شناسهٔ خبر: 37766193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(عکس) بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی

با وجود برخورداری از ظاهری زیبا و جذاب، متاسفانه شاهد عملکردی نسبتا ناامیدکننده از سوی نیسان جوک ۲۰۲۰ هستیم که دلیل اصلی آن به کیفیت سواری ضعیف این کراس اوور شهری باز می‌گردد

صاحب‌خبر -
فرارو- حسین باباپور؛ جوک از جمله محصولات خاص و متفاوت برند نیسان است که بنیانگذار یک کلاس خودرویی جدید موسوم به کراس‌اوور‌های ساب‌کامپکت تلقی می‌شود. نسل اول نیسان جوک از سال ۲۰۱۰ میلادی وارد بازار‌های بین‌المللی شد و علی رغم ظاهر نامتعارفی که داشت، مورد استقبال بسیاری از مشتریان در کشور‌های مختلف قرار گرفت؛ تاکنون حدود یک میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است.
 
نسل اول نیسان جوک طی دو سه سال اخیر به صورت رسمی وارد بازار کشورمان نیز شد و مورد استقبال نسبی مشتریان و خریداران ایرانی قرار گرفت. پیش از آن هم شاهد حضور نسخه‌های مختلف نیسان جوک در مناطق آزاد تجاری کشورمان بودیم.

 پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تولد این کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی، نسل دوم نیسان جوک در سال ۲۰۲۰ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و به دلیل بهره‌مندی از ظاهر بسیار جذابتر و همچنین برخورداری از اِلمان‌های جوان‌پسند در سبک طراحی خارجی، این خودروی جمع و جور برآمده از سرزمین آفتاب دوباره در کانون توجهات کارشناسان و مشتریان قرار گرفت. لطفا در ادامه با بخش خودرو خبرگزاری فرارو همراه باشید تا با هم نگاهی به شاخصه‌های ظاهری و فنی نیسان جوک ۲۰۲۰ بیندازیم.
 
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی


طراحی و مهندسی نیسان جوک ۲۰۲۰

نیسان جوک ۲۰۲۰ از جمله نخستین تولیدات شرکت فرانسوی ژاپنی «رنو-نیسان-میتسوبیشی» به شمار می‌رود که از پلتفرم CMF-B این کمپانی استفاده می‌کند. پلتفرم جدید به کمک تیم فرمول یک کمپانی رنو توسعه یافته و موجب ارتقای خصوصیات دینامیکی نیسان جوک ۲۰۲۰ شده است. پلتفرم CMF-B طوری توسعه داده شده که قادر به میزبانی از پیشرانه‌های الکتریکی، جدیدترین فناوری‌های رانندگی خودران و سامانه‌های دستیار راننده باشد. نسخه جدید رنو کلیو یکی دیگر از محصولاتی است که از پلتفرم CMF-B بهره می‌برد.

نیسان جوک ۲۰۲۰ دارای ابعادی به طول ۴۲۱۰، عرض ۱۸۰۰ و فاصله محوری ۲۵۳۰ میلی‌متر است. گرچه این خودرو نسبت به قبل بزرگتر شده، اما برخی شاخصه‌های ظاهری نظیر چراغ‌های حبابی شکل جلو و قوس گلگیر‌های اغراق‌آمیز را از گذشته به یادگار نگه داشته و حدود ۲۳ کیلوگرم سبکتر شده است.
 
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی

طبق رسم معمول بین خودرو‌های حاضر در این کلاس، نیسان جوک نیز از یک پیشرانه بنزینی یک لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد؛ توان خروجی پیشرانه مذکور معادل ۱۱۵ اسب بخار است و گشتاور حاصل از آن به ۲۰۰ نیوتن متر می‌رسد. این خودرو به منظور انتقال نیروی پیشرانه به سوی چرخ‌های جلو از یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا نمونه ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد؛ خودرو‌های حاضر در کلاس کراس اوور‌های ساب‌کامپکت به‌ندرت از سامانه چهارچرخ محرک استفاده می‌کنند، چرا که صاحبان آن‌ها معمولا اتومبیل خود را وارد چالش‌های رانندگی آفرود نخواهند کرد. نیسان جوک نیز از این قاعده مستثنی نیست و فعلا به صورت تک دیفرانسیل روانه بازار شده است.
 
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی

فضای کابین نیسان جوک ۲۰۲۰ دارای کیفیت مونتاژ بالایی بوده و بخش عمده متعلقات کابین از متریال نسبتا با کیفیت ساخته شده‌اند. البته برخی قطعات کم کیفیت‌تر، همچون نیمه بالایی تودری‌ها از جنس پلاستیک خشک نیز در کابین نیسان جوک ۲۰۲۰ حضور دارند؛ همچنین در اثر لمس دکمه‌ها و کنترلر‌های داشبورد، حس ارزان‌قیمت بودن این ادوات در ذهن تداعی می‌شود که نشان می‌دهد فضای داخلی نیسان جوک به اندازه بعضی رقبا لوکس و مجلل نیست.
 
 
صندلی‌های ردیف جلو از فضاسازی مناسبی برخوردار هستند و محدودیت خاصی را برای افراد بلندقد رقم نمی‌زنند؛ با این حال، در ردیف دوم تنها برای افراد با قد متوسط فضایی جادار تدارک دیده شده و محدودیت‌هایی از ناحیه سر و پا‌ها برای افراد بلندتر از ۱۸۵ سانتیمتر وجود خواهد داشت. محفظه بار نیسان جوک دارای گنجایشی به حجم ۴۲۲ لیتر است که در قیاس با رقبا اندکی فراخ‌تر به نظر می‌رسد. در صورت خوابانیدن صندلی‌های ردیف دوم، ظرفیت محفظه بار تا ۱۳۰۵ لیتر افزایش خواهد یافت.
 
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی

همچنین برخی تجهیزات و امکانات رفاهی- ایمنی نظیر: چراغ‌های LED، کروز کنترل، رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقاط کور، صندلی‌های مجهز به گرم‌کن، نمایشگر ۸ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی و رهیاب ماهواره‌ای، به صورت استاندارد در نیسان‌جوک ۲۰۲۰ حضور خواهند داشت.  


تجربه رانندگی با نیسان جوک ۲۰۲۰

پیشرانه سه سیلندر یک لیتری نیسان جوک در دور‌های پایین بسیار ساکت و کم‌صدا عمل می‌کند؛ در دور‌های بالاتر نیز صدای غرش ناخوشایندی از آن به گوش نمی‌رسد. در دور موتور‌های میانه هم که حداکثر گشتاور پیشرانه در اختیار راننده قرار می‌گیرد، عملکرد موتور بسیار سرزنده و شاداب احساس می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیسان جوک ۲۰۲۰ معادل ۱۱.۴ ثانیه بوده که نسبت به برخی رقبا نظیر اشکودا کامیک، حدود ۲ ثانیه کندتر است.  
 
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی
بخشی از عملکرد ضعیف نیسان جوک ۲۰۲۰ در شتاب‌گیری، به ضعف در هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس (دستی) برمی‌گردد، چرا که پس از سبک‌تر کردن دنده‌ها، پیشرانه برای مدتی دور موتور را همچنان بالا نگه می‌دارد و به این ترتیب مدت زمان شتاب‌گیری افزایش می‌یابد. عمل تعویض دنده توسط گیربکس نیز کمی مبهم و غیر دقیق انجام می‌شود که باعث ضعف در شتاب‌گیری خودرو شده است. غربیلک فرمان از سفتی کافی بهره می‌برد، اما از دقت مناسبی برخوردار نیست و حس خاصی را به دستان راننده انتقال نمی‌دهد.  

از سوی دیگر، کیفیت سواری نیسان جوک ۲۰۲۰ نیز جای چندانی برای تعریف باقی نگذاشته است و بسیاری از ناهمواری‌های سطح جاده را در قالب لرزش‌ها و تکان‌های ناخوشایند، به کابین و سرنشینان انتقال می‌دهد؛ اما در عوض چسبندگی و کنترل بدنه نیسان جوک ۲۰۲۰ مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین بر اساس تست‌های به عمل آمده از سوی کارشناسان ما، مصرف سوخت نیسان جوک ۲۰۲۰ در عمل چیزی معادل ۶.۸۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.


سخن پایانی درباره نیسان جوک ۲۰۲۰ 

با وجود برخورداری از ظاهری زیبا و جذاب، متاسفانه شاهد عملکردی نسبتا ناامیدکننده از سوی نیسان جوک ۲۰۲۰ هستیم که دلیل اصلی آن به کیفیت سواری ضعیف این کراس اوور شهری باز می‌گردد. عملکرد نه‌چندان مهیج پیشرانه و گیربکس دستی و نیز قیمت بالای خودرو هم سبب شده است تا جذابیت نیسان جوک ۲۰۲۰ در معرض تهدید قرار بگیرد.
 
البته نیسان جوک از برخی نقاط قوت نیز برخوردار است؛ از جمله می‌توان به فضای داخلی و محفظه بار نسبتا جادار در قیاس با رقبا، تجهیزات رفاهی- ایمنی مناسب، پیشرانه ساکت، کیفیت مونتاژ مطلوب کابین و عملکرد مناسب سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو اشاره کرد. بهای نسخه پایه نیسان جوک ۲۰۲۰ معادل ۲۱ هزار دلار خواهد بود.
 
 
 
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی
بررسی نیسان جوک ۲۰۲۰؛ دورگه زیباروی فرانسوی-ژاپنی
 

نظر شما