شناسهٔ خبر: 37769585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهیدسلیمانی تراز تفکر مردم را به جغرافیای نظام اسلامی ارتقاء داد

یک استاد دانشگاه با اشاره به استراتژی مقام معظم رهبری در دفاع از مرزهای کشور گفت: دستاورد مهم شهید سلیمانی این بود که تراز تفکر مردم را از سطوح عام به جغرافیای نظام اسلامی ارتقا داد..

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام مهدوی زادگان دانشیار اندیشه سیاسی اسلام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست تخصصی « جنبش استادی در آفرینش قدرت نرم اسلامی_ایرانی» به بررسی قیام عمومی مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی از منظر فلسفه سیاسی پرداخت.

وی اجتماع میلیونی دلدادگان سپهبد سلیمانی را در مراسم تشییع کم سابقه ترین اجتماع مردمی بعد از انقلاب اسلامی دانست و گفت: حضور مردم در مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار اتفاقی بود که همه جهانیان از دوست و دشمن به عظمت آن اعتراف کردند و این حضور تاثیرات خود را در سطح بین الملل داشته است.

وی افزود: مساله مهم در این میان معنا و تفسیر این اتفاق است. البته معاندین و معارضین سعی دارند این واقعه را شخصی و گذرا تفسیر کنند و بگویند بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

مهدوی زادگان بیان کرد: از جنبه خصایص فردی و ویژگی های شخصیتی این شهید عالی مقام را بسیار توصیف کرده اند و جنبه های فردی ایشان را ذکر کرده اند اما اگر بخواهیم شخصیتی را در ساحت شخصی نبینیم و فراتر رویم باید به دستاوردهای این شخصیت بپردازیم. اگر فرضا هم این اتفاق حضور میلیونی گذرا باشد باید ببینیم آیا دستاوردی داشته است؟

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن تاکید بر توجه به جنبه های تئوریک و نظری این واقعه و بزرگی و اهمیت این شهید گرانقدر به تشریح شخصیت این شهید و چرایی تشییع میلیونی مردم از منظر فلسفه سیاسی پرداخته و عنوان کرد: یکی از عمده ترین مسائل در بیان فلسفه سیاسی مساله تکوین ملت_دولت است.

مهدوی زادگان عنوان کرد: برخی معتقد بودند با روی کار آمدن انقلاب اسلامی اراده تکوین دولت_ ملت در ایران متوقف شده و به دست فراموشی سپرده شده است. آنها نظام اسلامی را مانع تکوین دولت-ملت می دانند. حال مسئله این است که آیا نظام اسلامی توانسته تراز دولت-ملت را شکل دهد یا خیر؟

وی افزود: در بحث پدید آمدن دولت _ملت ها چندین عامل موثر است. یک رویکرد، وجود ایدئولوژی فلسفه سیاسی است. اگر برای حاکمیت مردمی فلسفه سیاسی روشنی نداشته باشیم در تکوین دولت-ملت کار لنگ خواهد ماند. همچنین البته به رهبری مقتدر و مردم آگاه در تحقق این مهم نیازمندیم.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه بیان کرد: نقش مردم باید به تراز حاکمیت برسد تا تراز تفکر مردم فراتر از حدود کوچه و خیابان محل زندگی خود برود. مردم باید به تراز امنیت جغرافیایی کشور برسند. باید امنیت را در مرزها جستجو کنند نه در شهر و کوچه خیابان محل زندگی . بنابراین در تکوین دولت_ملت مردم نقش مهمی دارند و فهم امنیتی در میان آنان باید تا مرزهای جغرافیایی به ائتلاء برسد.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل، نقش سرداران است. اینها بخش اساسی تکمیل دولت-ملت هستند. این عامل را در واقع اگر کنار بگذاریم تکوین نخواهیم داشت. سرداران امنیت را از محله و کوچه و شهر عبور دادند و مرزهای امنیت را به نقاط دیگری در مرز کشور بردند.

این استاد دانشگاه به تاثیر وجود دشمنان به عنوان مانع تکوین ملت _دولت اشاره کرده و عنوان کرد: دشمن می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. در داخل این دشمن می تواند نیروهای استبدادی یا گرایشهای استبدادی در جامعه یا جریانات سرکوبگر باشند که مانع رشد و حضور مردم در حاکمیت و تصمیم گیری حکومت می شوند.

مهدوی زادگان ادامه داد: در کنار دشمنان داخلی یک دشمن خارجی هم داریم. هر جامعه اگر اراده به پویایی و ترقی کند دشمن خارجی خواهد داشت خصوصا که یک نظام سلطه خارجی هم پدید آمده باشد که اجازه تفکر آزادانه و مستقل را به حاکمیت ندهد.

وی با اشاره به نقش سرداران در تکوین دولت_ملت گفت: سرداران بزرگ در دفع موانع داخلی نقش دارند و بیشتر از آن در دفع دشمن خارجی موثر هستند. سرداران در تکوین دولت_ملت نقش بسیار موثر دارند. نقدی که به جریانات روشنفکری وارد می شود آنست که در فهم و اندیشه سیاسی روشنفکران تاکیدی بر مواجهه با دشمن خارجی نیست و بیشتر به استبداد داخلی پرداخته می شود.

دانشیار پژوهشکده علوم انسانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی نظامی است مبتنی بر ولایت فقیه و در آن به هر دو بعد مانعیت توجه می شود. امام خمینی استبداد را از سر ملت کنار زد و آزادی تصمیم‌گیری را برای مردم به ارمغان آورد.

وی افزود: در ایران در بحث مانعیت دشمن خارجی از ابتدای انقلاب شاهد خصومت نظام سلطه و آمریکا بودیم. امام حکیم انقلاب متوجه شدند که باید به دشمن خارجی توجه کنیم امام بیان کردند که امنیت یک امر جغرافیایی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به استراتژی مقام معظم رهبری در دفاع از مرزهای کشور بیان کرد: رهبر معظم انقلاب دفاع از مرزها را دورتر بردند و این تفکر نیازمند سردارانی برای تحقق آن است و ما اکنون سرداران زیادی با این استراتژی مقام معظم رهبری داریم و دستاورد مهم سردار سپهبد شهید سلیمانی در این استراتژی آنست که ایشان تراز تفکر مردم را از سطوح عام به سطح تراز تفکر و افق دید سرداران نظام اسلامی ارتقا داد.

انتهای پیام/

نظر شما