شناسهٔ خبر: 37771217 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشف قدیمی‌ترین ماده موجود بر روی زمین

دانشمندان موفق شده‌اند تا به قدیمی‌ترین ماده‌ای که بیش از ۷ میلیارد سال قدمت دارد، دست پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان اخیرا موفق به کشف قدیمی‌ترین ماده در زمین شده‌اند. این ماده باقی‌مانده یک شهاب‌سنگ است که هفت میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرده است. این ماده عتیقه فضایی، متشکل از ذرات تشکیل دهنده‌ای است که پیش از به وجود آمدن خورشید، در کهکشان حضور داشته‌اند. گفته می‌شود که منشاء اصلی این ماده، یک ستاره بوده است که در زمان مرگ منفجر شده و ماده بر روی شهاب سنگی نشسته است که به سوی زمین در حال حرکت بوده است. دانشمندان بر این باورند که شهاب سنگ مذکور از جنس همان شهاب سنگی است که ۲۸ سپتامبر ۱۹۶۹ با وزن ۱۰۰ کیلوگرم در ویکتوریا استرالیا سقوط کرد.

پیشینه این ذرات عتیقه

تحلیل‌های جدید بر روی شهاب سنگ‌ها نشان می‌دهد این مواد در زمان برخورد هر کدام بیش از سه میلیارد سال قدمت داشته‌اند. لازم به ذکر است که خورشید تنها نزدیک به شش میلیارد و نیم سال قدمت دارد و در واقع حدودا ۵۰۰ سال قبل از به وجود آمدن خورشید، این شهاب سنگ با حجم تشکیل دهنده زمین برخورد کرده است. با این که کهکشان شامل میلیار‌دها ذرات معلق است، اما با این حال تاکنون هیچ ماده مربوط به پیش از وجود خورشید در زمین کشف نشده بود. این احتمالا به دلیل وجود زلزله، آتشفشان‌ها و دیگر تغییرات زمین بوده است که باعث شده بود این ذرات درون زمین مخفی بمانند. حداقل این باوری است که فیلیپ هک و رابرت پریتزکر در نمایشگاه تاریخ طبیعت مطرح کردند.

کشف قدیمی‌ترین ماده بر روی زمین
گفتنی است که در زمان تشکیل شهاب سنگ‌ها، میزان زیادی از ذرات معلق در فضا به آن‌ها می‌چسبند. اما شهاب سنگ برخورد کرده به استرالیا، مورچیسون، کمی متفاوت است. دانشمندان معتقدند این ذرات تقریبا تشکیل دهنده هسته شهاب سنگ بوده‌اند. آن‌ها همچنین باور دارند که شهاب سنگی که هفت میلیارد سال پیش به زمین برخورد کرده است همانند مورچیسون بوده‌اند، در نتیجه ذرات مذکور در طول مسیر برخورد شهاب سنگ به زمین ذوب نشده‌اند. بیشتر ذراتی که معمولا به دست دانشمندان می‌رسد حدود ۱ میکرون هستند. اما ذرات این شهاب سنگ عتیقه از ۲ تا ۳۰ میکرون بوده‌اند. فیلیپ هک در این باره گفت: " ما آن‌ها را خرده سنگ می‌نامیم چرا که با یک میکروسکپ عادی نیز می‌توانیم آن‌ها را ببینیم".

کشف قدیمی‌ترین ماده بر روی زمین

بیشتر بخوانید: مشخصات دوربین و باتری گوشی‌های سامسونگ گلکسی A31 و A41 فاش شد

انتهای پیام/

نظر شما