شناسهٔ خبر: 37771314 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

معرفی شخصیتی ناشناخته در تاریخ معاصر/ «مهدی عراقی را بکش»؛ روایتی از یک انسان پیچیده در جشنواره فجر

کارگردان مستند «مهدی عراقی را بکش» از چگونگی شکل‌گیری این اثر و جذابیت‌های داستانی‌ آن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از راه‌های رسیدن به اعماق اتفاقات تاریخی و شناخت شخصیت‌های پیچیده تاثیرگذار در گذشته، ساخت مستند است. یکی از افرادی که در نهضت انقلاب اسلامی و جریان‌های مختلف نقش بسزایی داشته است، مهدی عراقی است. مردی که زندگی او از اوایل سده اخیر با عضویت در گروه‌های مختلف سیاسی و انجام فعالیت‌های متعدد در این زمینه در تاریخ ایران خودنمایی می‌کند. حالا عبدالرضا نعمت اللهی در نخستین تجربه مستند سازی خود، زندگی پر فراز و نشیب مهدی عراقی را در قالب مستند به جشنواره فیلم فجر آورده است.

مهدی عراقی

نعمت اللهی درباره این مستند در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: مهدی عراقی متولد ۱۳۰۹ است. عراقی فعالیت سیاسی را با گروه فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی شروع کرده است. او پس از مدتی به دلایلی از فدائیان جدا و منزوی شد. سپس مجدد فعالیت‌های خود را از سر گرفت و اوایل دهه چهل در شروع نهضت انقلاب اسلامی با امام خمینی (ره) همراه شد. در مستند «مهدی عراقی را بکش» زندگی مهدی عراقی را از ابتدا تا شهادتش در سال ۵۸ بررسی می‌کنیم.

ماجرای زندگی یک شهید همراه امام

این کارگردان در ادامه به چگونگی شکل گیری این مستند پرداخت و گفت: حسینی پژوهشگر کار ماست. او پیش از ساخت این مستند مشغول پژوهشی درباره آیین‌های عزاداری شیعه و نقاط عطفش بود. یکی از عزاداری‌های تاثیرگذار کشور، در مسجد حاج ابوالفتح تهران اتفاق افتاده بود. دسته مسجد حاج ابوالفتح تهران، صبح روزی راه افتاده است که بعد از ظهر همان روز امام خمینی (ره) در فیضیه سخنرانی معروف خود را انجام دادند. وقتی این دسته با حضور مردم راه می‌افتد مقدمه‌ای برای سخنرانی امام در قم شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: علت نبود انیمیشن در جشنواره فیلم فجر چیست؟

وی افزود: این دسته در تظاهرات سیاسی نقطه عطفی است. حسینی پژوهشگر مستند ما درباره این دسته، نظم صفوف و کیفیت برگزاری آن مشغول پژوهش بود. من هم در جریان تحقیق وی بودیم. حسینی حین پژوهش مدام از حاج مهدی عراقی اسم می‌برد و می‌گفت کارگردان دسته این شخص بوده است؛ مهدی عراقی طبق هماهنگی که با امام (ره) داشت، این دسته را راه انداخت. سپس مقداری درباره او مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مهدی عراقی آدم جذابی است و باید یک مستند درباره او درست کنیم.

کارگردان مستند

نعمت اللهی درباره زمان ساخت مستند و کیفیت تولید آن اظهار کرد: ساخت مستند حدود یک سال و چهار ماه زمان برد. به دلیل اینکه کار ما بر مبنای خاطرات شفاهی شکل گرفت، لیست بلند بالایی از کسانی که درباره شهید اطلاع دارند، آماده کردیم. این لیست شامل ۳۰ نفر از اعضای خانواده، دوستان و حتی هم سلولی هایش بود. با این افراد مصاحبه کردیم و شش یا هفت ماه تدوین کار زمان برد. «مهدی عراقی را بکش» در جشنواره حقیقت به نمایش در آمد. زمان فیلم برای جشنواره حقیقت ۱۱۴ دقیقه بود، اما برای جشنواره فیلم فجر این زمان را به ۹۶ دقیقه رسانده ایم.

بیشتر بخوانید: فیلم‌هایی که برای جشنواره فیلم فجر انتخاب نشدند

این مستند ساز در پایان به حضورش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: جشنواره فجر یک فستیوال داستانی است، اما فرصت خوبی است که فیلم‌های مستند هم سهمی در آن داشته باشند. البته با وجود جشنواره مستندِ حقیقت، حضور مستند‌ها در جشنواره فجر محدود است. علاوه بر حضور حرفه‌ای‌های سینما، افرادی در جشنواره حضور دارند و آثار را می‌بینند که شاید در کل سال سینما نروند. این خیلی اتفاق خوبی است و آثار به خوبی دیده می‌شود. شاید من بیش از بقیه کارگردان‌های مستند حاضر در جشنواره از حضورم در فستیوال خوشحالم؛ چراکه فیلم اولی هستم و کنار بزرگان مستند و سینما کار من هم به نمایش در می‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما