شناسهٔ خبر: 37771162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان:

می‌خواستند با ترور سردار سلیمانی نفوذ ایران در منطقه را کمرنگ کنند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: می‌خواستند با ترور سردار سلیمانی نفوذ و حضور ایران در منطقه را کمرنگ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در برنامه بحث روز رادیو ایران درباره ترور شهید سپهبد سلیمانی عنوان کرد: ترور سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود و ابعاد فاجعه بزرگ است، اما برکات خون این شهید انرژی عظیمی را در دنیا تخلیه کرده و در مناطق مختلفی از سراسر دنیا به گمان ما هم نمی‌رسید که چنین اتفاقاتی بیفتد و مردم خودجوش دست به راهپیمایی بزنند و مقابل سفارتخانه‌های آمریکا دست به تجمع بزنند. مراسمی که سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور برگزار کردند، با استقبال قابل توجه مواجه شد.

موسوی خاطرنشان کرد: این یک سرمایه عظیم برای مقاومت در کل منطقه و جهان خواهد بود و انشاءالله از این سرمایه بتوانیم برای رهایی ملت‌های منطقه از دو شر دخالت بیگانگان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تکفیر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: اولین ثمره خون این شهدا را در کشور عراق شاهد بودیم که دولت و ملت عراق یکپارچه خواستار خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از خاک خود شدند و قانونی را مجلس عراق به تصویب رساند که مورد حمایت دولت و ملت ایران است و خواسته همه ملت‌های منطقه است که شاهد حضور نظامی و غیرنظامی بیگانگان در منطقه نباشند.

ریشه بی ثباتی‌ها در منطقه

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ریشه همه بی ثباتی‌ها، درگیری‌ها و تفرقه‌ها دخالت بیگانگان در منطقه است، اظهار داشت: هر جا پا گذاشتند جز نفرت و جنگ و خونریزی را به همراه نخواهد داشت، انشاءالله این راهی که ملت عراق صورت دادند به ثمر بنشیند.

وی درباره اقدام حقوقی در پی ترور سردار سلیمانی نیز گفت: در اولین اقدام وزارت خارجه نامه‌ای به شورای امنیت فرستاد و شکایت خود را ثبت و اعلام کردیم ماهیت این کار تروریستی بوده است و این را به شورای امنیت گوشزد کردیم. هشتم ژانویه این نامه را فرستادیم و دوستان ما در حال پیگیری این موضوع هستند.

موسوی اضافه کرد: به شورای امنیت حق دفاع مشروع خود را برای این اقدام وحشیانه اعلام و مسئولیت سازمان ملل و شورای امنیت را در قبال نقض فاحشی که آمریکایی‌ها علیه صلح و امنیت بین‌المللی انجام دادند گوشزد کردیم و گفتیم آنها هم باید تحرکاتی داشته باشند.

وی یادآور شد: دفاعی که براساس ماده 51 منشور ملل انجام دادیم را قبلا اعلام کرده بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: براساس قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی کشور مهمانی که براساس موافقتنامه نظامی در کشور میزبان دارای پایگاه است در صورتی که دست به اقدام نظامی بزند و بر خلاف مفاد موافقتنامه و در تضاد منافع کشور میزبان باشد، متجاوز تلقی می‌شود.

پیگیری‌های حقوقی

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری گفت: آمریکایی‌ها در اقدامی که به طور همزمان صورت دادند چند عمل متخلفانه صورت گرفته است، یکی از بعد کیفری است و اقدام تروریستی و قتل نفس نزدیک به ۱۰ نفر است که مجرمان این اقدام از رئیس جمهور آمریکا به عنوان آمر این اقدام گرفته تا پامپئو و اسپر وزیر دفاع، رئیس سازمان سیا و تیم امنیتی و دیپلماتیک حاضر در رژیم آمریکا عواقب کیفری می‌تواند متوجه آنها شود و از طرف دیگر چون حاکمیت عراق و همچنین حاکمیت ایران را با ترور فرمانده عالی نظامی ما نقض کردند، مسئولیت دولتی برای رژیم آمریکا ایجاد خواهد کرد که پیگیری حقوقی می‌کنیم.

وی همچنین گفت: در داخل با همکاری قوه قضائیه اقداماتی را برای شکایت علیه آمران و عاملان این ترور در دستورکار داریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر این اقدام تروریستی بر مسائل داخلی آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ترامپ و دولت فعلی فکر می‌کردند اگر دست به این اقدام بزنند پوئن مثبتی در انتخابات آینده به دست می‌آید و با توجه به موقعیت متزلزل نتانیاهو در رژیم صهیونیستی هم فکر می‌کردند با این ادقام به اهدافشان می‌رسند و افکار عمومی را با خود همراه می‌کنند که بر عکس شد و مکرشان به خودشان برگشت و افکار عمومی داخل آمریکا و ملت‌های دنیا را علیه خود کردند.

این دیپلمات ارشد کشور بیان کرد: بدشان نمی‌آمد با این اقدام قدری از التهابات سیاسی داخلی و رقابت‌ها خارج شوند، می‌خواستند موضوع استیضاح را تحت الشعاع قرار دهند که موفق نشدند و البته این مسائل داخلی آمریکاست، ولی چشممان آب نمی‌خورد که آنها جلوی اقدامات خلاف قانون ترامپ را بگیرند.

وی عنوان کرد: هر دو حزب سر و ته یک کرباس هستند و در مجموع تشکیل دهنده ماهیت این رژیم در آمریکا می‌باشند.

ملت‌های منطقه و فرزندان مقاومت ممکن است برای فرمانده خودشان برنامه‌هایی داشته باشند

موسوی درباره نفوذ منطقه‌ای ایران پس از ترور سردار سلیمانی هم گفت: نفوذ و حضور ما در منطقه ذاتی است و حضور ما در منطقه یک حضور معنوی است. میزان محبوبیتی که سردار سلیمانی در بین ملت‌های منطقه داشت و بعد از شهادت ایشان بروز پیدا کرد، برای ما هم باورکردنی نبود که این حد از عمق نفوذ و حضور مقامات ما در این منطقه، فرصتی برای جهان اسلام است که متوجه قدرت مردمی خودشان باشند و باشیم و بتوانیم از آن به نفع سرنوشت جهان اسلام و مسئله اول جهان اسلام که فلسطین و قدس شریف است، استفاده کنیم.

وی گفت: نفوذ ما تاریخی و معنوی است و ادامه خواهد داشت. نفوذ ما متکی به فرد نبوده و نشان خواهد داد که با برکات خون ایشان این نفوذ روز به روز تقویت خواهد شد و ملت‌های منطقه پذیرای نفوذ ایران و فرزندان مقاومت خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین خاطرنشان کرد: فقدان سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود که چیزی آن را پر نمی‌کند و حتی انتقامی که گرفتیم شاید کفایت نکند که جای خالی ایشان را پر کند. ملت‌های منطقه و فرزندان مقاومت مستقل هستند و ممکن است آنها برای فرمانده خودشان برنامه‌هایی داشته باشند.

موسوی عنوان کرد: آنهایی که این اقدام رذیلانه و بزدلانه را طراحی کردند فکر می‌کردند با ترور سردار ما نفوذ و حضور منطقه‌ای ما را کمرنگ کنند که با شرایطی که در منطقه می‌بینند خواهند دید چنین رخ نمی‌دهد و حضور پر صلابت نظام و مردم ما و نفوذ معنوی ما در منطقه تداوم خواهد داشت.

نظر شما