شناسهٔ خبر: 37777249 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دومین روز محکمه استیضاح ترامپ؛

موافقان استیضاح، ترامپ را به تلاش متقلبانه متهم کردند

ایرنا

سرپرست هیأت مدیران استیضاح دونالد ترامپ در دومین روز محکمه سنا، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را به تلاش متقلبانه برای انتخابات سال ۲۰۲۰ متهم کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دومین روز محکمه استیضاح دونالد ترامپ ساعت یک بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی با حضور جان رابرتز رئیس دیوان عالی آمریکا آغاز شد.

این مجلس روز گذشته پس از حدود ۱۱ ساعت بحث، قطعنامه فرایند استیضاح را به صورت کاملاً حزبی یعنی اکثریت ۵۳ جمهوریخواه در مقابل ۴۷ دموکرات و مستقل به تصویب رساندند.

دموکرات‌ها ۱۱ اصلاحیه یا الحاقیه برای این قطعنامه که از سوی میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه تدوین شده بود، ارائه دادند اما هیچ کدام نتوانست اکثریت نسبی ۵۱ رأی را به خود اختصاص دهد.

دموکرات‌ها در تلاش بودند تا شاهدانی همچون جان بولتون مشاور اخراج شده امنیت ملی کاخ سفید، میک مولوینی سرپرست دفتر رئیس جمهوری آمریکا یا دیگر مقامات ارشد مرتبط با رسوایی "اوکراین گیت" را به سنا بکشانند، اما جمهوریخواهان به شدت با آنها مخالفت کردند.

از این رو، آدام شیف سرپرست دادستان های مجلس نمایندگان در این پرونده، با شروع روز دوم محکمه، اظهار کرد: ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، با استفاده از اختیاراتش برای راندن اوکراین به حرکت در مسیر تحقیق پرونده سیاسی علیه بایدن‌ها، تلاش متقلبانه ای انجام داده است.

وی افزود: این یک تاکتیک ننگین علیه یک مخالف سیاسی بود که ظاهرا رئیس جمهوری ترامپ از او واهمه داشت.

سناتور چاک شومر هم که طراح اصلاحیه‌های قطعنامه فرایند استیضاح ترامپ بود، پیش از برگزاری این نشست در صفحه تویئتری خود، نخستین روز محکمه را یک پیروزی برای دموکرات‌ها دانست و گفت: نخستین چیزی که مردم آمریکا دیدند، مخالفت جمهوریخواهان با داشتن یک محکمه منصفانه با حضور شاهدان و مدارک مرتبط بود.

مدیر استیضاح کنندگان مجلس نمایندگان ادامه داد: روز گذشته ما بیان کردیم که چرا این شاهدان مهم هستند ، اسنادی که دولت از این امر محروم کرد و چگونه سناتورها باید بخواهند آن اسناد را ببینند.

شیف در ادامه اظهارات خود گفت معتقدم که "یک قاضی بی طرف" به حذف رئیس جمهوری ترامپ پس از شنیدن موارد علیه وی، رای خواهد داد.

وی از مجلس سنا خواست به وظیفه خود را بی طرفانه انجام دهند و افزود: این وظیفه شماست که به مردم آمریکا و خودتان، اعتقاد هامیلتون و سایر بنیانگذاران قانون اساسی آمریکا را نشان دهید. قانون اساسی شما را موظف ساخته است که به عنوان وکیل بی طرف رفتار کنید، محاکمه ای عادلانه داشته باشید و شواهد را قبل از آن بسنجید.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: بدون توجه به اینکه حزب شما در انتخابات قبلی یا بعدی چه رایی داشته باشد، وظیفه ما عمل بر اساس قانون اساسی و حاکمیت قانون است.

وی افزود: این برعهده سناتورها است که تصمیم بگیرند که معتقدند چه نوع دموکراسی باید باشد و آنچه که آمریکایی ها حق دارند نسبت به رفتار این رئیس جمهوری چه انتظاری داشته باشند.

شف به نقل از هامیلتون گفت که بنیانگذاران ما فهمیدند که چگونه قدرت می تواند فساد بیاورد و افزود: ما امروز در این صحن مقدس هستیم و برای سومین بار در تاریخ این اقدام را انجام می دهیم زیرا دونالد جی. ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده دقیقا همانگونه که هامیلتون و معاصرانش از آن ترس داشتند، عمل کرده است.

پس از آنکه شف از الکساندر هامیلتون یکی از بنیانگذاران قانون اساسی و کسی که مبحث استیضاح را لازم دانسته بود، نقل قول کرد؛ کاخ سفید هم نکاتی از هامیلتون منتشر ساخت.

کاخ سفید اعلام کرد بنیانگذاران آمریکا از این هم هراسان بودند که از استیضاح به عنوان یک ابزار حزبی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

مدیر دادستان‌های انتخاب شده از سوی مجلس نمایندگان برای پرونده استیضاح ترامپ ادامه داد: ترامپ به تمام قوه مجریه دستور داد که به طور قاطعانه تحقیقات استیضاح مجلس را رد کنند و مانع از انجام آن شوند. این نمایانگر یکی از آشکارترین تلاش ها برای لاپوشانی در تاریخ است.

شیف اضافه کرد:اگر ترامپ در سنا محکوم نشود و سوء استفاده وی برطرف نگردد، سوء استفاده رئیس جمهوری ترامپ از قدرت اجرایی خود و کارشکنی در کار کنگره به یک رویه دائمی تبدیل خواهد شد که توازن بین قوا را برهم می ریزد و از رئیسان جمهوری دیگر هم دعوت می کند که اینگونه عمل کنند چرا که فراتر از پاسخگویی، نظارت کنگره و قانون هستند.

مدیران دموکرات پرونده استیضاح دونالد ترامپ، ۲ ساعت دیگر فرصت دارند تا به تشریح پرونده خود بپردازند. پس از آن به درخواست میچ مک کانل یک تنفس درخواست می شود که مدت آن متغییر است.

مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان فرصت دارند پرونده استیضاح را برای ۲۴ ساعت در طول سه روز در مجلس سنا، تبیین سازند.

خبر در حال تکمیل است

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما