شناسهٔ خبر: 37759788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در چهارمحال و بختیاری؛

افزایش آمار طلاق و کاهش تعداد ازدواج نگران کننده است

شهرکرد- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش آمار طلاق و کاهش تعداد ازدواج در این استان نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد موسوی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: یکی از وظایف معاونت پیشگیری اطلاع رسانی به مردم است تا انتظارات و فعالیت‌ها بیان شود به ویژه در شرایطی که دشمن تلاش می‌کند نشان دهد کاری در ایران انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: امید است که اصحاب رسانه در رساندن مطالبات مردم کوشا باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در گام اول انقلاب دستاوردهای چشمگیری در عرصه‌های گوناگون حاصل شده اما در زمینه آسیب‌های اجتماعی و جرایم آمار نگران کننده است.

وی ادامه داد: در اقتصاد، اشتغال، محیط زیست و تخریب آب و خاک و هوا، تهدیدات بهداشت جسم و روان را باید در گام دوم انقلاب مورد توجه قرار داد زیرا نگران کننده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به نظر می‌رسد متناظر با بلایای طبیعی هنوز روی آسیب‌های اجتماعی، جرایم و اختلافات بین مردم، حساسیت ایجاد نشده که رسانه می‌تواند کمک بسیاری کند، البته به سمتی که فعالیت‌ها به سمت پیشگیری از جرایم سوق داده شود.

وی تاکید کرد: اکنون فروپاشی خانواده و طلاق رو به افزایش است و ازدواج نسبت به حدود ۱۰ سال گذشته، ۵۰ درصد کمتر شده و طلاق افرایش یافته است.

وی بیان کرد: آمار ازدواج به طلاق در سال ۸۳، ۲۳ به یک، سال ۹۲ تقریباً ده و نیم به یک و سال‌های ۹۵ و ۹۷، پنج به یک است و این در حالی است که این عدد در کشور سه به یک است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: آمار ازدواج به طلاق نسبت به سال گذشته نگران کننده است اما حساسیت زیادی در مدیران، رسانه‌ها و فعالان اجتماعی دیده نمی‌شود یا اگر وجود دارد به واکنش منجر نمی‌شود تا بتوان در این عرصه نگران کننده کاری انجام داد.

وی یادآور شد: تمام تلاش‌ها در نهادهای مختلف منجر به کاهش شدت رشد شده اما باعث توقف رشد و کاهش طلاق نشده است و در حال حاضر در کنار دادگاه خانواده مراکز مشاوره خانواده ساماندهی شدند.

موسوی تصریح کرد: در ۹ ماه ابتدای امسال از دو هزار و ۱۵۰ پرونده اختلاف خانوادگی و طلاق نزدیک ۷۰۰ مورد توسط مراکز مشاوره به سازش منجر شد که چهار درصد نسبت به سال گذشته رشد حاصل شد که این اقدامات خوب اما کافی نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برای آموزش‌های دوره‌های نامزدی، آموزش‌های حین ازدواج، فرزند پروری، بعد از طلاق برنامه تصویب شده اما اراده‌ای از سوی متولیان امر مشاهده نشده و مردم هم مطالبه گر نیستند.

وی با بیان اینکه تاکید فراوانی به اقتصاد می‌شود، گفت: مسائل اقتصادی ۲۰ درصد در طلاق و اختلافات تأثیر دارند.

وی گفت: مسائلی مانند عدم آموزش‌های قبل از ازدواج، مهارت زندگی، عدم انتخاب درست همسر، اعتیاد، عدم استفاده صحیح از فضای مجازی، مداخله اطرافیان، خیانت، عقیم و نازابودن یکی از زوجین، تضاد فرهنگی و ارزش‌های بین زن و مرد از دیگر علل است که به فروپاشی خانواده منجر می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: لازم است رسانه‌ها، کارگردان‌ها و مسئولان دست به دست هم زنند که متأسفانه این انسجام و حساسیت در اقشار مختلف مشاهده نمی‌شود.

موسوی بیان کرد: آمار طلاق عاطفی یک آمار پنهان است که کارشناسان عددهای نگران کننده‌ای بیان می‌کنند که خطر زیادی دارند که منجر به فروپاشی خانواده شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ۹ گام تحکیم بنیان خانواده در استان، گفت: دو گام اجرایی شده اما بقیه گام‌ها اجرایی نشده است.

وی افزود: گام پس از طلاق با راه اندازی مرکز مهر فرزندان طلاق در شهرکرد اجرایی شد و در لردگان و فارسان نیز در حال راه اندازی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طبق آمارهای رسمی در ایران بیش از ۵۰ درصد کسانی که طلاق گرفتند قبل از یکسال از طلاق پشیمان می‌شوند که در همین راستا با راه اندازی مرکز مهر فرزندان طلاق، تلاش می‌شود افراد به زندگی خود برگردند که در چند مورد موفق عمل کردیم.

وی گفت: امکانات محدود است و باید مردم تلاش‌هایی با محوریت بزرگان و ریش سفیدان انجام دهند اما حتی گاهی در کلاس‌های آموزش‌های قبل از ازدواج مقاومت می‌شود.

موسوی گفت: مردم آنقدر که برای تشریفات مراسم عروسی از جمله لباس عروس، سفره عقد و…وقت می‌گذارند برای ۴۰ سال زندگی حساسیت به خرج نمی‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: انتظار است حساسیت و همراهی مدیران در عرصه اعتبارات و امکانات را شاهد شویم که مدیران در باب آسیب‌های اجتماعی بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

نظر شما