شناسهٔ خبر: 37776968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

معضلی در روسیه که پوتین را شوکه کرده است

ایرنا : رئیس جمهوری روسیه که بشدت نگران کاهش جمعیت این کشور است، در دستوری بر لزوم مقابله با مروّجان خودکشی در شبکه های اجتماعی تأکید کرد و گفت: از این که مطمئن شده‌ام عده‌ای در کشورم نوجوانان و جوانان را ترویج به خودکشی می‌کنند، شوکه شده‌ام.

صاحب‌خبر -

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی در منطقه اوسمان در استان لیپتسک روسیه گفت: هرگز باور نمی‌کردم افرادی در کشورم وجود داشته باشند که در شبکه های اجتماعی گروه‌های مرگ درست کرده و از این طریق فرزندان ما را اغفال و آنان را ترویج به عزادار کردن خانواده‌ها می‌کنند.

پوتین با بیان اینکه نحوه بوجود آمدن این معضل و چرایی اینکه برخی فریب این گروه ها را می خورند او را در شوک فرو برده است، پرسید: «این افراد ناقص الخلقه چه کسانی هستند؟ از کجا آمده اند؟»

وی افزود: آنها جوانان را متقاعد می‌کنند که خودکشی کنند، من پس از اطمینان از این موضوع، بشدت حیرت زده شدم چرا که هیچ وقت باور نمی‌کردم چنین افرادی در بین ما وجود داشته باشند.

پوتین در ادامه خواستار تدوین فورری کتاب‌های آموزشی - امنیتی برای کودکان و نوجوانان برای مقابله با این پدیده شوم شد و خاطرنشان کرد که معلمان و روانشناسان باید در تنظیم این کتاب‌ها مشارکت فعال داشته باشند.

در سالهای اخیر چند گروه مرگ در شبکه های اجتماعی ازجمله شبکه روسیه «وکنتاکته» و «اینستاگرام» شناسایی شده اند و بانیان آن در زندان حضور دارند.

برخی از این گروه ها بازی هایی را ایجاد می کنند که در آخرین مراحل آن، افراد برای به پایان رساندن بازی باید یک کار خطرناک همچون انداختن خود از ساختمان یا شلیک به خود یا دوستانشان را در دستور کار قرار دهند.

از معروفترین این برنامه ها که به بازی نهنگ آبی معروف بود چند سال پیش در رسانه های روسی و بین المللی سر و صدای زیادی به پا کرد چرا که بنظر می رسید دلیل خودکشی نوجوانان متعددی در روسیه  وخارج از این کشور شده بود.

آخرین مورد خودکشی جوانان در روسیه با تشویق گروه مرگ این بار با ظاهری جدید دو ماه پیش در منطقه پسکوف در شمال غربی روسیه رخ داد.

یک نوجوان ۱۵ ساله روس به نام دنیس که در یک گروه مرگ در شبکه اجتماعی وکنتاکته فعال بود زمانی که به همراه دوست خود به نام کاتیا در جریان تعقیب ماموران پلیس به ویلایی در روستا پناه برد با اسلحه شکاری خود و دوستش را کشت.

وی پیش از این کار، تمامی شرایط برای پخش زنده اقدامات خود را در نظر گرفته بود بنابراین خیلی ها به صورت زنده اقدام او را تماشا کردند.

 

نظر شما