شناسهٔ خبر: 37772192 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی دانشگاه خبر داد

اعطای امتیاز علمی-ترویجی به نشریات دانشجویی دانشگاه تهران

طاهره مرادی

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه گفت: برای اولین بار در دانشگاه تهران به نشریات دانشجویی امتیاز نشریه علمی-ترویجی تعلق می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر مجید سرسنگی در «نشست هم اندیشی استادان مشاور انجمن‌های علمی –دانشجویی» در تالار امیر کبیر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت «شهید سپهبد قاسم سلیمانی» و «جانباختن تعدادی از هموطنان، دانشجویان و فارغ تحصیلان دانشگاه‌های مختلف کشور در حادثه هوایی اخیر» اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم در «معاونت فرهنگی و اجتماعی» دانشگاه این بوده است که دانشگاه را با مفهوم «اجتماعی شدن» آشنا و نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته و دانشگاه‌های بزرگ دنیا هدف تخصص دادن به یک دانشجو نیست بلکه بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا یکی از افتخارات‌شان تربیت انسان‌های تاثیرگذار در جامعه است؛ اما متاسفانه دانشگاه‌های ما هنوز به شکل سنتی، صرفاً بر روی محور «آموزش و پژوهش» می‌چرخد البته «آموزش و پژوهش» مهم و رکن اصلی در دانشگاه است. بهتر است در این مدتی که دانشجویان در دانشگاه هستند، با «مسئولیت پذیری اجتماعی» آشنا کنیم و به سمت اخلاق حرفه ای دانشگاهی ببریم، که البته کمتر به آن توجه می شود.

دکتر سرسنگی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران حدود ۴۳ هزار دانشجو دارد و با هیئت علمی و کارکنان حدود ۵۰ هزار عضو می شود که ظرفیت‌های بسیار بالایی در این افراد وجود دارد، گفت: در حوزه اعضای هیئت علمی و دانشجویان افراد نخبه ای حضور دارند اما متأسفانه در حوزه اعضای هیئت علمی باید اعتراف کنیم به طور کامل از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم زیرا وظیفه خودشان را در دانشگاه در حوزه «آموزش و پژوهش» خلاصه می‌کنند و کمتر به حوزه تربیتی دخالت می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص به کارگیری ظرفیت اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاه تهران تصریح کرد: در ۴ سال اخیر تلاش شده، بیشتر از ظرفیت قابل توجه اعضای هیئت علمی و دانشجویان استفاده کنیم. تعداد استادانی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشارکت دارند، حدود ۱ درصد است. ما به دنبال آن هستیم که دانشگاه تهران همانطور که یک «نهاد علمی» محسوب می شود، به عنوان یک «نهاد اجتماعی» نیز شناخته شود. فضا و زمینه ارتباط اساتید باید فراهم شود از این رو به دنبال تشکیل «باشگاه اساتید» هستیم تا در آنجا اساتید با هم ارتباط بیشتری برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه تهران ۱۸۱ انجمن علمی دانشجویی، بیش از ۸۰ کانون فرهنگی و بیش از ۳۵۰ نشریه دانشجویی وجود دارد، تأکید کرد: دانشگاه تهران بیشترین فعال دانشجویی را در حوزه تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی دارد. همچنین ۲۲ دفتر تشکل اسلامی در دانشکده ها وجود دارد، با این وجود، ارزیابی های ما نشان می دهد که ۱۰ درصد از دانشجویان جزء فعالان دانشجویی محسوب می‌شوند و ۹۰ درصد دانشجویان در هیچ یک از تشکل‌ها، انجمن‌ها، کانون‌ها و نشریات عضو نیستند که نکته مهمی است.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ دکتر سرسنگی تعداد انجمن‌های علمی در دانشگاه تهران را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: تعداد گروه‌های آموزشی نسبت به تعداد انجمن‌های علمی بسیار کم است از این رو باید تعداد انجمن‌های علمی افزایش یابد. هر سال فعالیت‌های انجمن های علمی در یک جشنواره ارائه و ارزیابی می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران پیرامون امتیازدهی مجلات علمی-دانشجویی به اساتید گفت: برای اولین بار در دانشگاه تهران در معاونت پژوهشی تصویب کردیم که نشریات دانشجویی دارای استانداردهای لازم بتوانند امتیاز علمی ترویجی کسب کنند.

وی تصریح کرد: انتظارمان این است که با حضور اساتید برجسته، دانشجویان در بحث انجمن‌های علمی یک مشاور امین و با دانش همراه خود داشته باشند که آنها را کمک و هدایت کند. دانشجویان با کمک استاد مشاور می‌توانند کارهای بزرگتری انجام دهند و در درجه دوم با مشاوره  می توانند به آینده خودشان فکر کنند. به دنبال آن هستیم که در ذهن دانشجویان جا بندازیم که وقتی فارغ التحصیل می شوند، به دنبال پست گرفتن نباشند و کارآفرینی داشته باشند و دانشجویان کارآفرین و خلاق تربیت شوند و این توانایی را دارند که آینده خودشان را بسازند.

دکتر سرسنگی به بخشی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره و تشریح کرد: در حوزه انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی دو آیین نامه «استاد مشاور انجمن های علمی و استاد مشاور فرهنگی و علمی» را تصویب کردیم. قراردادی را با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور منعقد کردیم که دانشجویان بتوانند برای کسب مهارت های تخصصی در دوره‌های آموزشی ویژه شرکت کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: اعضای هیئت علمی دانشگاه از ابتدای ورود و حتی در دوره بازنشستگی دوره های آموزشی مرتبط در زمینه‌های «روش تدریس نوین و نحوه برخورد با دانشجویان» و... خواهند گذراند. یکی از طرح های معاونت فرهنگی و اجتماعی تأسیس باشگاه دانش آموزی بود که خوشبختانه انجام شده است و از مدارس عضو گرفته می شود. همچنین به تازگی اساس‌نامه انجمن «خانواده و دانشگاه» را تقدیم هیئت رئیسه کرده ایم، زیرا خانواده‌ها فکر می‌کنند بعد از ورود فرزندانشان به دانشگاه، ایفای نقش شان به اتمام رسیده است، اما اگر خانواده ها به کمک دانشگاه‌ها بیایند، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما