شناسهٔ خبر: 37773942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی؛

یک مقام اتحادیه جهانی اسلامی از آشویتس دیدار می‌کند

محمد آسیابانی

دبیرکل اتحادیه جهانی اسلامی هفته آینده از اردوگاه آشویتس در لهستان دیدار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان از بازدید دبیرکل اتحادیه جهانی اسلامی از اردوگاه آشویتس خبر داد. 

شیخ محمد العیسی دبیرکل اتحادیه جهانی اسلامی (رابطه العالم الاسلامی) که به دعوت شورای مرکزی مسلمانان به آلمان سفر کرده، طی اقامت خود در این‌کشور، با نمایندگان دینی و سیاسی آلمان دیدار خواهد کرد. ولفگانگ شوبل، رئیس پارلمان مرکزی آلمان (بوندستاگ) و نمایندگان سازمان‌های مسیحی و یهودی از جمله کسانی هستند که با العیسی دیدار خواهند کرد.

او همچنین هفته آینده به اردوگاه آشویتس می‌رود. به گفته مسئولان شورای مرکزی مسلمانان آلمان، این اولین‌بار است که یک مقام عالی‌رتبه سازمان بین‌المللی اسلامی از اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی بازدید می‌کند.

دفتر مرکزی اتحادیه جهانی اسلامی در مکه مستقر است. این اتحادیه که یکی از مهم‌ترین سازمان‌های غیردولتی جهان اسلام است، به منظور تبلیغات دینی تاسیس شده است. بودجه این سازمان توسط عربستان سعودی تامین می‌شود. حال قرار است که دبیرکل این اتحادیه، هفته آینده به همراه گروهی از یهودیان از اردوگاه کار اجباری آشویتس دیدار کند.

 اردوگاه آشویتس، بزرگترین و مجهزترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی بود که در طول اشغال لهستان توسط نازی‌ها ساخته و تجهیز شد.

در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵، بیش از یک میلیون نفر از سراسر اروپا به این اردوگاه منتقل شدند. بیش‌تر این افراد را یهودیان تشکیل می‌دادند. همچنین در میان زندانیان این اردوگاه، لهستانی‌ها،‌ زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی سینتی و روما نیز حضور داشتند. این اردوگاه، ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۵ میلادی، توسط سربازان اتحاد جماهیر شوروی سابق آزاد شد و از آن پس، این روز را به عنوان روز بین‌المللی یادبود هولوکاست می‌شناسند.

نظر شما