شناسهٔ خبر: 37776342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در گفت‌وگوهای جداگانه با میزان مطرح شد

قصرقند، قلعه‌گنج و بشاگرد؛ ۳ شهرستان سیل‌زده در ۳ استان

آسمان و زمین جنوب و جنوب شرق کشورمان از حدود ۱۰ روز قبل میزبان سیلی از مهربانی‌هاست تا با امدادرسانیِ شبانه‌روزی، مرهمی باشند بر زخم مردم سیل‌دیده در مناطق سیل‌زده؛ از دیار «حاج قاسم»‌ها و سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان تا هرمزگان؛ جنوبی‌ترین استان ایرانی در ساحل خلیج همیشه فارس و دریای نیلگون عمان.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آسمان و زمین جنوب و جنوب شرق کشورمان از حدود ۱۰ روز قبل میزبان سیلی از مهربانی‌هاست تا با امدادرسانیِ شبانه‌روزی، مرهمی باشند بر زخم مردم سیل‌دیده در مناطق سیل‌زده؛ از دیار « حاج قاسم»‌ها و سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان تا هرمزگان؛ جنوبی‌ترین استان ایرانی در ساحل خلیج همیشه فارس و دریای نیلگون عمان.
 
قصرقند، قلعه‌گنج و بشاگرد؛ آخرین وضعیت ۳ شهرستان سیل‌زده در ۳ استان
 
استان کرمان با مساحتی بالغ بر ۱۸۳ هزار و ۲۸۵ کیلومتر مربع، پهناورترین استان ایران به شمار می‌رود و با ۲۳ شهرستان، ۵۸ بخش، ۷۱ شهر، ۱۵۱ دهستان و ۱۱ هزار و ۶۹۷ آبادی مسکونی در جنوب خاوری ایران اسلامی آرام گرفته است.
 
قصرقند، قلعه‌گنج و بشاگرد؛ آخرین وضعیت ۳ شهرستان سیل‌زده در ۳ استان
 
سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان هم که از دو ناحیه شمال (سیستان) و جنوب (بلوچستان) تشکیل می‌شود با ۲۰ شهرستان، ۵۰ بخش، ۴۷ شهر و ۱۱۵ دهستان به عنوان پهناورترین استان در ناحیه جنوب شرق کشور واقع شده است. این استان هزار و ۲۱۰ کیلومتر مرز خاکی با دوکشور پاکستان و افغانستان و ۳۷۰ کیلومتر مرزآبی در کرانه‌های شمالی دریای عمان دارد.
 
قصرقند، قلعه‌گنج و بشاگرد؛ آخرین وضعیت ۳ شهرستان سیل‌زده در ۳ استان
استان هرمزگان نیز به عنوان جنوبی‌ترین استان ایران با ۱ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۱۸۳ نفر جمعیت در ساحل خلیج همیشه فارس و دریای عمان قرار دارد. این استان با ۱۳ شهرستان، ۳۸ شهر، ۳۸ بخش و هزار و ۲۷۷ روستا از شمال غربی و غرب با استان‌های فارس و بوشهر و از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان به صورت نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر در بر گرفته است.
 
قصرقند، قلعه‌گنج و بشاگرد؛ آخرین وضعیت ۳ شهرستان سیل‌زده در ۳ استان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۳ دی ۱۳۹۸ در پیامی دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هر چه بیشتر مردم عزیز مناطق سیل‌زده فراخواندند.

فرمانده کل سپاه، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور از مناطق سیل‌زده بازدید کرده‌اند.

محمدباقر نوبخت به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده، افتتاح خانه‌های روستایی در شهرستان‌های چابهار، کنارک و خاش و شرکت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، ظهر امروز وارد فرودگاه کنارک شد.
 
قصرقند، قلعه‌گنج و بشاگرد؛ آخرین وضعیت ۳ شهرستان سیل‌زده در ۳ استان
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر خود به چابهار گفت: با تصمیم رئیس جمهور و هیئت دولت، بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی در جنوب سیستان و بلوچستان احداث و ۸ هزار واحد هم بازسازی می‌شود.

نوبخت با اشاره به اینکه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهسازی واحد‌های مسکونی اختصاص یافته است، افزود: سال گذشته هم قرار بود در طرح حمایتی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی ۱۳ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان احداث شود که امروز ۲ هزار و ۷۰۰ واحد آن آماده بهره برداری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به خط ریلی چابهار به زاهدان اشاره کرد و گفت: قطعه چهارم این طرح با بیش از ۶۰۰ کیلومتر آغاز شده و باید تا سال آینده به بهره برداری برسد.

نوبخت در ادامه به خسارت‌های حوزه‌های کشاورزی و صنعت هم اشاره کرد و گفت: پس از اینکه خسارت‌ها در این حوزه‌ها ارزیابی شود در هیئت دولت تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
 
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده قصرقند
رحیم‌بخش پاک‌اندیش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از بارندگی‌های اخیر در شهرستان قصرقند گفت: بارندگی‌های سیل آسا در جنوب استان سیستان و بلوچستان، از مجموع ۱۵۱ پارچه آبادی شهرستان قصرقند، تعداد ۱۴۱ روستا با جمعیت ۱۱ هزار خانواری آن را نیز مستقیما تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: سیلاب اخیر به زیرساخت‌های شهرستان قصرقند از جمله راه‌های ارتباطی، برق، مخابرات، کشاورزی، تاسیسات شهری و روستایی، مسکن، حوزه بهداشت و درمان، آب شهری و روستایی خساراتی وارد کرده است.

فرماندار قصرقند اضافه کرد: سیل اخیر تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد کرده که بیشترین میزان آن در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است؛ البته میزان خسارات در حوزه کشاورزی و آب منطقه‌ای نیز بالاست.

پاک اندیش با بیان اینکه رودخانه کاجو، از ارتفاعات کوه‌های کاجو سرچشمه می‌گیرد و در سرشاخه‌های آن میزان بارندگی در حدود ۲۰۰ میلی متری گزارش شد، گفت: در سطح شهرستان معدل ۱۱۰ میلی متر بارندگی داشتیم. این حجم وسیع آب باعث شد، پل ورودی شهر قصر قند و نیز تعداد ۱۳ دهنه پل‌های ارتباطی کاملا تخریب و سیل‌بند حفاظتی شهر نیز که قدمتی ۴۰ساله دارد، تخریب شود و برای ترمیم آن حداقل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی با توجه به حجم بالای خسارات سیل اخیر به بخش حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: تسریع در بازسازی پل‌های تخریبی ورودی شهر، احداث پل در روستای حمیری بخش ساربوک نیز از اولویت‌هاست چرا که مشکل ۱۲ هزار نفر از بخش ساربوک با احداث پل حل می‌شود و مردم در انتقال به مرکز شهرستان مشکلات‌شان رفع خواهد شد. همچنین تکمیل راه دسترسی قصر قند به تلنگ که یک سوم جمعیت شهرستان در این محدوده است و نیز پل‌ها، ابنیه‌ها و آب‌نما‌های تخریب شده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرماندار قصرقند اضافه کرد: بازگشایی راه دسترسی منطقه کاجو با ۳۲ پارچه آبادی که جمعیتی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دارد به مرکز شهرستان نیز از مهمترین اقدامات در بخش راهداری است که در وضعیت پساسیل باید مدنظر قرار گیرد.

پاک اندیش با اشاره به خسارات سیل اخیر در بخش مسکن این شهرستان نیز گفت: تعداد ۳۰۰ واحد مسکونی شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی در اثر سیل اخیر تخریب شده‌اند و همچنین ۲۰۰ واحد مشکونی شهری و روستایی نیاز به تعمیر دارند که در کل به یک هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شده است.

وی در عین حال اضافه کرد: مهمترین مسئله و نگرانی ما درخصوص قطعی برق منطقه کاجو در بالا دست رودخانه کاجو با ۳۲ روستا است، چراکه در سیل اخیر هم برق این روستا‌ها قطع شد و هم راه دسترسی مردم بسته شد؛ چنانچه ۱۰ روستا در این منطقه بیش از یک هفته برق نداشتند و با بالگرد ملزومات به این مناطق می‌فرستادیم.

فرماندار قصرقند اضافه کرد: برق این مناطق به‌طور موقت وصل شد البته تا این لحظه، امکان انتقال تیر‌های برق به این منطقه مقدور نبوده است و نیازمند استفاده از بلدوزر و بیل مکانیکی برای بازگشایی مسیر تردد هستیم، چون منطقه کاملا کوهستانی این کار شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد، البته مسیر‌ها در قسمت‌هایی که آب نبوده، باز شده است.

وی با بیان اینکه تمام روستا‌های شهرستان قصرقند آب و برق دارند و از نظر مخابراتی مشکل‌شان برطرف شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه ارتباط تلفنی در مناطق روستایی کاجو به برق ارتباط دارد با قطع برق مخابرات نیز مشکل پیدا می‌کند لذا لازم است اپراتور‌های ایرانسل، همراه اول و سایرین با ورود تخصصی خود، مشکل آنتن دهی در این مناطق را رفع کنند.

پاک اندیش با اشاره به خدمات رسانی سایر نهاد‌های مردمی و دولتی به مردم خسارت دیده در مناطق سیل‌زده شهرستان قصرقند، اضافه کرد: تا جایی که امکان داشته ارسال مواد غذایی و امدادی به تمام روستا‌های سیل‌زده شهرستان داشته‌ایم و کماکان مناطق پایین دست کاجو در حال امداد رسانی هستند.

فرماندار قصرقند تصریح کرد: البته در مناطق بالادست کاجو نیز از نظر انتقال بیماران اورژانسی و بانوان باردار به مراکز درمانی، نگرانی‌هایی داریم چراکه امکان تردد خودرویی نیست، البته از زحمات اورژانس هوایی در این مدت نیز سپاسگزاریم، امیدواریم با اقدامات در دست انجام، هرچه سریع‌تر مسیر‌های تردد جاده‌ای بازگشایی شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حجم بالای این سیلاب، تلفات جانی در شهرستان قصرقند نداشتیم، اما حجم خسارات مالی سیلاب در این شهرستان گسترده است که امیدواریم با اختصاص بودجه کافی، اقدامات اصلاحی و بازسازی کافی صورت گیرد.

پاک اندیش تصریح کرد: ۳۲ روستا در بستر رودخانه کاجو هستند که هم اکنون خدمات رسانی به ۸ روستا با مشکل مواجه است که اگر سامانه بارشی تا پایان هفته وارد این شهرستان نشود مسیر تردد تا یکشنبه کاملا باز می‌شود.

فرماندار قصرقند تصریح کرد: با توجه به حجم بالای خسارات سیل اخیر و اینکه این شهرستان، شاخص‌های توسعه‌ای پایینی نسبت به سایر شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان دارد، نیازمند توجه ویژه مسئولان به تامین بودجه برای شهرستان جهت بازسازی زیرساخت‌ها در حوزه کشاورزی، لایروبی بستر رودخانه‌ها و مجتمع‌های تامین آب شهری و روستایی و سایر موارد هستیم.

به گزارش میزان، شهرستان قصرقند با جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد دنیا ۵۰۳ متر و مساحت آن ۶ هزار و ۱۱۰ کیلومتر مربع است. شرایط اقلیمی این شهرستان گرم و نیمه مرطوب بوده و میزان بارش سالانه کمتر از ۲۰۰ میلیمتر است. شهرستان قصرقند دارای ۳ بخش مرکزی، ساربوگ و تَلَنگ بوده و در سال ۹۱ تبدیل به شهرستان شده است.

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده قلعه‌گنج
مهدی شهسواری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در وضعیت پساسیل شهرستان قلعه گنج، گفت: طی بارندگی اخیر در استان‌های جنوبی کشور،۱۲۰ میلی‌متر بارش در سطح شهرستان قلعه گنج داشتیم که به نسبت سال‌های قبل، رقم قابل توجهی بود.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ روستا در محاصره سیل قرار گرفتند و از این تعداد، راه‌های مواصلاتی ۱۱ روستا، مسدود شده بود که به‌سرعت بازگشایی شد.

فرماندار قلعه گنج یادآور شد: بر اثر بارش‎های روز شنبه، آب ۶۰ روستا و نیز برق چهار روستا که در حوزه بخش مرکزی شهرستان واقع‌شده‌اند، قطع شد. خط انتقال آب شهری، شهرستان قلعه گنج نیز قطع شده بود که مجددا وصل شد.

شهسواری با بیان اینکه در وضعیت پساسیل دسترسی مسیر زمینی به دو روستا در بخش مرکزی از دست رفته بود، گفت: تاسه روز بعد از بارندگی و فروکش حجم آب، بازگشایی شد البته در این چند روز با کمک بالگرد به این دو روستا امدادرسانی کردیم.

وی تاکید کرد: راه‌های مواصلاتی ۱۱ روستای بخش مرکزی شهرستان نیز در روز یکشنبه بازگشایی شدند و برق ۴ روستا‌یی که قطع شده بود، کمتر از ۶ ساعت و آب شرب ۴۵ مورد از ۶۰ روستای نامبرده شده نیز در کمتر از ۲۴ ساعت وصل شد و آب شرب ۱۵ روستای باقی‌مانده نیز با ترمیم شبکه انتقال آب، در روز دوشنبه وصل شد.

فرماندار قلعه گنج عنوان کرد: دو مسیر اصلی محور قلعه گنج - جاسک - بشاگرد در استان هرمزگان و نیز مسیر قلعه گنج به سیستان و بلوچستان نیز که بر اثر بارندگی‌ها مسدود شده بود در کمتر از ۱۲ ساعت بازگشایی شد.

شهسواری یادآور شد: در حوزه شهری، رودخانه بزرگی وجود دارد که متاسفانه در سال‌های گذشته، ساخت و ساز‌هایی در حریم آن انجام شده است و در سیل اخیر خانه‌های در مسیر رودخانه آسیب فراوانی دیدند. البته اقدامات خوبی در دستور کار قرار گرفت و سیل‌بند‌های این رودخانه ترمیم شد.

وی اظهارداشت: هر روز غذای گرم با کمک خیرین، بسیج، سپاه و ادارات شهرستان تهیه و بین اهالی در مناطق سیل زده، پخش می‌شود.

فرماندار قلعه گنج با بیان اینکه هم اکنون تمام محور‌های مواصلاتی در شهرستان باز هستند، افزود: در حال ترمیم سیل‌بند رودخانه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها هستیم و همچنین احداث مجدد بند‌های خاکی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

شهسواری با اشاره به برگزاری بیش از ۶ جلسه کمیته بحران قبل از وقوع سیل در این شهرستان بیان داشت: هم اینک بیش از ۳۰ دستگاه ماشین راه‌سازی سنگین در روستا‌های سیل‌دیده قلعه گنج مشغول کار هستند و جاده‌ها را ترمیم می‌کنند.

وی تاکید کرد: محور مواصلاتی دهستان مارز که ۲ هزار نفر جمعیت دارد و ۴ روز بسته بود، بازگشایی شده است، ولی تردد در این مسیر کمی سخت است؛ مقاوم سازی تیر‌های چراغ برق نیز در حال انجام است.

فرماندار قلعه گنج با بیان اینکه سیل اخیر مبلغ ۶۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه‌های مختلف به این شهرستان وارد کرده است، بیان داشت: در حوزه کشاورزی خسارات زیاد است.

وی تاکید کرد: البته طبق آمار اولیه کمتر از ۵ هزار واحد مسکونی در سطح شهرستان تخریب ۱۰ تا ۵۰ درصدی دیده بودند، اما تخریب صددرصدی نداشتیم، میزان واحد‌های مسکونی خسارت دیده کمتر از این آمار اولیه است. واحد‌های روستایی خسارت بیشتری دیده‌اند.

به گزارش میزان، شهرستان قلعه‌گنج با ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع در جنوب استان کرمان قرار دارد که معادل ۳/۳ درصد از کل مساحت استان بوده و فاصله آن تا مرکز استان ۴۲۰ کیلومتر است. بر اساس سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرستان قلعه گنج ۷۶ هزار و ۵۰۰ نفر با ترکیب ۱۷ درصد جمعیت شهری و ۸۳ درصد جمعیت روستایی است.

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده بشاگرد
احمد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان بشاگرد پس از سیل اخیر بیان داشت: به دلیل طغیان رودخانه جگین، مسیر تردد روستا‌ها در حوزه زیرکوه گافر و بخش گافر قطع شده است.

وی ادامه داد: سیلاب اخیر به شبکه توزیع برق شهرستان بشاگرد آسیب زیادی وارد کرده است، با توجه به اینکه مخابرات به برق ارتباط دارد در روستایی که برق نداشته باشیم، ارتباط مخابراتی نیز قطع می‌شود.

فرماندار بشاگرد با بیان اینکه در حال حاضر روستای در محاصره سیل نداریم، افزود: مسیر‌های تردد در برخی روستا‌ها بسته و ارتباط مان با ۱۳ روستا از نظر زمینی قطع است و برای امدادرسانی از بالگرد استفاده می‌کنیم.

محمودی اضافه کرد: منازل مسکونی شهری و روستایی در شهرستان بشاگرد خسارات چندانی از سیل اخیر ندیده‌اند و تنها منازلی که دچار آب‌گرفتگی شدند باید پاک‌سازی و شست وشوی لوازم داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه سیل اخیر زیر ساخت‌های برق و آب و جاده‌های شهرستان بشاگرد را نحت نفوذ قرار داده است، خاطرنشان کرد: امدادرسانی‌ها در حال انجام است.

به گزارش میزان، شهرستان نو بنیاد بشاگرد در سال ۱۳۸۷ تأسیس و مرکز آن، شهر سردشت است. این شهرستان محصور بینِ استان‌های هرمزگان و کرمان و سیستان و بلوچستان، با مساحت ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۴۰ هزار نفر در فاصله ۲۶۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. بشاگرد شامل ۲ شهر گوهران و سردشت و ۳ بخش «مرکزی»، «گوهران» و «گافر و پارمون» است.

انتهای پیام/

نظر شما