شناسهٔ خبر: 37775945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوتین: حکومت پارلمانی مناسب روسیه نیست

مسکو- ایرنا- رئیس جمهوری روسیه در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص سیستم جدید حکومت داری در پهناورترین کشور جهان گفته است: حکومت پارلمانی برای روسیه مناسب نیست و این کشور نیاز به حکومت با رئیس جمهوری قدرتمند دارد.

صاحب‌خبر -

«ولادیمیر پوتین» روز چهارشنبه در جمع فعالان سیاسی در استان لیپتسک روسیه گفت: از نظر تئوری تبدیل حکومت روسیه به جمهوری پارلمانی ممکن است اما این اقدام، معقولانه نیست. 

وی افزود: هر کسی دارای دیدگاه خود در این مورد است و من معتقدم که چنین حکومتی (جمهوری پارلمانی) به کار روسیه نمی آید.

پوتین خاطرنشان کرد که برای حکومت پارلمانی موثر نیاز به احزاب سیاسی با سالها تجربه فعالیتی وجود دارد. 

وی به عنوان مثال به حزب لیبرال دمکرات روسیه به رهبری ولادیمیر ژیرینفسکی اشاره کرد و افزود: هم‌اینک ژیرینفسکی وجود دارد و این حزب هم فعالیت می‌کند؛ اگر زمانی ژیرینفسکی نباشد معلوم نیست چه بر سر این حزب خواهد آمد.

به گفته پوتین، شکل حکومتی پارلمانی گاهی وقت ها موثر نیست، روسیه کشوری با قلمرو بسیار وسیع است و اقوام مختلف با چندین مذهب گوناگون در آن زندگی می کنند و در آن نیاز به حکومت با رئیس جمهوری مقتدر وجود دارد.

پوتین هفته گذشته در پیام به پارلمان روسیه از اصلاحات در ساختار حکومت روسیه و اصلاح قانون اساسی این کشور سخن گفت و پس از سخنرانی وی در مجمع فدرال (پارلمان روسیه)، دولت این کشور به ریاست دمیتری مدودیف که محبوبیت چندانی در جامعه روسیه نداشت، استعفا داد.

رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه این هفته نیز پیش نویس اصلاحات در قانون اساسی را که طبق آن اختیارات رییس جمهوری های بعدی کاهش خواهد یافت را به مجلس دوما (پارلمان) ارایه کرد.

نظر شما