شناسهٔ خبر: 37767787 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

لزوم افزایش تاثیر اجتماعی فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه

دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از درسنامه های علوم قرآن و حدیث و هم اندیشی صاحب‌نظران و مدیران گروه های قرآن و حدیث کشور تاکید کرد : باید همه سعی‌مان این باشد که تاثیر اجتماعی فعالیت های قرآنی در سطح جامعه که بسیار تاثیر گذارتر از سایر علوم است، روز به روز افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این آئین که امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از استادان و صاحب نظران قرآنی کشور در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه همه ما به صورت فردی و سازمانی وظیفه داریم در ترویج علوم و رفتار قرآنی کوشا باشیم، اظهار داشت: در ترویج علوم و رفتار قرآنی مراکزی فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آن دربخش آموزش عالی، مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به فعالیت و مأموریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تا یک دهه گذشته گفت: در این مدت مواردی که در مراکز آموزش عالی و پژوهشی بر روی آن تاکید می‌شد، آموزش، پژوهش، توسعه علمی، بنیادی و کاربرد علوم بود ولی در ده سال گذشته بحث تأثیرگذاری اجتماعی و خدمات اجتماعی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و حتی این شاخص در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها هم تأثیر دارد.
وی افزود: باید با همفکری و هم‌اندیشی همه اساتید آموزش عالی، مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را گسترش داد تا شاهد ارتقای اخلاق و رفتار قرآنی در سطح جامعه باشیم.
دکتر خاکی صدیق خاطرنشان کرد: ان شاالله این فعالیت‌ها به گسترش و توجه به رفتار و اخلاق قرآنی در جامعه منجر شود و این برنامه‌ریزی‌ها مورد رضایت حضرت ولی عصر (عج) باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان سخنان خود آمادگی این معاونت را برای هر گونه همکاری با مراکز قرآنی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم قرآنی در چارچوب وظایف و اختیارات وزارت علوم اعلام کرد.
در ادامه دکترسید حمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور درخصوص نحوه فعالیت این مرکز اظهار داشت: این مرکز بر اسناد بالادستی برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی کشور و با انگیزه توسعه علوم قرآنی، توسعه رشته‌های درسی با آموزه‌های دینی و قرآنی، تدوین و ارتقای شاخص‌های کیفی در رشته‌های علوم انسانی و مطالعات میان رشته‌ای با آموزه‌های دینی فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه در ساختاری تجمیعی برای رشته‌های علوم قرآن و حدیث ۱۲ واحد عمومی، ۵۴ واحد پایه و ۳۵ واحد تخصصی طراحی و اجرا شده است، گفت: تدوین سرفصل‌های دروس به دو مرکز علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث سپرده شده که اولی عهده‌دار درسنامه‌های قرآنی و دومین مرکز نیز درس نامه‌های حدیثی را به عهده گرفته است.
دکتر میر عظیمی افزود: در این راستا تاکنون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ۱۵ جلد و دانشگاه قرآن و حدیث ۱۱ جلد چاپ کرده‌اند و بقیه موارد نیز در حال نگارش و آماده‌سازی است.
وی در ادامه گفت: برای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ۳۲ اقدام ملی به عهده مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشورگذاشته شده که این اقدامات در سه کار گروه این مرکز ارائه، انجام و پیگیری می‌شوند که در این خصوص می‌توان به مواردی همچون بازنگری رشته‌های قرآنی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، تدوین متون و درس نامه‌های مربوطه، پژوهش و اولویت‌های پژوهشی کاربردی و ناظر به نیازهای جامعه، ایجاد و طراحی رشته‌های بین‌رشته‌ای در علوم قرآنی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با علوم قرآنی اشاره کرد.
همچنین در این آئین دکتر حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث درخصوص فعالیت‌های این دو مرکز علمی گزارشی ارائه کردند.
رونمایی از درسنامه های قرآنی و حدیثی و بازدید از نمایشگاه کتاب‌های قرآنی ازانتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث از دیگر برنامه‌های این آئین بود.
ر. ب ۴۵/ ل. م ۵۴/‏ ع. ع ۵۷

نظر شما