شناسهٔ خبر: 37769862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یادداشت ؛

بررسی نقش مدیریت شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در سال 92 به طور رسمی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت؛ اقتصاد مقاومتی می گوید اقتصاد باید به گونه‌ای مدیریت شود که با استفاده از نقاط قوت بتوان در مسیر رشد و روند پیشرفت حرکت کرد و با پوشش نقاط ضعف خود در برابر تغییرات و تهدیدهای داخلی و خارجی کمترین آسیب را داشته باشیم.با توجه به وضعیت فعلی شهرداری‌ها از حیث کمبود اعتبارات بحث اقتصاد مقاومتی، مدیریت هزینه ها وهمچنین بهره‌وری حداکثری در شهرداری‌ها، از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از هرمزگان، از این رو باید پس از برنامه ریزی راهبردی وبا در نظر گرفتن نقاط ضعف، قوت، فرصت ها وتهدیدهای موجود بر سر راه شهرداری ها را ،شناسایی ودرصدد رفع آن باشیم.

باید دقت داشت که اقتصاد مقاومتی درشهرداریها فرصتی است که ظرفیت های ناشناخته شهرداری را در مسیر حذف اتلاف ها وایجاد بهبود وبهره وری فعال می کند.

در شرایط کنونی که شهرداری‌ها با مشکلات و کمبود اعتبارات روبه‌رو هستند، گام برداشتن به سوی اقتصاد مقاومتی در حوزه شهری میتواند بستر مناسبی برای هزینه‌کرد صحیح و کاهش هزینه‌های شهری، بالابردن کارایی با جلب مشارکت و همراهی مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.

با وجود تحریم های اقتصادی، ما در حال حاضر به نوعی درگیر جنگ اقتصادی هستیم و با وجود اقتصاد مقاومتی و نگاه به ظرفیت داخلی است که می توان در مقابل تهدیدها مقاومت کرد و از مسائلی همچون از هم پاشیدگی اقتصاد جلوگیری کرد.

ما به دنبال اهداف اقتصاد مقاومتی ومدیریت منابع وهمچنین افزایش بهره وری در شهرداری ها هستیم. یک مجموعه غیرشکننده و در عین حال پاسخگو در زمینه های مختلف، در چنین شرایطی لازم است تا در  زمینه های مختلف دارای نوعی استقلال اقتصادی باشیم و در بخش های مالی، فنی وعمرانی... به خودکفایی برسیم و این مسأله با بهره گیری از اقتصاد مقاومتی محقق می شود.

امروزه به دلیل محدودیت در منابع، شهرداری‌ها باید در مصارف خود بازنگری جدی داشته باشند و با شناخت ظرفیت و باورها و توانمندی‌های داخلی، الگوی مناسب مصرف را در نظر قرار دهند. 

بنابراین، می توان گفت میزان توسعه یافتگی شهرها به میزان قابل توجهی به بهره گیری مطلوب و بهینه از منابع و امکانات در چهارچوب اقتصاد مقاومتی دارد.

از این رو بهره وری و افزایش مستمر آن در شهرداری ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به این ترتیب مشخص می شود که برای رشد و توسعه شهرها در حوزهای مختلف، مدیریت شهری می بایست به بهره وری و افزایش مستمر آن درمدیریت یکپارچه شهری توجه و اهمیت بیشتری داده شود.

لذا در این خصوص  راهکارهایی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در در شهرداری‌ها پیشنهاد و ارائه  می‌شود.

در مرحله اول جهت اجرای اقتصاد مقاومتی در شهرداریها پیشنهاد می شود کارگروه ویژه ای تحت عنوان (کار گروه اقتصاد مقاومتی ومدیریت هزینه ها) در راستای کاهش هزینه ها وافزایش بهره وری تشکیل واعضای این کار گروه از مدیران ارشد شهرداری واعضای شورای اسلامی شهر و کارشناسان مربوطه متخصص تشکیل، که باهدف آنالیز هزینه ها وشناسایی مراکز اصلی تجمع هزینه ها وهم فکری ونظارت بر ایده های کاهش هزینه ها از جمله وظایف این کار گروه خواهد بود.

در مرحله دوم می توانیم اقداماتی را درشهرداری ها انجام دهیم که به صورت مستقیم در جهت اقتصاد مقاومتی ومدیریت هزینه باشد. از جمله ایجاد درآمد پایدار، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، استفاده از فناوری‌های نوین ،استفاده از روش‌های نوین در مدیریت پسماند، استفاده از فناوری‌های نوین جهت حمل ونقل وترافیک،  از مواردی است که می‌تواند شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در شهرداریها را محقق سازد. 

مدیریت شهری برای دستیابی به اهداف ذکرشده در شهرداری‌ها جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، علاوه بر مدیریت هزینه‌ها باید به سمت منابع و درآمدهای پایدار نیز گام بردارد و همچنین ایجاد زیرساخت لازم برای مشارکت مردم در اداره شهر که به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.

باید توجه داشت که فعالیت‌های صورت گرفته در مجموعه شهرداری ها در کنار تعامل خوب این نهاد با دولت و بخش خصوصی وسمن های مردم نهاد وشهروندان فهیم وآگاه می‌تواند اثربخشی بسیاری درحوزه شهری داشته باشد.

امروزه به دلیل محدودیت در منابع، شهرداری‌ها باید در مصارف خود بازنگری جدی داشته و با شناخت ظرفیت و باورها و توانمندی‌های داخلی، الگوی مناسب مصرف را در نظر قرار دهند، همچنین مقابله جدی مدیریت شهری با تجمل گرایی و فساد و رشوه، تلاش و همت برای ارتقاء کیفیت خدمات عمرانی، ایجاد زیرساخت لازم برای مشارکت مردم در اداره شهر و ایجاد مدیریت‌ یکپارچه شهری از جمله ضروریاتی است که شهرداری‌ها باید به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار دهند.

مجید عسکری زاده- عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس

نظر شما