شناسهٔ خبر: 37777248 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روحانی:

از 100 قلم کالای ضروری قیمت 54 قلم در یک ماه گذشته روند کاهشی داشته

رئیس‌جمهور گفت: بر اساس گزارش وزیر صنعت از 100 قلم کالای ضروری، قیمت 54 قلم در یک ماه گذشته روند کاهشی داشته و 24 قلم هم از افزایش بسیار اندکی برخوردار بوده است و نظارت بر اقلام ضروری با جدیت ادامه دارد تا مردم در مشکل نباشند.

صاحب‌خبر -




حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با‌ اشاره به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران و تأکید ایشان بر مسئله قدرت ملی و توانمند شدن گفت: بزرگ‌ترین قدرتی که خداوند در کشور ما قرار داده است قدرت ملی و مردمی است و مردم ایران بزرگ‌ترین قدرت ما هستند و هیچ قدرتی بالاتر از حضور، ایستادگی، فداکاری و اتحاد مردم نداریم.
روحانی تقویت قدرت اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اینکه امروز در سایه صادرات غیرنفتی درآمدهای کشورمان افزایش یافته و 20 میلیارد دلار صادرات به بانک مرکزی و سامانه نیما واریز شده، این نشان‌دهنده قدرت اقتصادی کشورمان در سایه صادرات غیرنفتی است.رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید دستورالعمل رهبری را مبنی بر افزایش قدرت به‌صورت حساب‌شده عملی کنیم.
روحانی گفت: اگر کسی در کشور می‌خواهد اقدامی انجام دهد که با قدرت ملی کشورمان سازگار نیست حتما مسئول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود باید به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانین و مقرراتی تصویب می‌شود که رابطه بانکی و مالی کشورمان را با دنیا دچار مشکل می‌کند باید در مقابل آن مسئول بوده و به مردم جوابگو بود.
این اظهارات رئیس‌جمهور در حالی است که افکار عمومی همچنان منتظر پاسخگویی درست و مسئولانه دولت درباره فاجعه مدیریتی در مقاطعی همچون توزیع ارز4200 تومانی و اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت هستند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اهمیت انتخابات آتی و قدرت سیاسی و اجتماعی حاصل از آن، اظهار داشت: باید همه پای صندوق آرا حضور پیدا کنند و درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است.
روحانی تصریح کرد: کسانی که در کاخ سفید نشسته‌اند نمی‌توانند برای ملت ایران تصمیم بگیرند بلکه این مردم هستند که در کاخ ایمان مقاومت و روحیه بلندشان تصمیم‌گیری می‌کنند. امروز باید با اتحاد و در کنار یکدیگر در مسیر پیشرفت حرکت کنیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به سه کشور اروپایی تأکید کرد: دوستان اروپایی دچار خطا و اشتباه نشوند، شما می‌دانید در توافقی که به نام توافق هسته‌ای با هم انجام دادیم همه تعهداتی داریم و باید به آنها عمل کنیم، این چه حرف مستکبرانه‌ای است که یک دولتی بگوید من به تعهد خود عمل نمی‌کنم اما شما باید به آن متعهد باشید.
وی با طرح این پرسش که شما بعد از خروج آمریکا، مگر به ما یازده تعهد ندادید که به آن عمل کنید؟ به کدام یک از آنها عمل کرده‌اید؟  تأکید کرد: بی‌تردید وفای عهد، اخلاق، تاریخ و شرافت بالاتر از تعرفه ماشین است. انسان که شرافت و عهدش را به‌خاطر تعرفه زیر پا نمی‌گذارد!
روحانی گفت:  به سه کشور اروپایی تأکید می‌کنم که اگر تخلفی کردید و تعهدی را زیر پا گذاشتید، مسول تمام تبعات آن شما هستید.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ایران در روزهای گذشته نسبت به هموطنان خود با محبت و برادری و تعاون رفتار کرده که بسیار پسندیده است، گفت: مردم کشورمان در این روزها رفتار بسیار ارزشمندی نسبت به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان داشتند مردمان این مناطق انسان‌های بسیار شریفی هستند که با سختی‌ها آشنایی دارند چرا که در کنار طبیعت سخت و کویر زندگی می‌کنند. البته در این حادثه، همه نیروهای امدادی، هلال ‌احمر، اورژانس، دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح به موقع به صحنه آمده و به مردم کمک و یاری کردند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور دادم که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و طراحی‌ها و اعتبارات لازم را برای بازسازی مناطق سیل‌زده در سه استان مذکور انجام دهد و تقریبا 17 هزار و 500 واحد مسکونی باید در این استان‌ها بازسازی شود.
وی در ادامه به شرایط اقتصادی کشور‌ اشاره کرد و گفت: امروز بر اساس گزارش وزیر صنعت از 100 قلم کالای ضروری، قیمت 54 قلم در یک ماه گذشته روند کاهشی داشته و 24 قلم هم از افزایش بسیار اندکی برخوردار بوده است و نظارت بر اقلام ضروری با جدیت ادامه دارد تا مردم در مشکل نباشند.
روحانی افزود: مرکز آمار گزارشی نسبت به تورم و شرایط اقتصادی کشور داشته که نشان می‌دهد این شرایط به سمت حل و فصل مسائل اقتصادی پیش می‌رود. نرخ تورم که در آذرماه 3/2 درصد بوده، در دی‌ماه تورم یک ماهه 0/8 درصد شده است. تورم نقطه به نقطه نیز در آذرماه 27/8 درصد بوده که در دی ماه به 26/3 درصد رسیده است ضمن اینکه تورم سالانه نیز در آذرماه 40 درصد و در دی‌ماه 38/6 درصد بوده است و این روند مثبت اقتصادی همچنان ادامه ‌خواهد داشت.

نظر شما