شناسهٔ خبر: 37772943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

در ديدار وزاري آموزش و پرورش ايران و سوريه مطرح شد؛

تمايل سوريه به استفاده از تجارب موفق آموزشی ايران

در ديدار وزاري آموزش و پرورش ايران و سوريه مطرح شد: سوريه به استفاده از تجربيات موفق ايران در آموزش‌های فني و حرفه‌ای، ساخت و تجهيز مدارس تمايل دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش، اولين دور ملاقات وزراي آموزش‌وپرورش جمهوري اسلامي ايران و سوريه برگزار شد. در اين ديدار وزير آموزش‌وپرورش سوريه ضمن تسليت شهادت سردار سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني به ملت ايران و تكريم شخصيت وي اظهار كرد: سردار شهيد سليماني با شجاعت و رشادت كار مبارزه با گروه‌های تروريستي در منطقه خاورميانه و به‌ویژه در سوريه را انجام داد و دولت و ملت سوريه از تلاش‌های سردار سليماني در مبارزه با داعش تشكر و قدرداني می‌کنند.

وزیر آموزش سوريه با اشاره به تلاش‌های دولت سوريه براي تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان استعدادهاي درخشان اظهار كرد: از تجربيات موفق جمهوري اسلامي ايران استقبال می‌کنیم چراکه ايران موفقیت‌های چشمگيري در حوزه المپيادها در سطح جهاني دست پیدا کرده است و ما علاقه‌مند به استفاده از تجربيات جمهوري اسلامي ايران هستيم.

وي خاطرنشان كرد: توانمندی‌های دانش آموزان و پیشرفت‌های علمي ايران موجب نگراني قدرت‌های غربي شده است و ايران توانسته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمي، آموزشي و صنعتي كه پیداکرده است موقعيت ویژه‌ای را در منطقه خاورميانه و جهان پيدا كند.

وزير آموزش‌ سوريه تصريح كرد: قبل از جنگ، سوريه 22 هزار 500 مدرسه داشته است كه در طول جنگ داخلي 10 هزار و 700 مدرسه تخریب‌شده‌اند و امروز جامعه سوريه نياز مبرم به تربيت نيروي كار و تحصيل دانش آموزان در مدارس فني و حرفه‌ای دارد.

وزير آموزش‌ سوريه با اشاره به سند تحول بنيادين و نحوه شکل‌گیری آن، اظهار كرد: علاقه‌مند به استفاده از تجربيات موفق ايران در زمينه آموزش‌های فني و حرفه‌ای و ساخت و تجهيز مدارس هستيم.

در ادامه اين ديدار حاجي ميرزايي ضمن ابراز خرسندي از حضور در كشور سوريه، اظهار كرد: از همدردي ملت و دولت سوريه به مناسبت شهادت سردار شهيد قاسم سليماني كه شهيد مقاومت و مبارزه با استكبار و تروريست بود، قدرداني می‌کنیم.

وزيرآموزش‌وپرورش ايران خاطرنشان‌ كرد: آمريكا نقشه پیچیده‌ای براي منطقه خاورميانه طراحي كرده است و تلاش می‌کند آرامش و همبستگي كشورهاي اسلامي را تحت تأثیر قرار دهد.

وي در ادامه اضافه كرد: سیاست‌های آمريكا با شهادت سردار شهید سليماني بيشتر آشكار شد چراکه علاقه‌مند نيستند آینده‌ای همراه با آرامش براي منطقه خاورميانه رقم بخورد.

وزيرآموزش‌وپرورش ايران گفت: پيوندهاي 2 ملت ايران و سوريه عميق و تاريخي است و به‌ویژه در10 سال گذشته نيز عمیق‌تر شده است.

حاجي ميرزايي با ارائه گزارشي از وضعيت آموزش‌وپرورش ايران، به آمار دانش آموزان و معلمان و همچنين ظرفيت نظام آموزشي و سند تحول بنيادين اشاره كرد و گفت: اين سند متناسب با شرايط فرهنگي داخل كشور و بهره‌گیری از دستاوردها و تجربيات بین‌المللی تدوین‌شده است و در تدوين آن برجسته‌ترین اساتيد تعليم و تربيت و علماي ديني و كارشناسان برجسته آموزشي سهيم بوده‌اند.

وي تصريح كرد: نقطه اصلي تحول در جامعه و پايدارترين موقعيت درگرو يادگيري و آموزش در جامعه است و اگر می‌خواهیم آينده جامعه را مشاهده كنيم بايد به مدرسه امروزي آن كشور برگرديم و ببينيم در درون مدرسه چه می‌گذرد.

وزيرآموزش‌وپرورش ايران با اشاره به طرحي كه در مورد مدارس استعدادهاي درخشان در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، گفت: اين طرح همه مدارس كشور را شامل می‌شود و دانش آموزان ويژه و برتر شناسايي می‌شوند.

شایان‌ذکر است، با حضور وزراي آموزش‌وپرورش ايران و سوريه تفاهم‌نامه‌ای در حوزه توانمندسازي معلمان و مديران، متحول ساختن كتب درسي، حمايت از آموزش فني حرفه‌ای و صنعتي، تبادل سفرهاي دانش‌آموزی، معلمان و كارشناسان دو كشور، چاپ كتب درسي و استعدادهاي درخشان به امضا خواهد رسيد.

نظر شما