکن شد]».

در مقابل، «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از قطعنامه پیشنهادی «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا بیان کرد که «این قطعنامه باید به گردانندگان مجلس نمایندگان اجازه دهد که شاهدان خود را فراخوانند، و سپس رئیس جمهور نیز باید اجازه یابد که همان کار را انجام دهد و هرگونه شاهدی را به منظور گواهِ نقض فراخواند».

آدام شف در ادامه افزود: «چرا باید این محاکمه متفاوت از هر محاکمه دیگری باشد. پاسخ این است که نباید این‌طور باشد. اما قطعنامه رئیس مک کانل روند محاکمه را معکوس می کند».

این در حالی است که روندهای پیشین استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا تحت نظارت و هدایت کمیته قضائی این مجلس انجام شد که در آن قوانین حاکم بر روند تحقیق در تطابق با رویه گذشته بوده است. با این حال، طبق نکته مورد اشاره مک کانل، در نشست‌های محرمانه‌ای که در جریان تحقیق برای استیضاح نیکسون انجام می‌شد، وکلای رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه حضور و بازجویی از شاهدان را می‌یافتند. اما در نشست‌های محرمانه کمیته بین‌المللی مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ این اتفاق نیافتاد.

نظر شما