شناسهٔ خبر: 37775962 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

قانون گذاران اروپایی به دنبال رفع خطرهای احتمالی هوش مصنوعی

روند رو به توسعه هوش مصنوعی در کنار مزیت‌های متعدد خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان مردم شده است از همین رو قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در حال بررسی وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده این فناوری هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تک‌چرچ، طبق پیش‌نویس محدودیت‌های جدیدی فناوری هوش مصنوعی که قانون‌گذاران اتحادیه اروپا قصد دارند آن را به تصویب برسانند احتمالاً این فناوری برای همه از به‌کارگیری سامانه تشخیص چهره محروم می‌شود. به نظر می‌رسد توسعه بیش‌ازپیش هوش مصنوعی موجب نگرانی سیاست‌گذاران اروپایی شده و می‌خواهند با ابزارهای قدرت سیاسی، اختیارهای آن را محدود کنند.

اورسولا ون دِر لین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: قوانین آینده اتحادیه اروپا هوش مصنوعی را به فناوری کاملاً قابل‌اعتماد و دوست انسان‌ها تبدیل می‌کند. پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی قانون‌گذاران قاره سبز، شرکت‌های بزرگ فناوری را ملزم به رعایت محدودیت‌هایی بیشتر در توسعه فناوری هوش مصنوعی در دستگاه‌های مختلف می‌کند.

اسناد افشاء شده از کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد این نهاد دوره‌ای 5 ساله را برای ارزیابی میزان خطرات هوش مصنوعی در نظر گرفته است. درواقع در این بازه زمانی کارشناسان باید تمامی تأثیرات مثبت و منفی هوش مصنوعی بر زندگی انسان را مورد ارزیابی قرار دهند. این قوانین می‌تواند از حقوق افراد در برابر هرگونه سوءاستفاده احتمالی از فناوری جلوگیری کند.

توانایی‌های هوش مصنوعی هم‌اکنون به‌جایی رسیده است که به دستگاه‌های مختلف نه‌تنها اجازه ذخیره‌سازی و استفاده از اطلاعات از پیش تهیه‌شده را می‌دهد بلکه به فناوری‌های مختلف اجازه ارتقاء خود را داده و به‌صورت کاملاً بی‌نیاز از ارتباط با انسان‌ها وظایف گوناگونی را انجام دهند.

مردم در بسیاری از قسمت‌های جهان نگران هستند که در آینده دیگر نتوان فناوری‌های مجهز به هوش مصنوعی را کنترل کرد به‌جای اینکه ماشین‌ها تابع امر انسان‌ها باشند، این نسل بشر است که به خدمت ماشین‌ها درآید. همین نگرانی‌ها که در کشورهای اروپایی به‌تناسب میزان به‌کارگیری فناوری‌های نوین، بیشتر است موجب شده، میزان قدرت‌های خودکار دستگاه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید چه محدودیت‌هایی در انتظار دستگاه‌های هوشمند آینده در اتحادیه اروپا است. شاید قوانین در نظر گرفته‌شده بسیار سخت‌گیرانه به نظر برسند ولی مطمئناً کاربران را موردحمایت قرار می‌دهد.

انتهای پیام/4144/

نظر شما