شناسهٔ خبر: 37775644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

موضوع آلودگی شیر برای تخریب ذهنیت مردم بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بحث شیرهای آلوده هم مانند وجود قرص در کیک‌های آلوده بود، گفت: عده‌ای تلاش داشتند ذهن مردم را خراب کنند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عصر چهارشنبه در کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای زمین زدن صنعت مواد غذایی کشور در این شرایط جنگ اقتصادی، آدم کج‌فهمی با تاسف حرف بی‌ربطی را در صدا و سیما مطرح کرد که بلافاصله همکاران ما در وزارت بهداشت موضوع را پیگیری و اطلاع‌رسانی کردند.

 

وی افزود: خوشبختانه در نمونه‌برداری‌هایی که از صنعت شیر و لبنیات داریم، آفلاتوکسین در همه موارد کمتر از حد زیان‌آور و به میزان مجاز بوده است و هیچ خطری شهروندان را تهدید نمی‌کند و می‌توانند با خیال راحت انواع لبنیات را مصرف کنند که به واقع افتخارآفرین هم هستند.

 

نمکی یادآور شد: امروز در عرصه لبنیات یکی از پیشتازهای منطقه هستیم و صادرات به همه کشورهای همجوار داریم و حتی برخی کشورهای غربی از جمله در اروپا مشتری مواد لبنی برخی کارخانه های معتبر ما هستند.

 

طرح نسخه الکترونیک از مصرف بی‌رویه دارو جلوگیری می‌کند

 

نمکی با اشاره به تداوم مصرف بی‌رویه دارو در کشور نیز گفت: طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را تا پایان سال راه‌اندازی می‌کنیم که این امر از مصرف بی‌رویه دارو به شدت جلوگیری خواهد کرد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشریح کرد: خوشبختانه امروز با وجود همه فشاری که آمریکایی‌ها گذاشتند و تحریم‌های سنگین، میزان کمبودها به نسبت سال گذشته یک‌سوم کمتر است  و همه تجهیزات پزشکی و تمام داروها و مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی تا تابستان سال آینده تامین شده است.

 

وی با بیان اینکه مشکلی در زمینه تولید و تامین دارو وجود ندارد، اضافه کرد: انسولین 30 درصد بیش از سال گذشته وارد کردیم اما با تاسف نشت آن به خارج از مدار توزیع و مصرف درست، موجب برخی مسایل شده است.

 

نمکی بیان کرد: شبکه‌ای از این رو تشکیل شد و همه بیماران دیابتی شناسایی شدند؛ سامانه‌ای است که به دقت می‌توانیم ردیابی کنیم.

 

وی افزود: برخی شهروندان به نوع خاصی از انسولین یا تولید یک کارخانه خاص وابستگی دارند که 20 روز، یک ماهی کمبود بود و خوشبختانه جبران شد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مواردی که از جمله همشهریان در کاشان و استان داشتند نیز منعکس شد تا به سرعت دنبال شود و تا ماه آینده با ثبت همه موارد، ان‌شاء‌الله مشکلی در مورد انسولین نخواهیم داشت.

 

وی همچنین در مورد بدهی بیمه‌ای گفت: سازمان تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد ریال به بیمارستان‌های دانشگاهی بدهکار بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، این رقم به 50 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

 

نمکی بیان کرد: قرار است تا هفته آینده 30 هزار میلیارد ریال دیگر دریافت کنیم و امیدواریم با پرداخت حدود 60 درصد از صورتحساب بیمارستان‌های دانشگاهی در هر ماه و استمرار پرداخت دیون معوقه تا پایان سال بتوانیم تسویه کنیم.

 

هدف «هرخانه، یک پایگاه سلامت» جامعه محور شدن نظام سلامت است

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» هر خانه، یک پایگاه سلامت به عنوان یکی از طرح‌های جدید و موفق وزارت بهداشت در راستای جامعه محور کردن نظام سلامت هم از دیدگاه نظام ارایه خدمت و هم از جهت جامعه محور کردن علوم پزشکی است.

 

نمکی که برای بازدید از اجرای این طرح به کاشان سفر کرده است، افزود: این کار با همت همکاران به صورت آزمایشی در سه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، سمنان و قزوین آغاز شده و معاونت‌های درمان، بهداشت و آموزش نیز آن را دنبال می‌کنند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: این طرح به عنوان یک حرکت جدید برای ماندگاری مشارکت مردم و سپردن کار مردم به خود آنها در نظام سلامت با سه هدف اصلی دنبال می‌شود؛ نخست اینکه در مورد مراقبت‌های بهداشتی به ویژه مراقبت‌های بهداشتی اولیه با انتخاب یک سلامت‌یار یا سفیر سلامت از درون خانواده‌ها، که فکر می‌کنیم 20 میلیون نفر برای این برنامه در کشور داشته باشیم.

 

وی تشریح کرد: مراقبت‌های بهداشتی اولیه، شیوه زندگی درست و حذف برخی عوامل‌ پر خطر از زندگی خانوادگی، در رابطه با درمان و مراحل اولیه درمان بیماری‌های شایع و شناخت آنها مانند حمله‌های قلبی، سوختگی‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است در محیط خانه پیش بیاید و بعد سوم توانبخشی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند، باید بتوانیم کیفیت زندگی را در جامعه سالمندی کشور با کمک این سفیران سلامت بالا ببریم.

 

نمکی با ابراز رضایت از پیشرفت طرح در کاشان اضافه کرد: بحث سوم آموزش علوم پزشکی و ورود برای آشنایی با مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت خانواده‌هاست.طرح آزمایشی هر خانه، یک پایگاه سلامت که از پنجم آذر آغاز شد و تا اسفند سال‌جاری ادامه می‌یابد، در 2 مرکز خدمات جامع سلامت مهرپرور و شهید ساکنی کاشان با جمعیت زیر پوشش نزدیک به 34 هزار نفر به اجرا درمی‌آید.

 

27 مرکز بهداشت شهری، 31 خانه بهداشت، 10 مرکز خدمات جامع سلامت و 27 پایگاه سلامت در منطقه کاشان فعالیت دارد.

 

جمعیت افزون بر 465 هزار نفری شهرستان‌های کاشان‌ و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستند.

 

منبع: ایرنا

نظر شما